Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2020
J nr.
2020 - 5531
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 104 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 104
Vil ministeren oplyse, om de forventede ændringer af CO
2
-udledninger fra benzin
og diesel i 2022 og 2023 som følge
af fortrængningskravet i aftale om ”Grøn omstil-
ling af vejtransporten” forventes at falde eller stige sammenlignet med iblandings-
kravet, der er gældende i 2020 og 2021?
Svar
I
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas, der ind-
fases fra 3,4 pct. i 2022-24 stigende til i udgangspunktet 5,2 pct. i 2025, 6 pct. i
2028 og 7 pct. i 2030 og frem. CO
2
-fortrængningskravet skønnes at medføre en
CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton i 2022 og 2023 sammenlignet med den aktuelle lov-
givning,
jf. tabel 1.
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskravet i aftale om grøn omstilling af vejtransporten
2022
3,4
0,2
2023
3,4
0,2
2025
5,2
0,7
2030
7
1,4
CO
2
-reduktionskrav, pct.
CO
2
-reduktion, mio. ton
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort inkl. baseudvidelse og korrigeret for
samspilseffekten der opstår som følge af mindre salg af fossilt brændstof ved større antal
elbiler som følge af afgiftsomlægning i samme aftale.
Det nuværende iblandingskrav stiller krav til, at brændstofleverandørerne skal
iblande en minimum mængde af biobrændstoffer, og sondrer som udgangspunkt
ikke mellem forskellige typer af biobrændstoffers vugge-til-grav udledninger, lige-
som iblandingskravet alene opfyldes med brændstoffer baseret på biomasse.
Ved at erstatte iblandingskravet med et CO
2
-fortrængningskrav får brændstofleve-
randørerne derimod et incitament til teknologineutralt at anvende bæredygtige
brændstoffer med en højere vugge-til-grav reduktionseffekt, hvilket giver en naturlig
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2