Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2311889_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2020
J nr.
2020 - 5644
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 109 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 109
Vil ministeren opgøre de forventede årlige meromkostninger pr. år for 2021-2030
for brændstofleverandørerne som følge af fortrængningskravet og opgøre den for-
ventede ændring i prisen pr. liter brændstof (henholdsvis benzin og diesel) inkl.
moms og afgifter?
Svar
I
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas, der ind-
fases fra 3,4 pct. i 2022 stigende til 7 pct. i 2030 og frem. CO
2
-fortrængningskravet
skønnes at medføre en CO
2
-reduktion på 0,7 mio. ton i 2025 og 1,4 mio. ton i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Meromkostning for brændstofleverandøerne samt prisstigning for brændstof som effekt af CO
2
-
fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2021-priser
CO
2
-reduktionskrav, pct.
Meromkostning for brændstofleve-
randøerne, mia. kr.
Prisstigning på diesel, øre pr. l inkl.
moms
Prisstigning på benzin, øre pr. l inkl.
moms
CO
2
-reduktion, mio. ton
2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
3,4
0
0
0
0,2
3,4
0
0
0
0,2
3,4
0
0
0
0,2
5,2
0,5
10
0
0,7
5,2
0,5
10
0
0,7
5,2
0,5
10
0
0,7
6
0,9
30
0
1
6
0,9
30
0
1
7
1,4
50
0
1,4
Anm.: Opgørelsen tager udgangspunkt egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens Basisfremskrivning
2020. Effekten er opgjort inkl. baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten der opstår som følge af
mindre salg af fossilt brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægning i samme aftale.
Prisstigning for brændstof er afrundet til nærmeste 10 øre og den samlede meromkostning er afrundet til
nærmeste 100 mio.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om de forventede årlige meromkostninger pr. år for 2021-2030 for brændstofleverandørerne og opgørelse af den forventede ændring i prisen pr. liter brændstof inkl. moms og afgifter, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2311889_0002.png
CO
2
-fortrængningskravet skønnes at medføre en meromkostning for brændstofle-
verandøerne på 0 mio. kr. i 2022 stigende til ca. 1,4 mia. kr. i 2030. Meromkostnin-
gens for brændstofleverandøerne forventes overvæltet på brændstofprisen i form af
en prisstigning for diesel på 0 øre. pr. liter i 2022 stigende til 50 øre pr. liter i 2030.
Prisstigningen for benzin vurderes at være 0 kr. for alle år.
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og den forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og
det aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstofleveran-
dør, hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstof-
sammensætning under de aktuelle markedsforhold. Den faktiske brændstofsam-
mensætning vil afhænge af bl.a. den teknologiske udvikling, hvilket kan have betyd-
ning for bl.a. meromkostningerne for branchen og CO
2
-reduktion.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2