Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2310710_0001.png
21. december 2020
J.nr. 2020 - 10956
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 103 af 11. december 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om, hvor stor en del af CO2-reduktionerne i aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4/12-20 der opnås som følge af øget grænsehandel, til skatteministeren
2310710_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af CO
2
-reduktionerne
i aftale om ”Grøn omstilling
af vejtransporten” af 4. december 2020 der opnås
som følge af øget grænsehandel?
Ministeren bedes opgøre det samlet og fordelt på initiativer i aftalen. Opgørelsen bedes
lavet pr. år for perioden 2021-2030.
Svar
I
aftale om grøn omstilling af vejtransporten
er det eneste initiativ, der vurderes at påvirke græn-
sehandelen med brændstoffer til vejtransport nævneværdigt, CO
2
-fortrængningskrav for
VE-brændstoffer. CO
2
-fortrængningskravet påvirker priserne på diesel til transport, idet
VE-brændstoffer er dyrere en fossil diesel. Det medfører, at dansk diesel bliver dyrere, og
dermed påvirkes grænsehandelen med diesel.
Af tabel 1 fremgår den samlede CO
2
-effekt af
aftale om grøn omstilling af vejtransporten,
den
isolerede effekt af delelementet CO
2
-fortrængningskrav for VE-brændstoffer, samt hvor
meget af CO
2
-effekten der vedrører grænsehandel.
Tabel 1. CO
2
-effekter af
aftale om grøn omstilling af vejtransporten,
herunder den isolerede effekt af
CO
2
-fortrængningskravet samt hvor meget af effekten, der vedrører grænsehandel
1.000 ton CO
2
Samlet CO
2
-effekt af aftalen
CO
2
-fortrængningskrav
-heraf effekt af grænsehandel
1)
2021
0
0
0
2022
-200
-200
10
2023
-300
-200
10
2024
2025
2026
2027
2028
2029 2030
-300 -1.000 -1.100 -1.100 -1.600 -1.600 -2.100
-200
10
-700
-90
-700
-90
-700 -1.000 -1.000 -1.400
-90
-210
-210
-320
Anm.: CO
2
-effekterne af hele aftalen og den isolerede effekt af CO
2
-fortrægningskravet er afrundet til nærmeste 100.000
ton CO
2
. Effekten af grænsehandel er afrundet til nærmeste 10.000 ton CO
2
.
1) Forøgelsen af udledningerne af CO
2
som følge af grænsehandel i 2022-2024 skyldes bl.a., at med CO
2
-fortrængnings-
kravet fjernes kravet om iblanding af avancerede biobrændstoffer, der ellers ville være blevet forhøjet til 0,9 pct. i 2022. Det
medfører en mindre reduktion af prisen på benzin og diesel, og dermed øget grænsehandel i dansk favør.
Side 2 af 2