Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2320260_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. januar 2021
J nr.
2021-145
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. januar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 134 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 134
Vil ministeren redegøre for, hvem der har forsyningspligten i en sag som den aktu-
elle strid om varmeforsyning mellem REFA MSK A/S og henholdsvis Maribo Var-
meværk og Sakskøbing Fjernvarme, samt oplyse, hvilke konsekvenser det har ikke
at overholde forsyningspligten? Der henvises bl.a. til artiklen i Energy-supply.dk
den 6. januar 2021: ”Maribo Varmeværk: Vi vil gerne aftage varmen fra
MSK - men
på rimelige vilkår” (https://www.energy-supply.dk/article/view/770591/-maribo_var-
mevaerk_vil_vil_gerne_aftage-_varmen_fra_msk_men_pa_rimelige_vilkar)
Svar
Det er kommunalbestyrelsens opgave at varetage varmeplanlægningen i kommu-
nen. De nærmere forudsætninger for kommunalbestyrelsens godkendelse af pro-
jekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er reguleret i projektbekendtgørelsen til
varmeforsyningsloven.
Energistyrelsen har ikke kendskab til sagens nærmere omstændigheder, herunder
kendskab til de konkrete projektgodkendelser til hver af de tre varmevirksomheder.
Det kan generelt oplyses, at efter den gældende projektbekendtgørelse medfører
en varmedistributionsvirksomheds ret til at forsyne et område en forsyningspligt
over for de ejendomme, der er beliggende i området, fra tidspunktet for godken-
delse af projektet. En forsyningspligt indebærer også en forpligtigelse til at sikre, at
der er tilstrækkelig varmeproduktionskapacitet til at sikre forsyningen, eksempelvis i
en situation med havari af et produktionsanlæg.
Varmeforsyningsloven indeholder ikke regler om en forsyningspligt for varmepro-
duktionsselskabet, men kun for varmedistributionsselskabet
jf. ovenfor. Varme-
produktionsselskaber kan dog have indgået en privatretlig aftale om forsyningspligt.
I en sådan aftale kan det fremgå, hvilke konsekvenser et eventuel brud på forsy-
ningspligten har.
Det bemærkes, at et kollektivt varmeproduktionsanlæg kun kan nedlægges mod
forudgående godkendelse af kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 134: MFU spm. om forsyningspligten i en sag som den aktuelle strid om varmeforsyning mellem Refa MSK A/S og hhv. Maribo Varmeværk og Sakskøbing Fjernvarme samt oplyse, hvilke konsekvenser det har ikke at overholde forsyningspligten, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2320260_0002.png
efter projektbekendtgørelsen. En ansøgning om lukning af et kollektivt varmepro-
duktionsanlæg kan kun godkendes, hvis det er samfundsøkonomisk fordelagtigt at
lukke anlægget.
Kollektive varmeforsyningsanlæg m.v., herunder varmeproduktionsanlæg, kan ind-
regne de nødvendige omkostninger, der er forbundet med produktion og leverance
af fjernvarme over varmeprisen, jf. varmeforsyningsloven. Der kan imidlertid være
indgået privatretlige aftaler om en lavere varmepris.
En tilsidesættelse af en projektgodkendelse mv., herunder vilkår fastsat i godken-
delsen som eksempelvis forsyningspligt, kan efter reglerne straffes med bøde.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2