Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2340932_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. februar 2021
J nr.
2021 - 535
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. januar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 164 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål 164
Hvordan vil ministeren sikre, at der efter et salg vil være sikkerhed for, at der er
økonomi nok til, at der ryddes forsvarligt op, den dag raffinaderiet helt eller delvis
afvikles?
Svar
Reglerne om oprydning ved hel eller delvis afvikling af raffinaderiet hører under Mil-
jøministeriets ressort. Jeg har forelagt spørgsmålet for miljøministeren, der har op-
lyst følgende, som jeg skal henholde mig til:
”Miljøstyrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
Miljøstyrelsen er tilsyns- og godkendelsesmyndighed for A/S Dansk Shell i Frederi-
cia, som ud over raffinaderiet også omfatter Shell Havneterminal. Virksomheden er
underlagt en miljøgodkendelse med en række vilkår, som også en ny driftsherre vil
være forpligtet til at overholde. Tilsvarende er påbud og varsler om undersøgelse af
eller oprydning af jordforurening bindende over for en senere driftsherre, såfremt
denne på erhvervelsestidspunktet vidste eller burde vide, at det var meddelt. I
Shells tilfælde er påbuddene og varslerne om påbud tinglyst på ejendommen. Ting-
lysningen gør, at påbud og varsler om påbud er bindende over for en ny driftsherre,
og den nye driftsherre kan desuden mødes med påbud om yderligere foranstaltnin-
ger over for samme forurening.
Miljøstyrelsen fører løbende tilsyn med virksomhedens overholdelse af miljøbeskyt-
telsesloven og jordforureningslovens regler og har, jf. miljøbeskyttelseslovens §§
68 og 69, stk. 1, og jordforureningslovens §§ 67 og 68, stk. 1, en generel forplig-
telse til at sikre, at ulovlige forhold bringes til ophør, hvis de ikke er af underordnet
betydning, og herunder også mulighed for at lade påbudte foranstaltninger udføre
for den ansvarliges regning, når en fastsat frist er udløbet. Hvis der er sket en jord-
forurening kan miljømyndigheden
efter jordforureningsloven
påbyde forurene-
ren at genoprette den hidtidige tilstand. Genopretningen skal ses i forhold til den
forurenede grunds tilstand før forureningshændelsen indtraf.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 164: MFU spm. om sikring af, at der efter et salg vil være sikkerhed for, at der er økonomi nok til, at der ryddes forsvarligt op, den dag raffinaderiet helt eller delvis afvikles, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2340932_0002.png
Virksomheder, som f.eks. raffinaderier, der er optaget på bilag 1 i godkendelsesbe-
kendtgørelsen, skal senest fire uger efter helt eller delvist driftsophør anmelde dette
til tilsynsmyndigheden med et oplæg til vurdering af jordens og grundvandets foru-
reningstilstand som følge af de pågældende aktiviteter, jf. § 38 k, stk. 1, i lov om
forurenet jord. Vurderingen skal ske på baggrund af de udførte såkaldte basistil-
standsrapporter. Er forureningen væsentligt forøget i forhold til basistilstanden, skal
den sidste driftsherre foretage en oprydning til forureningsniveauet beskrevet i ba-
sistilstandsrapporterne.
I forbindelse med helt eller delvist ophør af en virksomhed, foretager tilsynsmyndig-
heden tilsyn til sikring af, at virksomhedens anlæg og installationer ikke fremadret-
tet giver eller kan give anledning til forurening. Konstaterer tilsynsmyndigheden i
forbindelse med tilsynet desuden tegn på, eller er der begrundet mistanke om, at
der er sket forurening, som ikke er omfattet af basistilstandsrapporten, kan tilsyns-
myndigheden meddele påbud om undersøgelser og evt. oprensning efter reglerne i
lov om forurenet jord.
Ved et eventuelt ophør af driften på anlæggene, har tilsynsmyndigheden om nød-
vendigt mulighed for, på virksomhedens regning og med hjemmel i miljøbeskyttel-
seslovens § 70, stk. 2, at iværksætte de foranstaltninger, myndigheden finder nød-
vendige for at undgå, at der med tiden kan opstå en situation, der indebærer fare
for sundhed eller forurening eller spredning heraf. I tilfælde af, at virksomheden er-
klærer sig konkurs, vil der være mulighed for at meddele påbud over for konkurs-
boet, hvis dette indtræder som driftsherre i en periode.
I akutte situationer med overhængende alvorlig fare for sundheden og i tilfælde,
hvor øjeblikkelige indgreb er påkrævet for at afværge væsentlig forurening eller for-
ureningsudbredelse, er tilsynsmyndigheden, jf. miljøbeskyttelseslovens § 70 og
jordforureningslovens § 68 stk.2, pligtig til selv at foretage det nødvendige uden på-
bud og for den ansvarliges
regning.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2