Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. februar 2021
J nr.
2021 - 464
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. februar stillet mig følgende
spørgsmål 160 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 160
Vil ministeren i forlængelse af KEF alm. del
–
svar på spm. 124 besvare spørgsmå-
let efter dets egentlige indhold? Spørgsmålet er: Hvad vil ændringen i CO2-udled-
ningen fra brændstof være i 2022-2024 som følge af de nye regler om fortræng-
ningskrav, hvis man sammenligner med det krav, der gælder for iblanding i 2021?
Spørger vil høfligst bede ministeren besvare dette spørgsmål og ikke antage, at der
bliver spurgt til, hvor meget CO2-udledningen ændres sammenlignet med basis-
fremskrivningen.
Svar
Skøn for CO
2
-reduktioner beregnes i overensstemmelse med Finansministeriets
Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger.
Det betyder, at de
skønnede CO
2
-reduktioner som følge af fx ændringer i reguleringen af VE-brænd-
stoffer beregnes med udgangspunkt i Energistyrelsens basisfremskrivning, der er
baseret på en basisfremskrivning af nugældende regulering. I den nugældende re-
gulering er iblandingskravet 7,6 pct. i 2021 og 5,75 pct. i 2022-24.
Som følge af
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver iblandingskrav fra
2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas på 3,4 pct. i
2022-24, hvilket skønnes at medføre en årlig CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton,
jf. ta-
bel 1.
Det skønnes tilsvarende, at en forhøjelse af iblandingskrav til 7,6 pct. vil
medføre en årlig CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i 2021-24.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskrav og iblandingskrav i 2021-2024
Mio. tons
CO
2
-reduktion ved CO
2
-fortræng-
ningskrav på 3,4 pct.
CO
2
-reduktion ved iblandingskrav på
7,6 pct.
2021
-
0,2
2022
0,2
0,2
2023
0,2
0,2
2024
0,2
0,2
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning inkl.
baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af
fossilt brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i samme aftale.