Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2328336_0001.png
MINISTEREN
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Dato 2. februar 2021
J. nr. 2021-919
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 14. januar 2021 stillet
mig følgende spørgsmål, som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Spørgsmål nr. 141:
Vil ministeren på baggrund af en ny undersøgelse fra DCE, Aarhus, som vi-
ser, at luftforurening fra krydstogtskibe forårsager 2.500 sygedage og 3 for
tidlige dødsfald alene i København og Aarhus, tage initiativ til 1) at etablere
landstrømanlæg de mest gængse steder, hvor krydstogtskibe ligger til, f.eks.
København og 2) at hæve skibsafgiften for krydstogtskibe, der lægger til i
Danmark, hvis krydstogtskibene ikke tager imod landstrøm og i stedet bru-
ger motor og derved forurener vores havnebyer, alternativt aftale med rele-
vante havnemyndigheder, at afgiften skal hæves?
Svar:
Generelt opleves der en stigende interesse for etablering af landstrøm til
større skibe og til krydstogtindustrien. Ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen gælder det særligt i de større danske havne, der desuden oplever, at flere
mellemstore og mindre erhvervshavne er opmærksomme på og har inte-
resse i at etablere landstrømanlæg til større skibe.
Etablering af landstrømanlæg og anvendelsen af andre emissionsbegræn-
sende teknologier inden for skibsfart som f.eks. kondenseret naturgas
(LNG), brint og Power-to-X diskuteres både nationalt og internationalt.
Nordisk Ministerråd har under Danmarks formandskab eksempelvis taget
initiativ til, at arbejde for, at Østersøområdet gøres til verdens førende bære-
dygtige krydstogtdestination.
På EU-plan er der igangsat en række politiske initiativer og finansielle støt-
teordninger for at understøtte den grønne mobilitet, herunder også på sø-
fartsområdet til blandt andet landstrøm.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om initiativer til nedbringelse af luftforurening fra krydstogtskibe på baggrund af en ny undersøgelse fra DCE, Aarhus, til transportministeren
2328336_0002.png
Side 2/2
I 2020 opnåede vores to hovedhavne på TEN-T nettet, København og Aar-
hus i samarbejde med en række andre store havne i Østersøen således bety-
delig EU-støtte til investeringer i landstrøm. Alene i de to danske havne har
man fået tilsagn om EU-støtte på op til 60 mio. kr.
Det forventes, at EU-støtten vil være central for udrulningen af landstrøm til
færger og krydstogtskibe i hele Østersøområdet.
Hvorvidt de ankomne skibe vil benytte sig af landstrøm, efterhånden som
havnene tilbyder dette, må forventes at afhænge af blandt andet prisen på de
forskellige brændstoffer, der tilbydes, skibsafgiften samt, at skibene ombyg-
ges til at kunne modtage landstrøm.
De danske erhvervshavne er typisk ejet af kommunerne og organiseret som
kommunale selvstyrehavne eller aktieselskabshavne. Havnene fastsætter-
selv deres skibsafgifter og har i den forbindelse mulighed for at differentiere
efter miljøpåvirkning.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht