Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2469350_0001.png
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
28. oktober 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Laura Hvass Jørgensen
Sagsnr.: 2021-0032/10-0020
Dok.:
2159335
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 182 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsrets-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 182 (Alm. del), som Folketin-
gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. oktober 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter
Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 182: MFU spm. om redegørelse for lovarbejdet og forarbejderne til grundlovens § 44, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 182 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af »Notat om behandlingen af lov-
forslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indføds-
retsudvalget«, IFU alm. del – bilag 204, udarbejdet af Folketin-
gets Lovsekretariatet den 6. september 2021, redegøre for lov-
arbejdet og forarbejderne til grundlovens § 44, herunder hvor-
vidt de »praktiske vanskeligheder«, der nævnes i notatet, ved
Folketingets individuelle behandling og afstemning om de en-
kelte ansøgere, ikke netop var grundlovsgivernes intention med
bestemmelsen, og om regeringen således omgår grundloven
med diverse »praktiske hensyn« under henvisning til det mas-
sive antal af ansøgere? Endelig bedes ministeren svare på, om
ministeren tror, at grundlovsgiverne indførte bestemmelsen om
Folketingets behandling af indfødsret til udlændinge med hen-
blik på at give hundredtusindvis af migranter og efterkommere
fra Mellemøsten og Afrika dansk indfødsret?”
Svar
:
1.
Det følger af grundlovens § 44, stk. 1, at ”[i]ngen udlænding kan få ind-
fødsret uden ved lov”. Bestemmelsen svarer med enkelte sproglige ændrin-
ger til 1849-grundlovens § 54, jf. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven
med Kommentarer (2015), side 305.
Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, og det kan således ikke over-
lades til administrative (eller judicielle) myndigheder at træffe afgørelse om
tildeling af dansk indfødsret til udenlandske statsborgere og statsløse perso-
ner. Det forhold, at indfødsret til en udlænding skal meddeles ved lov, inde-
bærer, at ingen har retskrav på at blive naturaliseret. Meddelelse af indføds-
ret er således et politisk spørgsmål, jf. bl.a. Jens Peter Christensen m.fl.,
a.st., og Henrik Zahle, Dansk forfatningsret 1, 3. udgave (2001), side 98.
Grundlovens § 44, stk. 1, er imidlertid ikke til hinder for, at der ved lov
fastsættes bestemmelse om, at indfødsret automatisk opnås, når visse faste
kendsgerninger er til stede, ligesom bestemmelsen ikke er til hinder for fast-
sættelse af regler om, at udlændinge kan erhverve dansk indfødsret ved at
erklære, at nogle bestemte i loven fastsatte betingelser er opfyldt, jf. Jens
Peter Christensen m.fl., a.st., side 306, og Henrik Zahle, a.st., side 10 f.
I beretningen fra forhandlingerne på Rigsdagen 1848-49 ses spørgsmålet om
individuel behandling og afstemning om enkelte ansøgere om indfødsret i
Side 2/4
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 182: MFU spm. om redegørelse for lovarbejdet og forarbejderne til grundlovens § 44, til justitsministeren
forbindelse med Folketingets behandling af lovforslag om indfødsrets med-
delelse ikke at være blevet berørt.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har
oplyst følgende:
”Behandlingen af ansøgninger om naturalisation har igennem
mange år været tilrettelagt således, at et flertal i Folketinget i en
aftale har beskrevet de betingelser, der skal være opfyldt for, at
en ansøger kan optages på et lovforslag om indfødsrets medde-
lelse. En sådan aftale udmøntes i en cirkulæreskrivelse om na-
turalisation, der beskriver de betingelser, der skal være opfyldt
for, at en ansøger uden videre kan optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, samt de betingelser, der skal være op-
fyldt for, at en ansøger forelægges for Indfødsretsudvalget. Se-
nest indgik Socialdemokratiet den 20. april 2021 sammen med
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance en ny
aftale om indfødsret, som er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Ansøgninger om dansk statsborgerskab ved naturalisation be-
handles af Udlændinge- og Integrationsministeriet efter ret-
ningslinjerne og betingelserne i den for ansøgningen gældende
cirkulæreskrivelse om naturalisation. Ved Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets behandling af ansøgninger om statsborger-
skab ved naturalisation er der ikke tale om afgørelser i henhold
til lov, men om forberedelse af lovforslag. Lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse fremsættes sædvanligvis to gange årligt af
ministeriet.
Hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet konstaterer, at en
ansøger om statsborgerskab opfylder de fastsatte betingelser i
cirkulæreskrivelsen om naturalisation, optages ansøgeren på det
førstkommende lovforslag om indfødsrets meddelelse. Hvis mi-
nisteriet konstaterer, at en ansøger ikke opfylder de fastsatte be-
tingelser i cirkulæreskrivelsen om naturalisation, meddeles an-
søgeren, at betingelserne for at blive dansk statsborger ikke er
opfyldt. En ansøger, der ikke opfylder betingelserne for at blive
dansk statsborger, medtages kun på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, hvis Folketingets Indfødsretsudvalg forinden har
meddelt dispensation fra en eller flere af betingelserne i cirku-
læreskrivelsen.
Der er i perioden fra den 1. januar 2019 til den 15. oktober 2021
blevet optaget 10.285 personer, på en lov om indfødsrets med-
delelse.
Side 3/4
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 182: MFU spm. om redegørelse for lovarbejdet og forarbejderne til grundlovens § 44, til justitsministeren
Det bemærkes, at det nævnte tal ikke er udtryk for, hvor mange
personer der er blevet danske statsborgere. Det skyldes, at der
for en række ansøgere stilles krav om, at de skal deltage i en
grundlovsceremoni. Hvis de ikke inden for to år deltager i en
ceremoni, eller hvis de ikke frem til tidspunktet for ceremonien
opfylder de nødvendige betingelser, erhverver de ikke dansk
statsborgerskab.”
3.
Det bemærkes, at N.F.S. Grundtvig under forhandlingerne på Rigsdagen
1848-49 stillede forslag om, at ”[i]ngen Tydsker eller anden Udlænding kan
faae dansk Indfødsret uden ved Lov, men Svenskere og
Nordmænd skulle, ligesom Islændere og Færinger, agtes for Indfødte, naar
de have fast Ophold i Riget.” Forslaget blev ikke gennemført. Forhandlin-
gerne på Rigsdagen 1848-49 ses ikke herudover at omtale spørgsmålet om
naturalisation af udlændinge fra bestemte lande.
Side 4/4