Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 221
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. marts 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 221 (Alm. del) af 22.
februar 2018 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren sende et notat der gennemgår reglerne for anvendelse af opsparede
midler på de enkelte ministerområder, herunder hvorvidt disse regler nødvendig-
vis bør have denne udformning for at opfylde Budgetlovens bestemmelser? I no-
tatet ønskes oplyst:
1. Om det er korrekt at et ministerium ikke kan have et nettoforbrug af opsparede
midler medmindre dette fremgår af en bevillingslov og om dette betyder, at et
ministerium aldrig kan være sikker på at få lov til at nedbringe sin beholdning af
opsparede midler gennem forbrug i et senere finansår.
2. Om det er muligt for et ministerium at søge Finansministeriet eller finansudval-
gets
tilladelse til at bruge opsparede midler i løbet af et finansår og i hvilke tilfælde en
sådan tilladelse kan gives - og om der er eksempler på, at en sådan tilladelse er
givet.
3. Om et ministerium kan opnå tilsagn fra Finansministeriet om at regeringen vil
foreslå at bruge opsparede midler på sit finanslovsforslag eller i finanslovsaftalen,
og dermed opnå en vis sikkerhed for at kunne have et nettoforbrug af opsparing i
det pågældende finansår.
4. Hvad Finansministeriets vurdering er af betydningen af de gældende regler for
opsparing for det enkelte ministeriums brug af opsparingsordningen, herunder af
om de ret restriktive regler kan medføre ”benzinafbrænding”.
5. Om reglerne kunne udformes mere lempeligt uden at komme i konflikt med
Budgetloven i betragtning af, der er normalt er betydelige og forudsigelige ubrugte
midler under de statslige udgiftslofter, og at der ikke nødvendigvis er problemer
med underskudskravene hvert år.
Svar
I 2012 vedtog den daværende SRSF-regering, Venstre og Det Konservative Fol-
keparti budgetloven, der blandt andet indførte årlige udgiftslofter for stat, kom-
muner og regioner. Budgetloven og udgiftslofterne trådte i kraft i finansåret 2014
med det formål at sikre, at den offentlige udgiftsudvikling følger den planlagte
udvikling i de mellemfristede planer, både når finansloven og kommunernes og
regionernes budgetter bliver lagt, og når de udmøntes. I staten må de udgifter, der
er omfattet af delloftet for driftsudgifter, derfor samlet set ikke overstige delloftet,
hverken ved udarbejdelsen af finansloven eller i finansåret.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk