Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2365501_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2021
J nr.
2021-1256
Svar på KEF alm. del
spm. 304
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 17. marts 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 304 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 304
Vil ministeren redegøre for, hvilke aktører der er involveret i energiplanlægning
og øvrige regler og krav, som har betydning for opsætning af solcelleanlæg?
Spørgsmålet stilles for at få en afklaring af ressortfordelingen mellem relevante
myndigheder med henblik på et kommende samråd.
Svar
Der er i nedenstående svar taget udgangspunkt i ministerier der er involveret i
energiplanlægningen af solceller.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet har overordnet ressort over følgende
dele, der har betydning for opsætning af solcelleanlæg fsva. energiplanlægning
og øvrige regler og krav i den forbindelse:
Energistyrelsen afholder og administrerer de teknologineutrale udbud af pristillæg
til bl.a. solcelleanlæg jf. VE-loven. Derudover administrerer Energistyrelsen de
tidligere pristillægsordninger til solcelleanlæg, som følger af VE-loven. Endelig
administrerer Energistyrelsen reglerne, som vedrører opsætning af kommunale
solcelleanlæg og vil også komme til at administrere de fremtidige regler for op-
sætning af regionale solcelleanlæg.
Energistyrelsen står for implementeringen af EU-regulering og sikrer i øvrigt det
fornødne lovgrundlag for netvirksomhedernes og Energinets tarifering af forbru-
gere og producenter. Netvirksomhederne og Energinet udvikler de faktiske tarif-
metoder inden for lovens rammer, og den uafhængige regulator Forsyningstilsy-
net har ansvaret for at godkende tarifmetoderne.
Energistyrelsen udsteder bevillinger til at drive kollektivt elforsyningsnet og har
ansvaret for implementeringen af reglerne, der sikrer tredjepartsadgang til det
kollektive elnet.
Energistyrelsen administrerer reglerne for tilslutning af solcelleanlæg til elforsy-
ningsnettet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvilke aktører der er involveret i energiplanlægning og øvrige regler og krav, som har betydning for opsætning af solcelleanlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2365501_0002.png
Energistyrelsen udsteder etableringstilladelser, der er obligatorisk for nye solcel-
leanlæg over 10 MW samt elproduktionsbevillinger, der er obligatoriske for elpro-
duktion fra solcelleanlæg over 25 MW jf. elforsyningsloven.
Indenrigs- og Boligministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet oplyser, at den fysiske planlægning for solceller re-
guleres i medfør af planloven.
Alle kommuner har i medfør af planlovens § 11, stk.1, pligt til at opretholde og
vedligeholde en kommuneplan. Planen formidler kommunalbestyrelsens priorite-
ringer i relation til arealanvendelsen i kommunen og skal indeholde retningslinjer
for beliggenheden af tekniske anlæg, herunder arealer til store solcelleanlæg.
Ved udpegning af arealer til tekniske anlæg, herunder større solcelleanlæg, skal
kommunen foretage en afvejning i forhold til andre interesser, herunder landbru-
gets produktionsvilkår, natur og landskab, hensynet til naboer mv.
Kommunerne skal tilvejebringe en lokalplan, før der kan gennemføres større
bygge- eller anlægsarbejde. Kommuner kan i medfør af det såkaldte lokalplanka-
talog, jf. planlovens § 15, stk. 2, fastsætte bestemmelser om bl.a. bebyggelsers
omfang og udformning eller udformning eller anvendelse og vedligeholdelse af
ubebyggede arealer. Kommuner kan derved fastsætte vilkår om fx beplantning
for at afskærme solcelleanlæg fra nabobeboelse. Lokalplaner kan også fastsætte
bestemmelser om solceller på bygninger i det omfang, at der varetages en plan-
lægningsmæssige begrundelse, jf. planlovens § 15, stk.1, fx om taghældning eller
placering af solceller for at varetage arkitektoniske hensyn.
Indenrigs- og boligministeren skal fremsætte indsigelse over for kommunal plan-
lægning, der ikke er i overensstemmelse med væsentlige nationale interesser
vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og be-
slutninger efter planlovens § 3, fx landsplandirektiver. Indsigelse efter planlovens
§ 29 har den virkning, at planforslagene først kan vedtages endeligt, når der er
opnået enighed mellem parterne om de nødvendige ændringer, jf. planlovens §
28, stk. 1.
Bolig og Planstyrelsen fører tilsyn med, at kommunernes planlægning, herunder
kommuneplaner og lokalplaner, sker under hensyntagen til nationale interesser.
Bolig- og Planstyrelsen har den overordnede koordinerende rolle i det lovpligtige
plantilsyn, mens de enkelte ressortministerier selv varetager deres sektorinteres-
ser knyttet til kommunernes lokalplanlægning.
Miljøministeriet
Miljøministeriet oplyser, at alt afhængigt af det konkrete projekt kan der være lov-
givning på Miljøministeriets område, som er relevant. Det drejer sig fx om miljø-
beskyttelsesloven, naturbeskyttelsesloven, skovloven og havstrategiloven. I for-
hold til miljøvurdering af planer og programmer er det de planlæggende myndig-
heder, der har ansvaret for at gennemføre en miljøvurdering af planen/program-
met, såfremt planen/programmet er omfattet af miljøvurderingsloven. I forhold til
de konkrete projekter er det kommunalbestyrelsen, der har myndighedskompe-
tencen for projekter på land. Såfremt der er tale om statslige projekter, eller pro-
jekter, som strækker sig over mere end to kommuner, er det Miljøstyrelsen, der
er kompetent myndighed.
Solcelleanlæg med tilhørende transformerstationer vil være omfattet af miljøbe-
skyttelseslovens § 42, hvorefter kommunalbestyrelsen kan give påbud om, at
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om, hvilke aktører der er involveret i energiplanlægning og øvrige regler og krav, som har betydning for opsætning af solcelleanlæg, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2365501_0003.png
eventuel væsentlig forurening skal nedbringes, herunder påbud om gennemfø-
relse af bestemte foranstaltninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3