Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2332760_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2021
J nr.
2021 - 411
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. januar stillet mig følgende
spørgsmål 139 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carsten Kissmeyer (V) og Kim Valentin (V).
Spørgsmål 139
Vil ministeren redegøre for, hvordan det vil påvirke Danmarks CO2-udledning, hvis
henholdsvis 50.000, 75.000 og 100.000 varebiler skifter fra diesel til biogas?
Svar
En større efterspørgsel efter biogas i transportsektoren forventes ikke at øge ud-
buddet af tilgængeligt biogas på markedet, da den nuværende produktion af biogas
følger af det aktuelle tilskudsniveau. Et større forbrug af biogas i transportsektoren
vil dermed reducere biogas forbrugt i andre sektorer såsom energi- og industrisek-
toren, hvor disse sektorer alt andet lige forventes at øge forbruget af naturgas til-
svarende.
Et skift fra diesel til biogas for hhv. 50.000, 75.000 og 100.000 varebiler skønnes at
medføre en CO
2
-reduktion af Danmarks samlede udledningen på hhv. 0,02 mio.
ton CO
2
, 0,03 mio. ton CO
2
og 0,04 mio. ton CO
2
i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
CO
2
-reduktion i transportsektoren ved skift fra diesel til biogas for varebiler i 2030
50.000
Reduktion af Danmarks samlede udledning ved skift fra diesel til
biogas, mio. ton CO
2
Reduktion isoleret for transportsektoren ved skift fra diesel til
biogas, mio. ton CO
2
0,02
0,3
75.000
0,03
0,4
100.000
0,04
0,5
Anm.: Opgørelsen tager udgangspunkt egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning
2020. Beregningen bygger på en gennemsnits betragtning for en varebils udledning, der opgøres ved at
opdele varebilers totale udledning med bestanden. Opgørelse af gaskøretøjers energieffektivtet bygger på
egne beregninger på baggrund af oplysninger fra EA Energianalyse.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Den samlede CO
2
-effekt af et skift fra diesel til biogas for varebiler afspejler således
den relativt lavere CO
2
-udledning pr. energienhed fra naturgas sammenlignet med
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om, hvordan det vil påvirke Danmarks CO2-udledning, hvis hhv. 50.000, 75.000 og 100.000 varebiler skifter fra diesel til biogas, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2332760_0002.png
diesel. CO
2
-udledningen pr. energienhed er for naturgas ca. 20 pct. lavere end die-
sel. Den lavere udledning pr. energienhed modvirkes dog delvist af, at gasmotorer
generelt er mindre energieffektive sammenlignet med dieselmotorer, hvorfor man
skal anvende en større energimængde gas sammenlignet med diesel for at køre
samme distance. Når der tages højde for gasmotorers lavere energieffektivitet samt
iblandet VE-brændstof i diesel under de nugældende regler, er udledningen for et
naturgasdrevet køretøj ca. 7 pct. lavere end for et tilsvarende dieselkøretøj.
Isoleret set skønnes det, at et skift fra diesel til biogas for hhv. 50.000, 75.000 og
100.000 varebiler vil medføre en CO
2
-reduktion i transportsektoren på hhv. 0,3 mio.
ton CO
2
, 0,4 mio. ton CO
2
og 0,5 mio. ton CO
2
i 2030.
Det skal endelig bemærkes, at en øget produktion af grønne gasser i Danmark kan
skabe CO
2
-reduktioner ved at fortrænge naturgas.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2