Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2361927_0001.png
25. marts 2021
J.nr. 2021-2709
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 302 af 15. marts 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Egil Hulgaard (KF) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Merete Sche-
elsbeck (KF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvad grænsehandelen har af konsekvens for CO2-aftrykket, til skatteministeren
2361927_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad grænsehandelen har af konsekvens for CO
2
-aftrykket, når
lastbiler leverer for milliarder af kroner dagligvarer til butikker syd for den dansk-tyske
grænse, som efterfølgende hentes hjem i personbiler til forbrug i hele Danmark, herunder
et anseeligt antal dåser med drikkevarer, der sælges uden pant og dermed ikke genanven-
des til nye fødevareemballager?
Svar
CO
2
-aftrykket som følge af grænsehandel er vanskeligt at opgøre.
Hvis der blev transporteret færre danske grænsehandelsvarer til Tyskland, og danskerne
ikke grænsehandlede varer i Tyskland, ville det isoleret set reducere brændstofforbruget
og CO
2
-udledningerne. Den lavere efterspørgsel efter benzin og diesel vil imidlertid redu-
cere prisen en smule på verdensmarkedet, hvilket vil få andre lande til at øge deres efter-
spørgsel. En del af den umiddelbare CO
2
-reduktion fra Danmark vil dermed blive imøde-
gået af øgede udledninger fra udlandet.
I det omfang, der ikke blev grænsehandlet i Tyskland fra dansk side, ville der omvendt
være en øget handel og et øget brændstofforbrug internt i Danmark og dermed modgå-
ende CO
2
-udledninger.
I det tilfælde, at den mindre grænsehandel blev afstedkommet af lavere danske afgifter på
grænsehandelsfølsomme varer, ville det kunne øge grænsehandlen fra tysk side i Dan-
mark. De samlede effekter på CO
2
-aftrykket af grænsehandel kan således ikke ses uaf-
hængigt af ændringer i afgifter på grænsehandelsfølsomme varer.
Side 2 af 2