Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2367864_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. april 2020
J nr.
2021-1249
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 285 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 285
I Klimalovens § 1 fremgår: ”Danmark skal arbejde aktivt for Parisaftalens målsæt-
ning om at begrænse
den globale temperaturstigning til 1,5 grader.”. Der står også,
at Danmark skal ”være et foregangsland”. Af KEF alm. del –
svar på spm. 150 kan
udledes, at hvis Danmark skal give vores ligelige bidrag til at undgå temperaturstig-
ninger på mere end 1,5 grader, så kan vi i Danmark fortsætte med det aktuelle
CO2-udledningsniveau i 7-11 år. Hvordan hænger det sammen med regeringens
hockeystavs-strategi, hvor CO2-udledningerne først rigtig skal reduceres i anden
halvdel af dette årti?
Svar
Et bredt flertal af Folketingets partier har med klimalovens formålsbestemmelse
fastlagt, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70
pct. i forhold til niveauet i 1990, og at Danmark opnår at være et klimaneutralt sam-
fund i senest 2050 og med Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader for øje.
Det danske CO
2
-budget ift. Parisaftalen
Som det fremgår af KEF alm. del
svar på spm. 150 er der meget stor usikkerhed
om størrelsen af det resterende globale CO
2
–budget,
som bl.a. afhænger af indsat-
sen over for andre drivhusgasser. Det betyder, at det er vanskeligt at angive en
præcis værdi for det resterende globale og danske CO
2
-budget i forhold til en be-
grænsning af en global opvarmning til 1,5 grader.
I KEF alm. del
svar på spm. 150 blev der efterspurgt et regneeksempel for CO
2
-
budgettet, hvis det aktuelle CO
2
-udledningsniveau fortsætter i fremtiden. Det frem-
går dog også af svaret, at denne antagelse ikke er forventelig, idet udledningen af
drivhusgasser forventes at falde betydeligt i fremtiden. I Energistyrelsens seneste
Basisfremskrivning forventes drivhusgasudledningerne således at falde med over
10 mio. ton fra i dag frem mod 2030. Samtidig er der siden denne fremskrivning
indgået en lang række politiske aftaler, der tilsammen estimeres at reducere de
danske udledninger med ca. 6,2 mio. ton CO
2
i 2030, ligesom der også i år vil blive
fundet yderligere reduktioner, der kan bidrage til målopfyldelse i 2030. Således
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning og regeringens hockeystavs-strategi, hvor CO2-udledningerne først rigtig skal reduceres i anden halvdel af dette årti, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2367864_0002.png
fremgår det også af
Aftale om Finansloven for 2021:
”at
reduktionsmankoen alle-
rede er nedbragt betydeligt i regeringsperioden, og der dermed er taget afgørende
skridt i opnåelsen af 70 pct.-målsætningen”.
Klimarådet vurderer, et dansk 2030-mål på 70 pct. reduktion af drivhusgasudlednin-
gerne og et langsigtet mål om nettonuludledning senest i 2050 er i rimelig overens-
stemmelse med en international målsætning om at begrænse temperaturstigningen
til 1,5 grader.
Regeringens tilgang til den grønne omstilling
For at sikre den størst mulige effekt af den danske klimaindsats på begrænsningen
af de globale klimaforandringer, er det langt fra lige meget, hvordan den indrettes.
Regeringens tilgang, hvor der ikke gås på kompromis med velfærdssamfundet og
erhvervslivets konkurrenceevne, skal sikre, at Danmark er et grønt foregangsland i
verden. Et foregangsland, der både teknologisk og som samfund kan vise vejen for
andre lande. Hvis andre lande følger Danmarks eksempel, kan det mangedoble ef-
fekterne af den danske indsats på de globale udledninger og dermed også sikre
større bidrag til at begrænse den globale temperaturstigning.
Regeringens klimaindsats beror derfor på massive investeringer i både konkrete
virkemidler, hvor implementering og reduktionseffekt er kendt, og i udviklingstiltag,
hvor klimaregulering fremmes, og grønne teknologier modnes og opskaleres. Den
stejle politiske beslutningskurve i de første år sikrer, at en lang række reduktioner
realiseres inden 2030.
Prioriteringen af både konkrete virkemidler og udviklingstiltag udgør således tilsam-
men en investeringsvej, der skal sikre, at klimalovens mål opfyldes med Parisafta-
lens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader for
øje, samtidig med at Danmark er et grønt, frit og lige samfund til inspiration for an-
dre landes klimaindsats.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2