Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2347299_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. marts 2021
J nr.
2021
670
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 188 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 188
Hvor stor en andel af de forskellige sektorers energiforbrug er i dag elektrificeret,
og hvilken andel vurderer ministeren, der som minimum skal være elbaseret (di-
rekte elektrificering samt power-to-X) i 2030 for at indfri klimaloven?
Der bedes om data for følgende sektorer:
-
-
-
-
-
Andel af hele Danmarks energiforbrug
Andel af energiforbruget i individuel og kollektiv varme
Andel af energiforbruget i industrien og øvrige erhverv
Andel af energiforbruget i biltransporten
Andel af energiforbruget i den tunge transport og indenrigs færge-, skibs-
og luftfart.
Svar
Mht. spørgsmålet om hvor stor en andel af energiforbruget, der i dag er elektrifice-
ret, har jeg forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, der oplyser følgende:
Med udgangspunkt i den seneste
Energistatistik 2019
er foretaget nedenstående
opgørelse over elforbrugets andel af det endelige energiforbrug (Tabel 1, 2, 3) samt
opgørelse over elforbrugets andel af det endelige energiforbrug til fjernvarmepro-
duktion (Tabel 4).
Det endelige energiforbrug er energiforbruget leveret til slutbrugerne. Energiforbru-
get til udvinding, raffinering og konvertering er ikke inkluderet i opgørelsen af det
endelige energiforbrug, men indgår i opgørelsen af bruttoenergiforbruget.
Ved anvendelse af eldrevne varmepumper produceres i et vist omfang samtidig
varme fra omgivelsesvarme. Det vurderes korrekt at inkludere omgivelsesvarme
ved beregning af andelen af elektrificering. Således indgår el og omgivelsesvarme
både i nævner og tæller ved opgørelsen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvor stor en andel af de forskellige sektorers energiforbrug der i dag er elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2347299_0002.png
Andelen af elektrificering beregnes således som forholdet mellem det direkte for-
brug af elektricitet inkl. omgivelsesvarme og det endelige forbrug af alle energifor-
mer.
For transportsektoren skal særligt fremhæves, at denne opgørelsesmetode ikke af-
spejler den bedre effektivitet, som elektriske transportformer repræsenterer i for-
hold til forbrændingsmotorer. Fx vil energiforbruget for en personbil i form af elektri-
citet typisk være 20-35 pct. af energiforbruget for en personbil med forbrændings-
motor i form af benzin. Dette betyder, at elforbrugets andel af det endelige energi-
forbrug til transport i opgørelsen ikke fuldt ud afspejler den fortrængning af energi-
forbrug, som omstilling til elektrisk transport repræsenterer. Elforbrugets andel vil fx
være højere, hvis man sammenligner på antallet af person- eller godskilometer, alt
andet lige.
Denne problemstilling har man håndteret
i EU’s Direktiv for Vedvarende Energi, der
specificerer beregningsmetoder for VE-andele, ved at multiplicere elforbruget til
elektrisk vejtransport med 5x (4x fra 2021) og elforbruget til elektrisk jernbanetrans-
port med 2,5x (1,5x fra 2021). Dermed sidestilles et elforbrug i højere grad ved be-
regning af VE-andelen i transport fx ift. et energimæssigt tilsvarende biobrændsels-
forbrug.
En tilsvarende anvendelse af multiplikationsfaktorer på transportområdet er an-
vendt i nedenstående opgørelse (Tabel 3), som supplement til opgørelse for elfor-
bruget uden multiplikatorer. Opgørelsen af samlet elektrificeringsandel omfatter
ikke
multiplikatorer.
Det kan oplyses, at Energistyrelsens Basisfremskrivning (og den kommende Klima-
status og
–fremskrivning) anvender metoderne specificeret i EU’s Direktiv for Ved-
varende Energi ved beregning af VE-andele.
Tabel 1. Samlet endeligt energiforbrug 2019 (klimakorrigeret) og elforbrugets inkl. om-
givelsesvarmes andel heraf. Opgørelsen omfatter
ikke
den supplerende anvendelse af
multiplikatorer under transport i Tabel 3.
Energi-
forbrug
Enhed
PJ
Elforbrug inkl. evt.
omgivelsesvarme
PJ
Andel
Pct.
