Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2332758_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2021
J nr.
2021 - 411
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. januar stillet mig følgende
spørgsmål 140 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V) og Kim Valentin (V).
Spørgsmål 140
Vil ministeren redegøre for, hvordan det vil påvirke Danmarks CO
2
-udledning, hvis
henholdsvis 5.000, 10.000 og 15.000 lastbiler skifter fra diesel til biogas?
Svar
En større efterspørgsel efter biogas i transportsektoren forventes ikke at øge ud-
buddet af tilgængeligt biogas på markedet, da den nuværende produktion af biogas
følger af det aktuelle tilskudsniveau. Et større forbrug af biogas i transportsektoren
vil dermed reducere biogas forbrugt i andre sektorer såsom energi- og industrisek-
toren, hvor disse sektorer alt andet lige forventes at øge forbruget af naturgas til-
svarende. En øget produktion af grønne gasser i Danmark kan skabe CO
2
-reduktio-
ner ved at fortrænge naturgas.
Et skift fra diesel til biogas for hhv. 5.000, 10.000 og 15.000 lastbiler, skønnes at
medføre en CO
2
-reduktion af Danmarks udledningen på hhv. 0,02 mio. ton CO
2
,
0,04 mio. ton CO
2
og 0,06 mio. ton CO
2
i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
CO
2
-reduktion i transportsektoren ved skift fra diesel til biogas for lastbiler i 2030
5.000
Reduktion af Danmarks samlede udledning ved skift fra diesel til
biogas, mio. ton CO
2
Reduktion isoleret for transportsektoren ved skift fra diesel til
biogas, mio. ton CO
2
0,02
0,3
10.000
0,04
0,6
15.000
0,06
0,8
Anm.: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning
2020. Beregningen bygger på en gennemsnitsbetragtning for en lastbils udledning, der opgøres ved at
opdele lastbilers totale udledning med bestanden. Opgørelse af gaskøretøjers energieffektivtet bygger på
egne beregninger på baggrund af oplysninger fra EA Energianalyse.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Den samlede CO
2
-effekt af et skift fra diesel til biogas for lastbiler afspejler således
den relativt lavere CO
2
-udledning pr. energienhed fra naturgas sammenlignet med
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm. om, hvordan det vil påvirke Danmarks CO2-udledning, hvis hhv. 5.000, 10.000 og 15.000 lastbiler skifter fra diesel til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332758_0002.png
diesel. CO
2
-udledningen pr. energienhed er for naturgas ca. 20 pct. lavere end die-
sel. Den lavere udledning pr. energienhed, modvirkes dog delvist af, at gasmotorer
generelt er mindre energieffektive sammenlignet med dieselmotorer, hvorfor man
skal anvende en større energimængde gas sammenlignet med diesel for at køre
samme distance. Når der tages højde for gasmotorers lavere energieffektivitet samt
iblandet VE-brændstof i diesel under de nugældende regler, er udledningen for et
naturgasdrevet køretøj ca. 7 pct. lavere end for et tilsvarende dieselkøretøj.
Isoleret set skønnes det, at et skift fra diesel til biogas for hhv. 5.000, 10.000 og
15.000 lastbiler vil medføre en CO
2
-reduktion i transportsektoren på hhv. 0,3 mio.
ton CO
2
, 0,6 mio. ton CO
2
og 0,8 mio. ton CO
2
i 2030.
Det skal endelig bemærkes, at en øget produktion af grønne gasser i Danmark kan
skabe CO
2
-reduktioner ved at fortrænge naturgas.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2