Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2318549_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. januar 2021
J nr.
2020-5382
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 22. december 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 122 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 122
Det fremgår af KEF alm. del
svar på spm. 76 (Ad a), at oplægget til Forsyningstil-
synets ramme i FFL21 er fastlagt før indgåelsen af klimaaftalen for energi og indu-
stri mv. af 22. juni 2020. Det fremgår også, at klimaaftalen afløser to tidligere stem-
meaftaler (der lagde op til en regulering med markante stigninger i de administra-
tive byrder), mens det nu udtrykkeligt i klimaaftalen fremgår som et krav til den
fremtidige regulering at undgå unødvendige administrative byrder. Vil ministeren
forklare, hvorfor der ikke er sket en justering af tilsynets økonomiske ramme (i over-
ensstemmelse med de politiske ønsker om markant lavere administrative byrder) i
perioden fra den 22. juni 2020 frem til fremlæggelsen af FFL21?
Svar
Det fremgår af klimaaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020, at aftaleparti-
erne er enige om, at der er behov for ny regulering. Derfor må det også forventes,
at Forsyningstilsynet forbereder sig på at løfte nye opgaver på fjernvarmeområdet,
hvilket kræver, at der afsættes de nødvendige midler.
Det oplæg til Forsyningstilsynets ramme for opkrævning af gebyrer hos fjernvarme-
selskaberne, der indgik i FFL21, blev ikke justeret som følge af klimaaftale for
energi og industri mv. af 22. juni 2020. Det skyldes bl.a., at det samlet set vurderes
hensigtsmæssigt at afvente den kommende opfølgning på klimaaftalen, hvor der
skal træffes politisk beslutning om den konkrete fremtidige reguleringsmodel for
fjernvarmeselskaberne, før Forsyningstilsynets gebyrramme justeres igen.
I den sammenhæng er der flere hensyn, der gør sig gældende. For det første er det
på nuværende tidspunkt uvist, hvilken ny regulering fjernvarmesektoren skal under-
lægges, og dermed er det også usikkert præcis, hvor mange årsværk FSTS får
brug for til denne nye regulering. Det er derfor usikkert, om og i givet fald hvor me-
get gebyropkrævningen skal justeres. En evt. justering i forbindelse med FFL21
ville have nødvendiggjort yderligere justeringer, når der træffes endelig politisk be-
slutning om den konkrete fremtidige reguleringsmodel for fjernvarmesektoren.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om, hvorfor der ikke er sket en justering af Forsyningstilsynets økonomiske ramme i perioden fra den 22. juni 2020 frem til fremlæggelsen af FFL21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2318549_0002.png
Når der foretages justeringer for Forsyningstilsynets gebyropkrævninger, sker selve
opkrævningen med en forsinkelse i forhold til beslutningen om gebyrjustering. Jo
flere justeringer, der laves, des sværere vil det blive for Forsyningstilsynet at tilret-
telægge et effektivt tilsyn, bidrage til udvikling af ny regulering og sikre en effektiv
efterlevelse af de politiske målsætninger. Det kan i sidste ende gå ud over fjernvar-
meforbrugerne og medføre en forsinket og ineffektiv overgang til en ny regulerings-
form, hvilket også vil være til ulempe for fjernvarmeselskaberne.
Som det også fremgår af mit svar på KEF alm. del
spm. 76, kan det samtidig be-
mærkes, at de gebyrer, som Forsyningstilsynet opkræver af fjernvarmeselska-
berne, kun må finansiere de opgaver, de er opkrævet til. Hvis Forsyningstilsynet
pålægges færre opgaver end forudsat ved fastsættelsen af gebyrerne, vil Forsy-
ningstilsynet få en såkaldt overdækning. Det betyder, at de opkrævede gebyrer
ikke modsvares af omkostninger til pålagte opgaver. I det tilfælde skal Forsynings-
tilsynet tilbageføre overdækningen til fjernvarmeselskaberne via lavere gebyrsatser
i de efterfølgende år. Dette kan blive tilfældet efter den politiske beslutning om en
ny reguleringsmodel. Om det bliver tilfældet vil dog afhænge af den konkrete politi-
ske beslutning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2