Folketingets Klima,- Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
9. november 2020
Svar på Klima,- Energi- og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 10
(Alm. del) af 9. oktober 2020 stillet efter ønske fra Rasmus Helveg
Petersen (RV)
Spørgsmål
Vil de nye CO2-priser og følsomhedsberegninger også komme til at være en ind-
arbejdet del af regeringens oplæg i forbindelse med de kommende forhandlinger
om CO2-reduktioner for eksempelvis landbruget, offentlige indkøb, byggeri og
CO2-afgift? Spørgsmålet stilles, da der ofte ligger forskellige metodikker til grund
for de forskellige sektorers beregninger.
Svar
Der er grundlæggende to samfundsøkonomiske beregninger, der kan laves til at
belyse, om fx et klimatiltag er en god samfundsøkonomisk investering: 1) Cost-be-
nefit analyser og 2) Cost-effectiveness analyser.
Ad 1. Cost-benefit analyse
Cost-benefit analyser anvendes i udgangspunkt til at vurdere, hvilket tiltag der
bedst kan løse et givent problem, og om denne løsning er samfundsøkonomisk
rentabel. I sådanne analyser kvantificeres og værdisættes alle initiativets fordele og
ulemper, som så derefter kan afvejes mod hinanden.
Hvis initiativet i cost-benefit analysen har effekter på klimaet, indgår CO
2
-prisen
altså som det element, der hjælper til at værdisætte den gevinst/omkostning, som
den ændrede drivhusgasudledning vil have for samfundet. Klimaeffekterne vil
som regel blot udgøre et delelement i beregningen.
Ad 2. Cost-effectiveness analyser
Cost-effectiveness analyser anvendes i udgangspunkt i følgende to tilfælde: i) når
en målsætning er givet på forhånd eller ii) når det er vanskeligt at værdisætte en
væsentlig del af tiltagets konsekvenser i monetære termer,
jf. Vejledning i samfunds-
økonomiske konsekvensvurderinger.
Ved første tilfælde (i) anvendes den samfundsøkonomiske analyse til at afklare,
hvilke(t) tiltag der kan nå den pågældende målsætning med laveste omkostninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk