Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2369391_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
xx. april 2021
J nr.
2021-1188
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 289 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål 289
Vil ministeren forholde sig til muligheden for at ændre Vejloven og LER-loven, så
de omfatter byggemodning og derved sikrer klare regler for etablering af samgrav-
ning af infrastruktur ved etablering af boliger på nyudstykkede grunde?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der alene spørges specifikt til situationer, hvor
der etableres nye boliger og eventuelt nye veje.
Ledningsejerregistret leverer den tekniske understøttelse, der giver mulighed for, at
graveaktører kan søge koordinering af gravearbejde også kendt som samgravning.
Den tekniske understøttelse findes i Ledningsejerregistrets samgravningsmodul.
Dermed muliggør Ledningsejerregistret, at aktører, der planlægger at grave i offent-
lig vej og private fællesveje, kan leve op til deres forpligtigelser i § 74 i vejloven.
Det fremgår af bemærkningerne til LER-loven, at Ledningsejerregistrets funktioner
til at koordinere samgravning alene har til formål at understøtte relaterede forpligti-
gelser i vejloven. Hvis forpligtigelserne i forhold til koordinering af gravearbejde ud-
vides i vejloven, vil der også være behov for at undersøge, om LER-loven eller den
tilhørende bekendtgørelse skal ændres, eller om der skal ændres i den systemun-
derstøttelse Ledningsejerregistret leverer. Om der skal foretages ændringer relate-
ret til samgravning i LER-loven eller bekendtgørelsen afhænger således af eventu-
elle ændringer i vejloven.”
Vejloven henhører under transportministeren, som oplyser følgende:
”Byggemodninger vil som regel ligge i byzone. Hvis vejene inde i byggemodnings-
området er offentlige veje, kræver det vejmyndighedens tilladelse at grave i vejens
areal, jf. vejlovens § 73. Dermed kan vejmyndigheden også bestemme, at der skal
samgraves, jf. vejlovens § 76, stk. 2, nr. 5.
Tilsvarende gør sig gældende for ibrugtagne private fællesveje og udlagte private
fællesveje i byer og bymæssige områder, jf. privatvejslovens § 67.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om muligheden for at ændre Vejloven og LER-loven, så de omfatter byggemodning, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2369391_0002.png
Der ses således ikke at være behov for yderligere regulering i vejloven eller privat-
vejsloven med henblik på at sikre samgravning.”
Dermed er vejloven og LER-loven formentlig ikke den rette lovgivning til at sikre
hensigtsmæssig etablering af infrastruktur på nyudstykkede grunde. Jeg kan dog
oplyse, at det følger af graveloven, at nybyggeri skal være udstyret med højha-
stighedsforberedt bygningsintern fysisk infrastruktur (fx kabelkanaler og andet, der
er egnet til at føre fx bredbåndskabler rundt i bygningen). Disse regler stammer fra
infrastrukturdirektivet. Hensigten med disse regler er at reducere omkostningerne
ved den efterfølgende etablering af højhastighedsbredbånd.
Jeg henviser i øvrigt til den del af svaret på spørgsmål 288, der vedrører Energisty-
relsens evaluering af graveloven og Europa-Kommissionens revision af infrastruk-
turdirektivet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2