Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2315661_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. januar 2021
J nr.
2020 - 5619
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. december stillet mig føl-
gende spørgsmål 100 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V).
Spørgsmål 100
Der er for nuværende et krav fra EU om 6 pct. CO
2
-reduktion, jf. brændstofkvalitets-
direktivet. Hvad betyder aftalen om grøn vejtransport for overholdelsen af brænd-
stofkvalitetsdirektivet?
Svar
I
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
bliver det nugældende iblandingskrav
fra 2022 erstattet med et nationalt CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel og gas.
Brændstofleverandørerne vil samtidig være omfattet af brændstofkvalitetsdirektivet
(FQD), der bl.a. indeholder et reduktionskrav på 6 pct.
Det nationale CO
2
-fortrængningskrav anvender samme opgørelsesmetode og om-
fatter samme brændstofbase som brændstofkvalitetsdirektivet (FQD), og det natio-
nale CO
2
-fortrængningskrav må således antages at medføre en forenkling af reg-
lerne for brændstofleverandørerne. Det nationale CO
2
-fortrængningskrav er dog et
skærpet krav sammenlignet med FQD-kravet, da det ikke er muligt at opfylde det
nationale krav ved anvendelse af kreditter og el.
Det nationale CO
2
-fortrængningskrav indfases fra 3,4 pct. i 2022-24 stigende til i
udgangspunktet 5,2 pct. i 2025, 6 pct. i 2028 og 7 pct. i 2030 og frem. Det skønnes,
at det nationale CO
2
-fortrængningskrav på 3,4 pct. vil medføre, at de danske
brændstofleverandører vil anvende UER-kreditter til opfyldelsen af det resterende
FQD-krav, mens det nationale CO
2
-fortrængningskrav på sigt vil medføre, at de
danske brændstofleverandører vil opfylde FQD-kravet uden brug af UER-kreditter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1