Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2366846_0001.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 262
Offentligt
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
05. oktober 2020
J nr.
2020-4169
Finansudvalget har i brev af 16. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål
262 til L 206 Forslag til finanslov for finansåret 2021, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 262
Vil ministeren sende en opgørelse over §29 Klima-, Energi- og Forsyningsministeri-
ets samlede beholdning jf. videreførselsoversigterne med angivels e af, hvor stor en
andel heraf der ikke er knyttet til planlagte aktiviteter, f.eks. ved forsinkelser, dvs.
midler som der ikke foreligger konkrete planer for anvendelse af og/eller hvor aktivi-
teten for kontoen reelt er ophørt? Der ønskes en oversigt over de konti, hvor be-
holdningsbeløbet ikke er fuldt ud disponeret til planlagte aktiviteter.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der spørges ind til videreførsler på samtlige af §
29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets finanslovskonti. Yderligere forstås, at
der spørges ind til anvendelsen af de opgjorte videreførsler for 2020, hvorfor der
ikke redegøres for tilfælde, hvor der af prognosen ved årets anden kvartalsvise
økonomiopfølgning, udgiftsopfølgning 2, forventes et mindreforbrug, der kan øge
beholdningen af videreførsler.
Det bemærkes indledningsvist, at for så vidt angår hovedparten af § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets finanslovskonti kan forbrug af opsparing som ud-
gangspunkt alene ske, hvis der spares et tilsvarende beløb op på en anden af mini-
steriets finanslovskonti. Dette følger af budgetlovens bestemmelser og er en helt
central baggrundsinformation for svaret.
Finanslovskontiene kan deles op i tre typer af konti. Type 1 er driftsbevillinger/stats-
virksomheder, som er institutioners bevillinger. De enkelte institutioner har i vid ud-
strækning planer for videreførslernes anvendelse, men pga. budget lovens bestem-
melser er det alene lokale planer, idet forbrug af videreførsler kun kan finde sted,
hvis der samtidig er en forventning om mindreforbrug på andre konti. Hvilke videre-
førsler, der prioriteres i praksis, er en central beslutning, som først kan træffes, når
der foreligger et konkret forventet mindreforbrug. Pågældende konti gennemgås i
tabel 1.
Type 2 er tilskudsordninger mv., hvorom der gælder samme begrænsning for for-
brug af videreførsel som under type 1. Kontiene vil typisk være kendetegnet ved, at
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er foreneligt med budgetloven at anvende de opsparede midler på merudgifter, til finansministeren
2366846_0002.png
det er midler afsat til en øremærket aktivitet, som ofte er blevet afsat i en politisk af-
tale. Ligesom under type 1 kan der være lokale planer for anvendelsen af videre-
førslen, som ikke indgår i nedenstående tabel 2, hvor pågældende konti gennem-
gås.
Type 3 er ordninger, hvor der på grund af ordningernes særlige karakteristika i
modsætning til type 1 og type 2 ikke er begrænsninger for forbrug af videreførsler.
Pågældende konti gennemgås i tabel 3.
Tabel 1: Driftsbevillinger/statsvirksomheder under delloft for driftsudgifter med videreførsler
primo 2020, anført i mio. kr. og opgjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.
Andel
Andel ikke-
Videreførel-
Hovedkonto (§)
ser primo
2020
budget
budgetteret
teret an-
anvendt i
vendt i
2020
2020
29.11.01. Departementet
29.21.01. Energisty relsen
29.21.02. Forsy ningstilsy-
68,5
net
29.21.07. Klimarådet
29.31.01. Danmarks Me-
18,1
terologiske Institut
29.41.01. De Nationale
Geologiske Undersøgel-
19,8
ser f or Danmark og Grøn-
land - GEUS
29.61.01. Geodatasty rel-
59,5
sen
29.71.01. Sty relsen f or
Dataf orsy ning og Ef f ekti-
v isering
I alt
322,2
72,9
249,3
58,9
190,4
64,8
14,3
50,5
8,0
42,5
0,0
59,5
11,8
47,7
0,0
19,8
0,0
19,8
16,2
1,9
0,0
1,9
4,6
0,0
4,6
0,0
4,6
29,4
39,1
39,1
0,0
23,7
63,2
0,0
13,0
23,7
50,2
0,0
0,0
efter 2020
ter 2020
23,7
50,2
vendt
vendt ef-
aftalt an-
talt an-
Andel
ikke-af-
Andel
Tabel 2: Tilskudsordninger mv. under delloft for driftsudgifter med videreførsler primo 2020,
anført i mio. kr. og opgjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.
