Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2347954_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. marts 2021
J nr.
2021 - 719
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 198 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Spørgsmål 198
Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete reduktioner af drivhusgasser der alle-
rede er sket inden for ministerens ressort siden regeringsskiftet, og samtidig give
sin vurdering af, om de reduktioner lever op til FN’s klimapanels krav om omgå-
ende og vidtrækkende klimahandling uden historisk fortilfælde inden for alle sekto-
rer, som det kræves for at leve op til 1,5 grader målet, som regeringen arbejder for?
Svar
Danmark har vedtaget en af verdens mest ambitiøse klimalove. Med klimaloven har
Danmark fastlagt, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030
med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og at Danmark skal være et klimaneutralt
samfund i senest 2050. Klimarådet har vurderet, at disse målsætninger er i rimelig
overensstemmelse med Parisaftalens temperaturmål om en global temperaturstig-
ning på 1,5 grader ud fra et princip om ligelig fordeling af det tilbageværende glo-
bale CO
2
-budget blandt alle verdens borgere.
1
Der er indgået en række aftaler, der reducerer drivhusgasudledningerne væsentligt
siden regeringens tiltrædelse. Med de politiske aftaler, der er indgået siden regerin-
gen trådte til, og beslutningen om kulstop på Fynsværket forventes de samlede
drivhusgasudledningerne at være reduceret med ca. 7,2 mio. ton CO
2
e i 2030. Ef-
ter forårets og efterårets aftaler skønnes reduktionsmankoen at udgøre ca. 13,7
mio. ton. I samarbejde med bl.a. erhvervslivet er reduktionsmankoen således redu-
ceret med ca. 1/3 siden regeringens tiltrædelse, jf. tabel 1.
De ambitiøse målsætninger kræver en fælles indsats fra hele samfundet. Derfor
har regeringen gennemført en række tiltag, der sikrer, at klimapolitik i Danmark for-
ankres i alle dele af samfundet. Regeringen har bl.a. oprettet en nyt grønt rege-
ringsudvalg, der bliver lavet en fast screening af alle nye love for klimaeffekter, og
der udarbejdes en grøn økonomisk regnemodel, og det grønne nationalregnskab
udvikles og styrkes. Disse tiltag er med til at understøtte, at hensynet til klima, miljø
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
1
Klimarådet (2. oktober 2019)
Rammer for dansk klimapolitik.
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 249: MFU spm. om, hvilke konkrete reduktioner af drivhusgasser der allerede er sket inden for ministerens ressort siden regeringsskiftet, og om reduktionerne lever op til FN’s klimapanels krav, til beskæftigelsesministeren
2347954_0002.png
og natur styrkes og integreres i regeringens politik på tværs af alle ministerområ-
der. Klimaindsatsen er en fælles opgave, der går på tværs af ministerområder, men
det er ikke meningsfyldt at opgøre drivhusgasser inden for de enkelte ministeriers
ressort, da udledningerne opgøres pba. sektorer i overensstemmelse
med FN’s op-
gørelsesmetoder.
Endelig kan nævnes, at der er oprettet 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet, et
borgerting og et ungeklimaråd, der understøtter den brede indsats med inddragelse
af erhvervslivet og danskerne.
Der henvises i øvrigt til regeringens ”Redegørelse for klimaeffekter 2020”, ”Klima-
program 2020” og ”Klimahandlingsplan 2020”.
Tabel 1
Oversigt over effekter af den samlede klimapolitik (reduktionsmanko i 2030 og reduktionseffekter)
Politisk aftale/udspil/initiativ
Reduktionsmanko iht. Basisfremskrivning 2019
Beslutning om kuludfasning på Fynsværket
Aftale om finanslov for 2020
Andre ændringer fra BF19 til BF20, bl.a. datakorrektion af
historiske udledninger
Reduktionsmanko iht. Basisfremskrivning 2020
Grøn boligaftale 2020 19. maj 2020
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi 16.
juni 2020
Klimaaftale for energi og industri mv 2020 22. juni 2020
Aftale om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten 4. december 2020
**
Grønne elementer i finanslovsaftale for 2021/stimuli og grøn
genopretning
Aftale om grøn skattereform
Udspil til strategi for bæredygtig byggeri
Kommende sektorstrategi for landbrug
Skøn for reduktionsmanko
Erhvervslivets tilkendegivelser om reduktioner
Samarbejdsaftale mellem regeringen og Aalborg Portland ***
-0,2
-0,5
13,7
-
-0,1
-1,3
-
-1
-0,2
-0,5
Understøttende
-0,5
-
-
2025
(mio. tons CO
2
e)
2030
(mio. tons CO
2
e)
19
-0,5
-0,5
+2
20
-0,05
-0,7
-2,7
-0,01*
-2,1
-0,2
-0,5
Understøttende
Anm.: De skønnede effekter er opgjort partielt, og der kan være overlap mellem de skønnede
effekter, som tages højde for i den samlede vurdering i Klimastatus- og fremskrivning 2021.
* Det skønnes, at der knytter sig en generel usikkerhed til beregningens forudsætninger, der giver
anledning til en usikkerhed på +/- 25 pct. på ovenstående resultatangivelser.
** Heraf skønnes det, at den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler ved en CO
2
-differentiering vil
reducere CO
2
-udledningen med 0,1 mio. t. i 2025 og 0,2 mio. t. i 2030, hvor det lægges til
grund, at afgiften kan CO
2
-differentieres.
*** Foreløbige skøn for reduktionseffekten af aftalen i forhold til Basisfremskrivning 2020. Skønnet i
2025 er forbundet med større usikkerhed, da aftalen ikke siger noget nærmere om
indfasningstakten. De konkrete elementer i samarbejdsaftalen mellem regeringen og
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 249: MFU spm. om, hvilke konkrete reduktioner af drivhusgasser der allerede er sket inden for ministerens ressort siden regeringsskiftet, og om reduktionerne lever op til FN’s klimapanels krav, til beskæftigelsesministeren
2347954_0003.png
Kilde:
Aalborg Portland vedrørende brændselsskift og ændringer i produktionsmix vil på baggrund
af yderligere teknisk dialog mellem Energistyrelsen og Aalborg Portland blive indarbejdet i
klimafremskrivning 2021, når der træffes konkrete investeringsbeslutninger, hvormed der vil
foreligge en konsolideret vurdering af udviklingen i udledningerne fra cementproduktion i
Danmark frem mod 2030.
Redegørelse for klimaeffekter 2020.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3