Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2322204_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 495
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. december 2020
J nr.
2020-4305
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 495 og 496 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målene er stillet efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 495
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor stor en reduktion i Danmarks samlede udled-
ning af drivhusgasser der var på basisfremskrivningen som følge af politiske aftaler
i perioden juni 2015 til juni 2019?
Svar
Basisfremskrivningen er en teknisk, faglig vurdering af, hvordan udledning af driv-
husgasser samt energiforbrug og energiproduktion vil udvikle sig med den på tids-
punktet for fremskrivningen
vedtagne politik og virkemidler, også kaldet et ”Frozen
Policy” scenarie.
Den politik og de virkemidler, der indgår i modelleringerne, er således de til enhver
tid eksisterende, uanset hvornår de er vedtaget, og frem til en given dato. Der er
både tale om nationalt vedtagen politik og virkemidler og EU-regulering. I Basisfrem-
skrivningen 2020 indgår politik og virkemidler, samt andre bindende aftaler, som er
besluttet inden 1. maj 2020.
Derudover baseres fremskrivningen på en række antagelser for teknologiomkostnin-
ger og aktørers rationelle valgmuligheder og rentabilitetskrav i givne markeder, samt
forventninger om prisudviklingen for centrale parametre, f.eks. CO2-kvoteprisen.
Basisfremskrivningen tjener bl.a. til at gøre status for, i hvilket omfang Danmarks
klima- og energimålsætninger og
–forpligtelser
vil blive opfyldt inden for rammerne
af gældende regulering, og som teknisk reference ved overvejelser af nye tiltag på
klima- og energiområdet.
Basisfremskrivningen tjener således til at give et billede af, hvordan situationen teg-
ner sig med de rammer, der eksisterer, uanset om de elementer, der tilsammen ud-
gør rammerne, er vedtaget én, to, ti eller tyve år tilbage.
Det er derfor med det foreliggende metodegrundlag ikke muligt at afgrænse hvilken
del af udviklingen, der alene hidrører fra politik og virkemidler vedtaget inden for en
given tidsmæssig periode.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvor meget de aftaler og initiativer fra juni 2015 til juni 2019, hvor der blev opgjort CO2-effekt, har bidraget med reducere CO2-udledningen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2322204_0002.png
Partielle effekter af udvalgte aftaler
Der har frem til juni 2019 ikke været en systematisk overvågning af klimaeffekter af
politiske aftaler, hvorfor det ikke er muligt at udarbejde en dækkende liste for hele
perioden juni 2015 til juni 2019.
Imidlertid kan det oplyses, at
-
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften fra 17. november 2016
indgået mellem
den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti i 2016 blev opgjort til at medføre øgede udledninger af CO2
som følge af et større elforbrug, primært inden for kvotesektoren. Det frem-
går endvidere, at med henblik på at leve op til Paris-aftalen om at sikre fortsat
fremdrift i reduktionen af drivhusgasser og Danmarks EU-forpligtelser i 2030,
blev partierne enige om samtidig at afsætte en grøn klimapulje. Det fremgår
ikke af aftalen, hvor meget CO2-udledningerne havde udsigt til at stige som
følge af aftalen.
-
Deludmøntning af den grønne pulje fra juni 2017
indgået af kredsen bag
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften fra 17. november 2016 (jf. ovenfor)
i
2017 blev opgjort til at have en partiel CO2e-reduktionseffekt på 0,056 mio.
ton CO2e. årligt i perioden 2021-2030.
Energiaftalen 2020-2024 af juni 2018
indgået mellem den daværende rege-
ring (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti blev i 2018 opgjort til at have en partiel redukti-
onseffekt på 8-9 mio. ton i 2030. Det bemærkes, at den partielle redukti-
onseffekt er regnet i forhold til el-handelskorrigerede udledninger, hvormed
globale reduktioner i et vist omfang er indregnet i skønnet. Ud af den sam-
lede reduktionseffekt på 8-9 mio. ton CO2e kommer 1,9 mio. ton CO2e fra
teknologineutrale udbud og 5,4 mio. ton CO2e fra udbygning af 2.400 MW
havvindpark. Dermed vedrører en væsentlig del af effekten udbygning med
VE-elkapacitet. En betydelig andel af denne effekt ville med den metodetil-
gang, som anvendes i dag, ikke blive medregnet som en direkte CO2-ef-
fekt i forhold til 70 pct. målet.
Vedtagne elementer fra klima- og luftudspillet besluttet med Aftale om FL19
indgået mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti blev i 2018 opgjort til
at have en partiel reduktionseffekt på 0,2 mio. ton CO2e i 2030.
-
-
Også andre politiske aftaler indgået i perioden har medført en klimaeffekt, som både
kan have været positiv og negativ, uden at der med aftalen er blevet gjort rede for
den partielle klimaeffekt af aftalen. Det gælder f.eks.
Aftale om fødevare- og land-
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om, hvor meget de aftaler og initiativer fra juni 2015 til juni 2019, hvor der blev opgjort CO2-effekt, har bidraget med reducere CO2-udledningen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2322204_0003.png
brugspakken (december 2015),
indgået ml. den daværende regering (Venstre), Kon-
servative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. I aftalen er der anført en klimaeffekt
på 0,035 mio. ton CO2e om året fra 2020 ved udtag af lavbundsjorder, men ikke
anført CO2-effekt af den samlede aftale. Det gælder også aftalen om
Omlægning af
bilafgifterne (september 2017),
indgået ml. den daværende regering (Venstre, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, hvori der ikke ind-
går en samlet klimaeffekt som følge af aftalen. Endvidere gælder det lempelse af
elvarmeafgiften i forbindelse med aftale om
Erhvervs- og iværksætterinitiativer (no-
vember 2017)
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre samt kredsen bag
Aftale om af-
skaffelse af PSO-afgiften fra 17. november 2016 (jf. ovenfor).
Det er væsentligt at bemærke, at CO2-effekter beregnet på baggrund af til og med
Basisfremskrivning 2018
ikke
er sammenlignelige med CO2-effekter beregnet på
baggrund af Basisfremskrivning 2019 og frem. Dermed er f.eks. CO2-effekten af
Energiaftale 2020-2024 af juni 2018
ikke sammenlignelig med CO2-effekten af ny-
ere aftaler såsom
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020
og an-
dre CO2-effektskøn, hvor forsyningssektorens udvikling påvirkes. Det skyldes et
metodeskift ved opgørelsen af CO2-effekter af tiltag inden for produktion af elektri-
citet baseret på vedvarende energi. Ved Energiaftale 2018 blev CO2-effekten be-
regnet ud fra elhandelskorrigerede udledninger, hvormed globale CO2-reduktioner i
et vist omfang var internaliseret i det danske reduktionsskøn, og dermed medreg-
net. Ved klimaaftale 2020 medregnes alene indenlandsk CO2-reduktion i CO2-ef-
fekten, og der ses således bort fra fortrængning af CO2 uden for landets grænser.
Dermed betyder metodeskiftet omvendt, at der opgøres en meget lille CO2-effekt af
energiøerne, som blev besluttet med Klimaaftale for Energi og Industri fra juni 2020
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Li-
beral Alliance og Alternativet, fordi alene indenlandske reduktioner opgøres.
Der er med regeringens grønne udvalg nu igangsat en mere systematisk overvåg-
ning af klimaeffekter. Herudover er der lavet en vejledning til at beregne udlednings-
konsekvenser af alle relevante lovforslag.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3