Andel
Andel
Videreførel-
budgetteret
Hovedkonto (§)
ser primo
anvendt i
2020
2020
29.21.08. Pulje til eksport-
0,2
f remme
0,0
0,2
0,0
0,2
2020
efter 2020
ter 2020
anvendt i
vendt
vendt ef-
budgetteret
aftalt an-
talt an-
Andel ikke-
Andel
ikke-af-
Side
2/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er foreneligt med budgetloven at anvende de opsparede midler på merudgifter, til finansministeren
2366846_0003.png
29.22.01. Tilskud til ener-
82,1
gif orskning
29.24.11. Center f or
50,7
Energibesparelser
29.24.18. Energief f ektivi-
14,5
seringsindsats
29.24.25. Pulje til f remme
af av ancerede biobrænd-
stof f er
29.24.30. Håndtering af
15,8
grundbeløbets ophør
29.25.04. Tilskudsordnin-
ger v edrørende biogasan-
læg
29.25.17. Screening og
f orundersøgelser til ud-
bud af hav v ind
29.27.02. Klimastøtte til
0,1
Arktis mv .
29.29.04. Bredbåndsdæk-
ning og digital inf rastruk-
tur mv .
29.29.05. Maritim nød- og
0,5
sikkerhedstjeneste
29.31.02. Tilskud til inter-
4,6
nationale organisationer
I alt
197,1
1,7
195,5
4,6
190,9
0,0
4,6
4,6
0,0
0,4
0,2
0,0
0,2
0,8
0,0
0,8
0,0
0,8
0,0
0,1
0,0
0,1
6,5
0,0
6,5
0,0
6,5
1,1
1,1
0,0
0,0
0,0
0,0
15,8
0,0
15,8
20,2
0,0
20,2
0,0
20,2
0,2
14,3
0,0
14,3
0,0
50,7
0,0
50,7
0,0
82,1
0,0
82,1
Tabel 3: Hovedkonti uden for udgiftsloft med videreførsler primo 2020, a nført i mio. kr. og op-
gjort ved udgiftsopfølgning 2 i 2020.
Andel
Andel
Videreførel-
budgetteret
Hovedkonto (§)
ser primo
anvendt i
2020
2020
2020
efter 2020
efter
2020
29.21.10. DUT-reserv e
v edrørende af f aldsområ-
det
29.24.24. National ord-
68,9
ning f or geotermi
29.24.31. Pulje til håndte-
ring af strandede omkost-
ninger
8,4
0,0
8,4
0,0
8,4
0,0
68,9
0,0
68,9
38,6
38,6
0,0
0,0
0,0
anvendt i
anvendt
anvendt
budgetteret
budgetteret
getteret
Andel ikke-
Andel
ikke-bud-
Side
3/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er foreneligt med budgetloven at anvende de opsparede midler på merudgifter, til finansministeren
2366846_0004.png
I alt
115,9
38,6
77,3
0,0
77,3
Af tabel 1, 2 og 3 fremgår, at den samlede videreførs el primo 2020 for § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet er 635,2 mio. kr. Differencen til de 610,7 mio. kr.,
der summeres til i
tabellen ”Videreførselsoversigt, inkl. overført overskud”
FFL21, kan henføres til, at der i forbindelse med udarbejdelsen af dette svar, er
blevet identificeret fejl i opgørelsen af videreførsler på FFL21.
Anvendelse af videreførsler i 2020
§ 29.21.01. Energistyrelsen
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 13,0 mio. kr. af
videreførslen på kontoen. Der er tale om et træk på Energistyrelsens videreførsel
med henblik på at dække diverse meromkostninger i 2020.
§ 29.21.02. Forsyningstilsynet
Forsyningstilsynet er fuldt gebyrfinansieret og har fået oparbejdet en større over-
dækning, som skal nedbringes. I 2020 budgetteres i udgiftsopfølgning 2 med an-
vendelse af 29,4 mio. kr.
§ 29.21.10. DUT-reserve vedrørende affaldsområdet
Der er indgået aftale med KL om en DUT-kompensation, som indebærer, at det
fulde beløb på kontoen overføres til kommunerne.
§ 29.24.18. Energieffek tiviseringsindsats
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 0,2 mio. k r. af vi-
dereførsler under kontoen. Merforbruget vedrører afviklingen af aktiviteter vedrø-
rende data, information mv. om energibesparelser, som udgør en del af Energiafta-
len af juni 2018. En række aktiviteter, som var forudsat afviklet i 2019, blev ikke
fuldt afviklet i det pågældende år, hvorfor afregningen af disse strækker sig ind i
2020 med et mindre merforbrug til følge.
§ 29.25.04. Tilsk udsordninger vedrørende biogasanlæg
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 1,1 mio. kr. af vi-
dereførsler under kontoen. Merforbruget vedrører afviklingen af et måleprogram på
særligt mindre biogasanlæg, som der er afsat midler til i 2019 og 2020 som en del
af finanslovsaftalen for 2019. En række aktiviteter, som var forudsat afviklet i 2019,
blev ikke fuldt afviklet i det pågældende år, hvorfor afregningen af disse strækker
sig ind i 2020 med et merforbrug til følge.
§ 29.29.05. Maritim nød- og sik k erhedstjeneste
Ved udgiftsopfølgning 2 for 2020 budgetteres der med at anvende 0,4 mio. kr. af vi-
dereførsler under kontoen. Kontoens bevilling finansierer en kontrakt med Tele
Greenland, som varetager driften af en radiobaseret maritim nød- og sikkerhedstje-
neste i Grønland (nødradio for maritime fartøjer). Kontrakten inflationskorrigeres
Side
4/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er foreneligt med budgetloven at anvende de opsparede midler på merudgifter, til finansministeren
2366846_0005.png
hvert år, hvilket har medført, at kontraktsummen i 2020 overstiger den på finanslo-
ven afsatte bevilling. Denne merudgift finansieres i 2020 via træk på kontoens vide-
reførsel.
