Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2310859_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2020
J nr.
2020 - 5531
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 104 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 104
Vil ministeren oplyse, om de forventede ændringer af CO
2
-udledninger fra benzin
og diesel i 2022 og 2023 som følge
af fortrængningskravet i aftale om ”Grøn omstil-
ling af vejtransporten” forventes at falde eller stige sammenlignet med iblandings-
kravet, der er gældende i 2020 og 2021?
Svar
I
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas, der ind-
fases fra 3,4 pct. i 2022-24 stigende til i udgangspunktet 5,2 pct. i 2025, 6 pct. i
2028 og 7 pct. i 2030 og frem. CO
2
-fortrængningskravet skønnes at medføre en
CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton i 2022 og 2023 sammenlignet med den aktuelle lov-
givning,
jf. tabel 1.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2022
3,4
0,2
2023
3,4
0,2
2025
5,2
0,7
2030
7
1,4
CO
2
-reduktionskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort inkl. baseudvidelse og korrigeret for
samspilseffekten der opstår som følge af mindre salg af fossilt brændstof ved større antal
elbiler som følge af afgiftsomlægning i samme aftale.
Det nuværende iblandingskrav stiller krav til, at brændstofleverandørerne skal
iblande en minimum mængde af biobrændstoffer, og sondrer som udgangspunkt
ikke mellem forskellige typer af biobrændstoffers vugge-til-grav udledninger, lige-
som iblandingskravet alene opfyldes med brændstoffer baseret på biomasse.
Ved at erstatte iblandingskravet med et CO
2
-fortrængningskrav får brændstofleve-
randørerne derimod et incitament til teknologineutralt at anvende bæredygtige
brændstoffer med en højere vugge-til-grav reduktionseffekt, hvilket giver en naturlig
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm., om de forventede ændringer af CO2-udledninger fra benzin og diesel i 2022 og 2023 forventes at falde eller stige sammenlignet med iblandingskravet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2310859_0002.png
konkurrencefordel for anden generation og avancerede biobrændstoffer samt nye
brændstoffer som Power-to-X (P-t-X), der er kendetegnet ved, at have en markant
højere CO
2
-fortrængning og lave ILUC-effekter. CO
2
-fortrængningskravet giver så-
ledes et incitament til, at brændstofleverandørerne udskifter første generations bio-
brændstoffer med andre alternativer, i takt med at markedet udvides, og nye
brændstoffer bliver tilgængelige og konkurrencedygtige.
Det skal bemærkes, at der er stor forskel mellem de enkelte brændstoffers volumen
og CO
2
-fortrængning, hvorfor det ikke er muligt direkte at sammenligne iblandings-
kravet og CO
2
-fortrængningskravet, da både iblandingsprocenten og CO
2
-fortræng-
ningen afhænger af den præcise brændstofsammensætning. CO
2
-fortrængnings-
kravet fokuserer på vugge-til-grav reduktioner. Det vil således være gældende, at
samme CO
2
-fortrængning kan opnås ved forskellige brændstofsammensætninger,
der kan have stor variation i den konkrete iblandingsprocent og de nationale CO
2
-
reduktioner, uden at dette vil påvirke den faktiske CO
2
-fortrængning.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at det nuværende iblandingskravkrav for
2021 på 7,6 pct. med den aktuelle forventede brændstofsammensætning vil svarer
til en CO2-fortrænging på ca. 3,9 pct.
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og den forventede CO2-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og
det aktuelle udbud af brændstoffer. Det er dog op til den enkelte brændstofleveran-
dør, hvordan CO
2
-fortrængningskravet opfyldes, herunder den konkrete brændstof-
sammensætning under de aktuelle markedsforhold.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2