Samlet inkl. fjernvarme
Samlet ekskl. fjernvarme
628,4
520,4
123,2
121,2
20 pct.
23 pct.
Anm.
Kilde: Energistyrelsen
Side
2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvor stor en andel af de forskellige sektorers energiforbrug der i dag er elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2347299_0003.png
Tabel 2. Endeligt energiforbrug 2019 (klimakorrigeret) for opvarmning (inkl./ekskl.
fjernvarme) og erhverv (ekskl. fjernvarme) og elforbrugets inkl. omgivelsesvarmes an-
del heraf.
Energi-
forbrug
Enhed
PJ
Elforbrug inkl. evt.
omgivelsesvarme
PJ
Andel
Pct.
Opvarmning
Samlet (inkl. fjernvarme)
Individuel (ekskl. fjernvarme)
201,8
99,2
17,3
15,4
9 pct.
16 pct.
Erhverv ekskl. fjernvarme
Fremstillingserhverv
Landbrug, skovbrug, gartneri
Fiskeri
Byggeri
Handel og service
Anm.
Kilde: Energistyrelsen
85,9
24,0
4,7
6,9
50,1
28,9
6,6
0
1,4
37,0
34 pct.
27 pct.
0 pct.
20 pct.
74 pct.
Tabel 3. Endeligt energiforbrug til transport 2019. Supplerende opgørelse af andel
med multiplikatorer svarende til VE direktivets opgørelsesmetode for VE-andel før
2021 (Elforbrug multipliceres med 5 for vejtransport og 2,5 for jernbanetransport i
både tæller og nævner)
1
Energi-
forbrug
Enhed
PJ
Elforbrug
PJ
Andel uden
multiplikatorer
Pct.
Andel med
multiplikatorer
Pct.
Transport
2
Person- og varebiler, MC < 2
tons samt busser mv
Varebiler 2 - 6 tons
Lastbiler
Sø, indenrigs
Luft, indenrigs
Jernbane
23,3
23,9
6,6
1,3
4,5
≈0
0
≈0
0
1,5
0 pct.
0 pct.
≈ 0 pct.
0 pct.
33 pct.
≈ 0 pct.
0 pct.
≈ 0 pct.
0 pct.
56 pct.
116,9
0,2
0,2 pct.
0,8 pct.
1
Til orientering optræder multiplikator for elektrisk vejtransport alene i tælleren ved opgørelse af VE-
andel i transport efter VE direktivets opgørelsesmetode.
2
Elforbruget til person- og varebiler omfatter køretøjer både under 2 tons og mellem 2 og 6 tons. Det
skønnes, at elforbruget helt overvejende kan tilskrives køretøjer under 2 tons. Elforbruget til søtransport
opgøres ikke og elandelen til søtransport skønnes tilnærmelsesvist at være 0 pct.
Anm.
Kilde: Energistyrelsen
Side
3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvor stor en andel af de forskellige sektorers energiforbrug der i dag er elektrificeret, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2347299_0004.png
Tabel 4. Elforbrugets inkl. omgivelsesvarmens andel af det endelige energiforbrug til
fjernvarmeproduktion 2019.
Energi-
forbrug
Enhed
Samlet fjernvarmeproduktion
PJ
88,1
Elforbrug inkl.
omgivelsesvarme
PJ
2,0
Andel
Pct.
2 pct.
Anm.
Kilde: Energistyrelsen
Mht. spørgsmålet om hvilken andel, der som minimum skal være elbaseret (direkte
elektrificering samt Power-To-X) i 2030 for at indfri klimaloven, kan der peges på, at
”Metodenotat
om de tekniske reduktionspotentialer i Klimaprogram 2020”
afspejler
flere mulige udviklingsspor til opfyldelse af klimamålet, der indebærer forskellige
grader af direkte og indirekte elektrificering. Der er ikke fastlagt et mål for graden af
elektrificering til opfyldelse af klimamålet.
Kommende analyser af forsyningssikkerhed, biomasseanvendelse samt strategier
for elektrificering, PtX og CCS, vil danne rammen for vores videre drøftelser om-
kring udformningen af det danske energisystem frem mod og efter 2030.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4