Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2278722_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 23. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 9
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser dommen i landsretten d. 7. fe-
bruar 2020 har for den videre praksis i sammenlignelige sager i Indfødsretsudval-
get, jf. IFU alm. del– bilag 7?
Svar:
1.
Det fremgår af § 23, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, at ansøgeren er selvforsørgende. Det vil ifølge bestemmel-
sen sige, at ansøgeren ikke må have modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpoli-
tik eller integrationsloven inden for de seneste to år forud for fremsættelse af et
lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Det fremgår videre af cirkulæreskrivelsens § 23, stk. 2, at i forbindelse med frem-
sættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse må ansøgeren i de seneste 5
år ikke have modtaget den i stk. 1 nævnte offentlige hjælp i en periode på sam-
menlagt mere end 4 måneder.
Det er alene Folketingets Indfødsretsudvalg, der kan meddele dispensation fra
betingelser i cirkulæreskrivelsen.
2.
I Vestre Landsrets dom af 7. februar 2020, som der henvises til i spørgsmålet,
skulle landsretten tage stilling til, om Folketingets Indfødsretsudvalgs nægtelse af
at meddele en ansøger, der havde modtaget ledighedsydelse i en periode mellem
to fleksjobansættelser, dispensation fra kravet om selvforsørgelse, udgjorde en
usaglig forskelsbehandling i strid med Danmarks Internationale forpligtelser i
henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, FN's konvention om
civile og politiske rettigheder og handicapkonventionen.
11. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 19676
1432046
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilke konsekvenser dommen i landsretten d. 7/2-20 har for den videre praksis i sammenlignelige sager i Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og integrationsministeren
Landsretten fandt, at ansøgeren i den konkrete sag var blevet indirekte forskels-
behandlet som følge af sit handicap i forhold til personer uden handicap i relation
til forsørgelseskravet efter cirkulæreskrivelsens § 23, stk. 1.
Der henvises til ministeriets orientering om Vestre Landsrets dom af 7. februar
2020, IFU Alm. del
Bilag 120, FT 2019-20, for nærmere gennemgang af dommen
og den konkrete sag.
3.
Ledighedsydelse, som gives til personer, der er visiteret til fleksjob, udbetales
efter lov om aktiv socialpolitik og er dermed som udgangspunkt til hinder for op-
tagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter § 23 i cirkulæreskrivel-
sen. Udlændinge- og Integrationsministeriet har dog fast praksis for at forelægge
sager, hvor ansøger har modtaget ledighedsydelse for Folketingets Indfødsretsud-
valg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om der kan dispenseres fra kravet
om selvforsørgelse, jf. cirkulæreskrivelsens § 23.
Forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg sker både i de tilfælde, hvor an-
søger indsender lægelig dokumentation for, at ansøgeren er tilkendt fleksjob, og i
de tilfælde, hvor der alene foreligger oplysninger fra kommunen om, at ansøgeren
er tilkendt fleksjob og har modtaget ledighedsydelse.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at ministeriet i forlængelse
af den afsagte dom af 7. februar 2020 har fortsat sin praksis med forelæggelse af
sager, hvor ansøger på grund af ledighedsydelse ikke opfylder selvforsørgelses-
kravet. Det kan endvidere oplyses, at Udlændinge- og Integrationsministeriet på
baggrund af dommen af 7. februar 2020, vedlægger orientering om Vestre Lands-
rets dom, IFU Alm. del
Bilag 120, FT 2019-20 samt kopi af Vestre Landsrets dom
ved forelæggelse af sager, hvor ansøger har modtaget ledighedsydelse, til brug for
Folketingets Indfødsretsudvalgs behandling af sagerne.
5.
Ministeriet skal afslutningsvis bemærke, at Danmark har tilsluttet sig Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention og en række andre internationale konven-
tioner, der kan have betydning for behandlingen af ansøgning om eller for tilde-
ling af indfødsret. Danmark har herved påtaget sig en række folkeretlige pligter,
som også i forarbejder til indfødsretsloven forudsættes efterlevet ved Folketingets
og Indfødsretsudvalgets udøvelse af skønnet over, om dansk indfødsret skal med-
deles en ansøger, jf. herved lovforslag L 69, Folketingstidende 1998-99, tillæg A, s.
1794.
Folketinget forudsættes således at efterleve Danmarks internationale forpligtel-
ser, herunder handicapkonventionen, i forbindelse med meddelelse af dansk ind-
fødsret.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvilke konsekvenser dommen i landsretten d. 7/2-20 har for den videre praksis i sammenlignelige sager i Indfødsretsudvalget, til udlændinge- og integrationsministeren
Vedrørende Danmarks forpligtelser på indfødsretsområdet i henhold til handicap-
konventionen henvises i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsministeriets notat
herom, der blev oversendt til Folketingets Indfødsretsudvalg den 24. februar 2017
(IFU, Alm. del, 2016-2017, bilag 63).
Mattias Tesfaye
/
Birgitte Buchwald Jørgensen
Side
3/3