Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Uffe Elbæk (UFG) har den 21. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. S 632 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål S 632:
Hvad mener ministeren om de bureaukratiske procedurer, man skal igennem for at
skaffe bevis for dansk indfødsret?
Svar:
1.
Jeg bemærker, at spørgsmålet er foranlediget af artiklen
”Studere de: De da -
ske stat gør ig til a de ra gsstats orger” af 9. de e er
i Politike .
Jeg
kan og vil ikke kommentere på konkrete sager, men jeg vil gerne oplyse lidt om de
bagvedliggende regler.
Helt overordnet har jeg forståelse for, at de procedurer, der bliver administreret
efter, kan forekomme bureaukratiske for personer, der har haft eller har bopæl i
Danmark og søger om bevis for bevarelse af dansk indfødsret. Reglerne og admini-
strationen skal selvfølgelig være udtryk for sund fornuft. Jeg er derfor altid åben for
at drøfte forenklinger af reglerne og unødige rigide procedurer.
Det skal dog ske på en sådan måde, at det fortsat sikres, at der foreligger den for-
nødne dokumentation, således at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke ud-
steder et bevis for dansk indfødsret til en person, som enten aldrig har erhvervet
dansk indfødsret, eller som senere har fortabt sin danske indfødsret.
2.
Når Udlændinge- og Integrationsministeriet modtager en ansøgning om bevis for
bevarelse af dansk indfødsret fra en borger, der er født i udlandet, skal ministeriet
først vurdere, om ansøgeren har erhvervet dansk indfødsret, og derefter vurdere,
om ansøgeren har bevaret sin danske indfødsret efter det fyldte 22. år.
I forbindelse med behandlingen stilles der
–
alt afhængig af, hvor borgeren er født
–
visse krav til dokumentationen for erhvervelsen af dansk indfødsret.
29. december 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2020 - 24162
1488767
Side
1/3