Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2328575_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 25 (alm.
del) efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 25:
Vil ministeren arbejde for at få ændret formuleringen i Indfødsretslovens § 8 B fra
”ka ” til ”skal” i både stk. og , så der i stedet står, at de , so dø
mes for over-
trædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, ved dom
skal frakendes sin danske indfødsret, medmindre den pågældende derved bliver
statsløs, jf. stik. 1, og at en person der i udlandet straffes for en handling, der efter
stk. 1 kan medføre frakendelse af dansk indfødsret, skal frakendes dansk indfødsret
i medfør af straffelovens § 11., jf. stk. 2?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at indfødsretslovens § 8 B blev indført ved lov nr.
311 af 5. maj 2004 om ændring af indfødsretsloven (ændring af reglerne om erhver-
velse af dansk indfødsret ved erklæring samt indførelse af ny bestemmelse om fra-
kendelse af dansk indfødsret).
Der kan i den forbindelse henvises til pkt. 4.2.5. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, hvor der, i relation til brugen
af ordet ”ka ” i beste
else , a føres
følgende:
”I overe sste
else ed al i delige betragt i ger o proportio a-
litet er det hermed forudsat, at domstolene ved vurderingen af, om en
person skal frakendes dansk indfødsret, foretager en afvejning af på
den ene side forholdets grovhed og på den anden side en frakendelses
betydning for den pågældende. Den foreslåede bestemmelse svarer
således på dette punkt principielt til den gældende bestemmelse i ind-
fødsretslovens § 8 A om frakendelse af dansk indfødsret erhvervet ved
svig.”
Af pkt. 2.2.1 fremgår endvidere følgende, i forhold til indfødsretslovens § 8 A om
frakendelse af dansk indfødsret opnået ved svig:
Side
1/2
2. februar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1352
1507142
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil arbejde for at få ændret formuleringen i Indfødsretslovens § 8 B fra kan til skal i både stk. 1 og 2, så der i stedet står, at den, som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, ved dom skal frakendes sin danske indfødsret, medmindre den pågældende derved bliver statsløs, jf. stik. 1, og at en person der i udlandet straffes for en handling, der efter stk. 1 kan medføre frakendelse af dansk indfødsret, skal frakendes dansk indfødsret i medfør af straffelovens § 11. , jf. stk. 2, til udlændinge- og integrationsministeren
”Efter beste
else s stk. ka de , der i forbi delse
med sin erhver-
velse af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved
forsætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie
relevante oplysninger, ved dom frakendes indfødsretten, hvis det ud-
viste forhold har været bestemmende for erhvervelsen.
Det er udgangspunktet, at der skal ske frakendelse, når betingelserne
herfor er opfyldt. Bestemmelsen giver imidlertid mulighed for, at dom-
stolene kan vurdere alle omstændigheder i den enkelte sag og i den
forbindelse foretage en proportionalitetsvurdering, som kan føre til et
a det resultat.”
Som det fremgår af lovbemærkningerne, er det udgangspunktet, at der skal ske fra-
kendelse, når betingelserne herfor er opfyldt, dog således at domstolene foretager
en proportionalitetsvurdering i de enkelte sager. Når det er sagt, så vil jeg gerne
undersøge, om der er rum inden for Danmarks internationale forpligtelser til at
stramme reglerne
ved at æ dre ”ka ” til ”skal”
i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B,
stk. 1-3. Jeg har derfor bedt mine embedsfolk om at overveje spørgsmålet nær-
mere.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2