Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2332973_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2021
J nr.
2021 - 26
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. januar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 146 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 146
Ministeren har tidligere orienteret forligskredsen om 183 konkrete klagesager på
energispareområdet. Energistyrelsen behandler kun nogle, men ikke alle klager. På
den baggrund bedes følgende besvaret:
a) Vil ministeren begrunde, hvorfor ministeren fravælger kontrol af nogle kla-
gesager frem for andre, når Energistyrelsen er oplyst om, at der er fejl i alle
183 sager?
b) Vil ministeren forklare, hvorfor Energistyrelsen undlader kontrol af de fejl,
som Rigsrevisionen i særlig grad kritiserer, nemlig indregnet vækst i it- og
serversager, særlig henset til at 80 pct. af de 183 sager netop hidhører
dette klagepunkt?
c) Hvordan vil ministeren sikre, at forpligtede selskaber og deres koncernfor-
bundne søsterselskaber ikke får økonomiske fordele og dermed stilles
bedre end andre, såfremt deres besparelser bliver underkendt i sager, der
er startet i 2020, men som først afsluttes efter årsskiftet 2020/2021, hvor
ordningen ophører?
d) Vil ministeren kræve enten omlevering af energibesparelser eller økono-
misk kompensation, hvis besparelser bliver underkendt i en sagsbehand-
ling, der er startet før 2020?
Svar
Spørgsmål a og b:
Indledningsvist vil jeg henvise til min orientering af forligskredsen den 11. decem-
ber 2020 med beskrivelse af den kontrol, som er i gangsat som følge af henvendel-
sen fra De Frie Energiselskaber af 4. december 2020.
Energistyrelsen har, som tidligere oplyst, igangsat en kontrol ved Kammeradvoka-
ten af alle de sager, hvor De Frie Energiselskaber har rejst en åbenlys mistanke
om, at der er opkrævet omkostninger, der ikke relaterer sig til energibesparelsen og
dermed ikke kan henføres under energispareordningen. Der foretages derimod ikke
en ekstra undersøgelse af energibesparelsernes kvalitet under IT- og serverområ-
det, da dette er afdækket og håndteret i tidligere kontroller, ligesom en sådan un-
dersøgelse ville være unødigt omfattende og fordyre ordningen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om klagesager på energispareområdet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332973_0002.png
Det kritikpunkt, der rejses af De Frie Energiselskaber i henvendelsen, vedrørende
vækst i it- og serversager omhandler kvaliteten af energibesparelserne. Dette for-
hold indgik i den særkontrol af it- og serverområdet, som blev gennemført af Ener-
gistyrelsen i perioden i 2018-2020. På baggrund af kontrollen blev det konkluderet,
at opgørelsen af energibesparelser på it- og serverområdet i flere tilfælde ikke var
retvisende, hvilket derfor medførte korrektioner af de konkrete sager.
Derefter blev det med forligskredsens opbakning i juni 2020 besluttet ikke at fore-
tage yderligere kontroller på området, ligesom det blev besluttet at stoppe for mu-
ligheden for at indberette denne type af energispareprojekter. Jeg vil dertil be-
mærke, at Rigsrevisionen i september 2020 afsluttede deres beretning om Energi-
spareordningen og fandt ministeriets opfølgning på bagudrettede kontroller tilfreds-
stillende.
Spørgsmål c og d:
Energistyrelsen vil fortsat gennemføre kontroller af energibesparelsernes kvalitet
efter energispareordningens udløb. Dette omfatter både stikprøver jf. energispare-
aftalens afsnit 12.7 samt særkontroller, hvis der er mistanke om udfordringer inden
for et særligt område. Hvis Energistyrelsen træffer afgørelse om, at en energibe-
sparelse ikke kan medtælles i Energispareordningen, giver Energistyrelsen jf. §33
stk. 3 i energisparebekendtgørelsen meddelelse til Forsyningstilsynet.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med net- og distributionsselskabernes omkostninger
til energispareordningen iht. Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distri-
butionsvirksomheder §34 og 35, samt energispareaftalens afsnit 14.1, 14.3 og
14.4. Finder Forsyningstilsynet, at net- og distributionsselskabernes omkostnin-
gerne ikke kan henføres under Energispareordningen, vil omkostningerne blive un-
derkendt, og selskaberne skal tilbageføre pengene til forbrugerne over tarifferne.
Forsyningstilsynets kontrol af underkendte energibesparelser vil ikke automatisk
føre til en underkendelse af omkostningerne. Energispareaftalens afsnit 14.1.1 fast-
sætter, at net- og distributionsselskaberne kan få dækket udgifter til gennemførelse
af energispareprojekter, som Energistyrelsen i forbindelse med en stikprøvekontrol
meddeler ikke kan tælle med i selskabets mål for energibesparelser. Med energi-
spareordningens udløb den. 31.12.2020 er net- og distributionsselskaberne ikke
længere forpligtet til at realisere energibesparelser. Det bagudrettede tilsyn på
energispareordningen betyder således, at det ikke længere er muligt for Energisty-
relsen at påkræve, at net- og distributionsselskaberne skal realisere nye energibe-
sparelser, hvis der bliver foretaget korrektioner efter ordningens udløb.
Korrektioner efter ordningens udløb vil derimod nedskrive den samlede målopfyl-
delse og den pågældende branches målopfyldelse.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2