Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. november 2020
J nr.
2020-4634
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 502 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål 17
I forlængelse af svaret på KEF alm. del spørgsmål 502, folketingsåret 2019-20
mener ministeren så ikke, at det bør være en politisk beslutning, om man ønsker
at regulere selv små udbydere af fibernet, som om de var monopoler, og ikke som
i dag, hvor det er Erhvervsstyrelsen, der tager denne beslutning?
Svar
Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at siden 2002 har muligheden for at
regulere adgangen til teleselskabers net været tillagt de nationale tilsynsmyndighe-
der. De relevante bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kom-
munikationsnet og tilhørende faciliteter (adgangsdirektivet) og senere Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om oprettelse
af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) er totalhar-
moniserede regler.
Jeg skal herudover henvise til svaret på KEF alm. del spørgsmål 501, folketingsåret
2019-20, hvoraf det fremgår, at teledirektiverne siden 2009 har foreskrevet, at de
myndigheder, der varetager den sektorspecifikke konkurrenceregulering på teleom-
rådet, skal være politisk uafhængige. Dette indebærer, at myndighederne derfor
ikke må være underlagt instruks fra andre instanser i konkrete sager. Denne regel
har ligeledes været en del af dansk ret siden liberaliseringen af telemarkedet.
Erhvervsstyrelsen har således som uafhængig konkurrencemyndighed på teleom-
rådet ansvaret for den konkrete udmøntning af reglerne, herunder gennemførelsen
af markedsundersøgelser af det danske bredbåndsmarked. Som led i markedsun-
dersøgelserne gennemfører Erhvervsstyrelsen analyser af markeder med henblik
på at vurdere, om der er reel konkurrence på disse markeder. Heri ligger en vurde-
ring af, om der er udbydere på markedet med en stærk markedsposition, der nød-
vendiggør forhåndsregulering. En politisk beslutning om reguleringen af selskaber
på det danske bredbåndsmarked vil således være i uoverensstemmelse med EU-
retten og dansk ret.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1