Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2330856_0001.png
5. februar 2021
J.nr. 2021 - 666
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 138 af 13. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 138: MFU spm. om regeringens syn på den norske regerings ambition om at indføre en fælles nordisk CO2-afgift på flybrændstof på ruter internt i Norden, til skatteministeren
2330856_0002.png
Spørgsmål
Hvordan ser regeringen på den norske regerings ambition om at indføre en fælles nordisk
CO
2
-afgift på flybrændstof på ruter internt i Norden?
Svar
En CO
2
-afgift, som foreslået af den norske regering, vurderes umiddelbart at være omfat-
tet af såvel
FN’s konvention angående civil luftfart (Chicagokonventionen)
som Rådets
direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for
beskatning af energiprodukter.
Energibeskatningsdirektivet indeholder en obligatorisk afgiftsfritagelse for flybrændstof
anvendt til internationale flyvninger og flyvninger internt i EU. Energibeskatningsdirekti-
vet giver dog mulighed for at pålægge afgifter på flybrændstof anvendt til indenrigsflyv-
ninger, når der tankes i Danmark, og på EU-flyvninger, hvis der indgås bilaterale aftaler
mellem EU-medlemsstaterne.
Chicago-konventionen indeholder et forbud mod afgifter på brændstof, som indebærer,
at de deltagende stater ikke må afgiftspålægge brændstof, som forefindes ombord på et
luftfartøj ved ankomst.
Afhængig af indholdet af en fælles nordiske aftale vil en CO
2
-afgift kun finde anvendelse
på indenrigsflyvninger og flyruter mellem de deltagende parter i Norden.
Flytransport er forbundet med CO
2
-udledningerne og miljøomkostninger fra udledning af
NO
X
og partikler samt støj. Luftfarten bidrager omvendt til at øge Danmarks tilgængelig-
hed, som indebærer positive effekter gennem øget mobilitet, nye handelsrelationer og tu-
risme mv.
Den foreslåede CO
2
-afgift på flybrændstoffer giver direkte incitament til at begrænse bru-
gen af fossilt brændstof fx ved at anvende mere energieffektive fly mv. og dermed sænke
udledningen af CO
2
. Den foreslåede afgift vil imidlertid kun mindske CO
2
-udledningen
fra indenrigsflyruter og flyruter mellem de nordiske deltagerlande, hvilket udgør en min-
dre del af luftsektorens udledninger. Derudover er det kun indenrigsflyvninger, der indgår
i Danmarks klimaforpligtelser.
Luftfartssektoren udleder årligt omkring 3,1 mio. tons CO
2
e, hvoraf indenrigsluftfarten,
står for blot 0,1 mio. tons CO
2
e svarende til ca. 1 pct. af transportsektorens emissioner.
Dermed vil den foreslåede afgift kun bidrage meget begrænset til 70 pct.-målsætningen.
Indførelse af en evt. CO
2
-afgift på flybrændstof bør desuden ses i lyset af COVID-19-kri-
sen, hvor luftfarten er hårdt ramt. En implementering af en CO
2
-afgift på flybrændstoffer
vil desuden kræve et udviklingsarbejde.
Ovenstående forhold skal således vurderes nærmere, førend der kan tages stilling til for-
slaget.
Side 2 af 2