Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2340605_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. februar 2021
J nr.
2021 - 464
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. februar stillet mig følgende
spørgsmål 160 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 160
Vil ministeren i forlængelse af KEF alm. del
svar på spm. 124 besvare spørgsmå-
let efter dets egentlige indhold? Spørgsmålet er: Hvad vil ændringen i CO2-udled-
ningen fra brændstof være i 2022-2024 som følge af de nye regler om fortræng-
ningskrav, hvis man sammenligner med det krav, der gælder for iblanding i 2021?
Spørger vil høfligst bede ministeren besvare dette spørgsmål og ikke antage, at der
bliver spurgt til, hvor meget CO2-udledningen ændres sammenlignet med basis-
fremskrivningen.
Svar
Skøn for CO
2
-reduktioner beregnes i overensstemmelse med Finansministeriets
Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Det betyder, at de
skønnede CO
2
-reduktioner som følge af fx ændringer i reguleringen af VE-brænd-
stoffer beregnes med udgangspunkt i Energistyrelsens basisfremskrivning, der er
baseret på en basisfremskrivning af nugældende regulering. I den nugældende re-
gulering er iblandingskravet 7,6 pct. i 2021 og 5,75 pct. i 2022-24.
Som følge af
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver iblandingskrav fra
2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas på 3,4 pct. i
2022-24, hvilket skønnes at medføre en årlig CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton,
jf. ta-
bel 1.
Det skønnes tilsvarende, at en forhøjelse af iblandingskrav til 7,6 pct. vil
medføre en årlig CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i 2021-24.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskrav og iblandingskrav i 2021-2024
Mio. tons
CO
2
-reduktion ved CO
2
-fortræng-
ningskrav på 3,4 pct.
CO
2
-reduktion ved iblandingskrav på
7,6 pct.
2021
-
0,2
2022
0,2
0,2
2023
0,2
0,2
2024
0,2
0,2
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning inkl.
baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af
fossilt brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i samme aftale.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om, hvad ændringen i CO2-udledningen fra brændstof vil være i 2022-2024, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2340605_0002.png
Det skal bemærkes, at brændstofsammensætningen ved et CO2-fortrængnings-
krav og et iblandingskrav skønnes at være forskellig. Det nuværende iblandings-
krav stiller krav til, at brændstofleverandørerne skal iblande en minimum mængde
af biobrændstoffer, og sondrer som udgangspunkt ikke mellem forskellige typer af
biobrændstoffers vugge-til-grav udledninger, ligesom iblandingskravet alene opfyl-
des med brændstoffer baseret på biomasse.
Ved at erstatte iblandingskravet med et CO
2
-fortrængningskrav får brændstofleve-
randørerne derimod et incitament til teknologineutralt at anvende bæredygtige
brændstoffer med en højere vugge-til-grav reduktionseffekt, hvilket giver en naturlig
konkurrencefordel for anden generation og avancerede biobrændstoffer samt nye
brændstoffer som Power-to-X (P-t-X), der er kendetegnet ved, at have en markant
højere CO
2
-fortrængning og lave ILUC-effekter. CO
2
-fortrængningskravet giver så-
ledes et incitament til, at brændstofleverandørerne udskifter første generations bio-
brændstoffer med andre alternativer, i takt med at markedet udvides, og nye
brændstoffer bliver tilgængelige og konkurrencedygtige.
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og de forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og det
aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstofleverandør,
hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstofsam-
mensætning under de aktuelle markedsforhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2