Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2346619_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. februar 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 38 (alm.
del) efter ønske fra Susan Kronborg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 38:
Findes der en undersøgelse, rapport o. lign. i forbindelse med ratificering af Stats-
borgerretskonventionen, europæisk konvention af 6. november 1997 om statsbor-
gerret, i henhold til Kgl. resolution af 4. juni 2002 og Folketingets vedtagelse af lov
nr. 1018 af 23. december 1998? Det fremgår således af ratificeringen, at Indføds-
retsudvalget ikke er en del af den offentlige forvaltning og derfor ikke er bundet af
de sædvanlige forvaltningsretlige regler, hvilket indebærer, at der ikke er adgang til
administrativ rekurs. Der er imidlertid ved ratificeringen ikke taget forbehold for
ko ve tio e s krav i artikel 11 o
egru delse i alle sager o stats orgerska ”er-
hvervelse, bevarelse, fortabelse, generhvervelse eller udstedelse af dokumentation
for erhvervelse af stats orgerret i la det”, hvilket et der, at der ved ratifi eri ge
anerkendes et krav om begrundelse og konkret individuel vurdering fra Indføds-
retsudvalget ved udvalgets behandling af de enkelte anmodninger.
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 37 (alm. del) fra Folketingets Indføds-
retsudvalg.
Herudover kan jeg oplyse, at Højesteret ved dom afsagt den 9. maj 2017 i sag
120/2016 har forholdt sig til begrundelsespligten i afgørelser om dansk indfødsret,
Højesteret vurderede i de konkrete sager, at ansøgerne fik rimeligt grundlag for at
bedømme, hvad årsagen til afslaget på indfødsret var, og at begrundelseskravet i
henhold til artikel 11 i Den Europæiske Konvention om Statsborgerret derfor ikke
var tilsidesat. Det fremgår af dommen bl.a., at:
” Efter artikel 11 i De Europæiske Ko ve tio af . ove er 199
om Statsborgerret skal enhver kontraherende stat sikre, at afgørelser,
der vedrører
l.a. erhvervelse af stats orgerret i la det, ”i deholder
skriftlige egru delser”.
4. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 3093
1530214
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm., om der findes en undersøgelse, rapport o. lign. i forbindelse med ratificering af Statsborgerretskonventionen, europæisk konvention af 6. november 1997 om statsborgerret m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Danmark har tiltrådt denne konvention, og efter forarbejderne til ind-
fødsretsloven forudsættes konventionen efterlevet på indfødsretsom-
rådet.
Højesteret finder, at konventionens artikel 11 må forstås således, at
begrundelsespligten finder anvendelse på såvel afslag på indfødsret
fra Udlændinge- og Integrationsministeriet som på afslag på indføds-
ret fra Folketingets Indfødsretsudvalg efter forelæggelse fra ministe-
riet. Dette gælder også afslag, der skyldes, at sprogkravet mv. ikke er
opfyldt.
Det fremgår ikke af konventionen, hvilke nærmere krav der stilles til
egru delse . I ”E pla ator Report” er det vedrøre de artikel 11 a -
ført, at der so
i i u skal gives ”legal a d fa tual reaso s”. Når
det drejer sig om beslutninger, der vedrører national sikkerhed, skal
der ku gives ”a i i u a ou t of i for atio ”.
Højesteret finder, at det efter konventionens ordlyd sammenholdt
ed det, so er a ført i ”E pla ator Report”, er uklart, hvilket ær-
mere indhold en begrundelse for et afslag på indfødsret skal have.
Bortset fra tilfælde, der vedrører national sikkerhed, skal begrundel-
sen imidlertid efter Højesterets opfattelse have et indhold (retligt og
faktuelt), der giver ansøgeren et rimeligt grundlag for at bedømme,
hvad årsagen til afslaget på indfødsret er. Højesteret har i den forbin-
delse ikke grundlag for at antage, at begrundelsen skal leve op til de
krav, der følger af den danske forvaltningslov, som i øvrigt ikke finder
anvendelse på Indfødsretskontorets eller Folketingets Indfødsretsud-
valgs eha dli g af a søg i g o i dfødsret.”
Dommen vedlægges til orientering i anonymiseret form.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2