§ 29.31.01. Danmark s Meteorologisk e Institut
I 2020 budgetterer Danmarks Meteorologiske Institut med at anvende 16,2 mio. kr.
af de videreførte 18,1 mio. kr. på § 29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut.
Dette skyldes manglende en-route indtægter som følge af en væsentlig nedgang i
flytrafikken forårsaget af COVID-19.
§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivisering
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering budgetterer med forbrug af viderefør-
sel på 14,3 mio. kr. i 2020. Forbruget knytter sig primært til projekt om nykortlæg-
ning af Grønland, hvor udgifter er aftalt finansieret ved træk på styrelsens videre-
førsler.
Anvendelsen af videreførsler efter 2020
Budgetloven indebærer som tidligere nævnt som udgangspunkt, at der ikke er ad-
gang til netto at anvende videreførsler på hovedkonti inden for delloft for driftsudgif-
ter. Det betyder, at for at anvende af en videreførsel på en hovedkonto skal der op-
spares det samme beløb på andre hovedkonti. Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet lægger sit budget for 2021 i efteråret 2020, hvor der tages endelig stilling til
forbrug af videreførsler. Der er dog udtagelser for hvilke, der allerede foreligger en
aftale om anvendelsen af videreførsler efter 2020 eller for hvilke, der er indgået
kontraktlige internationale forpligtelser, hvis udgifter ikke ville kunne modsvares in-
den for samme hovedkonti af et tilsvarende mindre træk på grundbevillingen. Und-
tagelserne gennemgås nedenfor.
§ 29.21.02. Forsyningstilsynet
FSTS forventer at nedbringe gebyroverdækningen på 39,1 mio. kr. så hurtigt som
muligt i de kommende år, så det enkelte gebyrområde kommer til at balancere.
Ad. 29.31.02. Tilsk ud til internationale organisationer
For så vidt angår § 29.31.02. Tilskud til internationale organisationer forventes et
merforbrug i 2021 forårsaget af betaling til EUMETSAT, som skal dækkes af vide-
reførselsbeholdningen, og som Danmarks Meteorologiske Institut er kontraktligt for-
pligtet til at afholde.
§ 29.61.01. Geodatastyrelsen
På FFL21 er indbudgetteret forbrug af videreførsler fra 2022-2027 vedr. projektud-
gifter for Ejerfortegnelsen og EjendomsBeliggenhedsRegistret for 11,8 mio. kr.
§ 29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Effek tivisering
Vedrørende nykortlægning af Grønland er der tiltrådt forbrug på i alt 12,4 mio. kr. i
årene 2021-2022, som er forudsat finansieret ved træk på styrelsens videreførsler.
Side
5/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om det er foreneligt med budgetloven at anvende de opsparede midler på merudgifter, til finansministeren
2366846_0006.png
Heraf er der på finansloven indarbejdet forbrug af videreførsel på årligt 4,0 mio. kr. i
2021 og 2022.
For så vidt angår § 29.24.24. National ordning for geotermi og § 29.24.31. Pulje til
håndtering af strandede omkostninger gælder, at disse hovedkonti
ik k e
er placeret
inden for delloft for driftsudgifter. Det vil således være muligt at anvende af kontie-
nes videreførsler i 2021 og frem, såfremt der måtte være fagligt grundlag herfor.
§ 29.24.24. National ordning for geotermi
Kontoen fungerer som en garantiordning, hvor selskaber, som gennemfører geoter-
miske boreaktiviteter i Danmark, kan opnå risikodækning. Under kontoen kan der
tilkomme indtægter, såfremt selskaber tilslutter sig garantiordningen og dermed på-
lægges at indbetale en forsikringspræmie til kontoen, ligesom der kan ske udbeta-
linger i tilfældet af, at deltagende selskabers boreaktiviteter går galt. Videreførslen
er en startkapital til ordningen, som forventes at være selvfinansierende. Der er
derfor ikke forudsat træk på videreførslen.
§ 29.24.31. Pulje til håndtering af strandede omk ostninger
Kontoen udgør en pulje til håndtering af strandede omkostninger, i tilfældet af at
kraftvarmeværker, som har modtaget grundbeløbsstøtte, ser sig nødsaget til at
lukke som følge af grundbeløbsstøttens bortfald. Puljen er som udgangspunkt mål-
rettet kommuner, der gennem garantistillelse hæfter for eventuelle ubetalte anlægs-
lån, i tilfældet af at et værk lukker. Såfremt der kommer støtteberettigede ansøgnin-
ger til puljen, vil der være grundlag for at udbetale støtte i 2021 eller senere, hvilket
potentielt vil kunne medføre træk på kontoens videreførsel. For nuværende forelig-
ger der dog ikke sådanne ansøgninger.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
6/6