Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2437410_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
26. august 2021
Indfødsretsudvalget har den 1. juli 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 157 (alm. del)
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 157:
Vil ministeren i forlængelse af svar på UUI alm. del - spørgsmål 555 kommentere,
at 138 syrere fik tilkendt dansk førtidspension alene i 2020, herunder 119 syrere
med flygtningestatus, 59 syrere, der kom til Danmark under flygtningekrisen, her-
under flere unge syriske mænd mellem 25-34 år og på den baggrund redegøre for,
om de nu kan opnå permanent opholdstilladelse og dansk indfødsret uden at skulle
leve op til selvforsørgelses- og beskæftigelseskrav, og om vi dermed nu risikerer, at
de bliver livslange, passive velfærdsklienter med alt betalt i Danmark og aldrig no-
gensinde bliver hjemsendt?
Svar:
1.
Udlændinge, som modtager førtidspension, skal som andre udlændinge opfylde
en række betingelser for at opnå permanent opholdstilladelse.
Meddelelse af permanent opholdstilladelse til en udlænding, som har fået tildelt
førtidspension, er normalt betinget af, at udlændingen opfylder alle de grundlæg-
gende betingelser bortset fra beskæftigelseskravene, og at udlændingen enten op-
fylder medborgerskabskravet eller har bestået Prøve i Dansk 3, jf. udlændingelo-
vens § 11, stk. 6, 1. pkt., jf. § 11, stk. 17. Det betyder, at førtidspensionister for at
opnå permanent opholdstilladelse skal have haft opholdstilladelse her i landet i
som udgangspunkt mindst 8 år og ikke have begået alvorligere kriminalitet og end-
videre normalt skal opfylde krav vedrørende gæld til det offentlige, selvforsørgelse
og danskkundskaber samt underskrive en opholds- og selvforsørgelseserklæring.
Udlændinge, som modtager førtidspension, skal således opfylde bl.a. selvforsørgel-
seskravet i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5, som indebærer, at udlændingen
ikke i de sidste 4 år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset opholds-
tilladelse, og indtil udlændingen vil kunne meddeles tidsubegrænset opholdstilla-
Side
1/3
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 12321
1703112
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm., om 138 syrere fik tilkendt dansk førtidspension alene i 2020 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
delse, har modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrati-
onsloven bortset fra hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig
størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles
med løn eller pension eller træder i stedet herfor. Det betyder, at en udlænding,
der har fået en ydelse efter en af disse love, normalt først kan få tidsubegrænset
opholdstilladelse, når der er gået 4 år fra modtagelse af den seneste ydelse.
Ydelser, der er givet efter anden lovgivning end efter lov om aktiv socialpolitik og
integrationsloven, er ikke omfattet af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 5. Modta-
gelse af førtidspension er derfor ikke til hinder for opnåelse af tidsubegrænset op-
holdstilladelse.
Baggrunden for, at udlændinge, der modtager førtidspension, ikke skal opfylde be-
skæftigelseskravene, fremgår af afsnit 3.6.3 i lovforslag nr. 180 af 26. april 2012 om
ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilla-
delse, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnåelse af ægtefællesam-
menføring, udvidelse af Flygtningenævnet, ændring af udvisningsreglerne og lang-
tidsvisum til adoptivbørn), vedtaget som lov nr. 572 af 18. juni 2012:
”Førtidspension
bliver tildelt, hvis en persons arbejdsevne er varigt
nedsat. Der kan ikke tildeles førtidspension, hvis den pågældende kan
forbedre sin arbejdsevne gennem aktivering, behandling, revalide-
ring eller på andre måder, således at den pågældende kan forsørge
sig selv på almindelige vilkår eller i et fleksjob. Førtidspension er den
sidste løsning.”
2.
Udlændinge, som modtager førtidspension, skal som andre udlændinge ligeledes
opfylde en række betingelser for at få dansk statsborgerskab. Det er betingelser
vedrørende bl.a. vandel, selvforsørgelse, beskæftigelse, ophold i Danmark, dansk-
kundskaber og viden om Danmark.
Selvforsørgelseskravet indebærer, at ansøgeren ikke må have modtaget hjælp efter
lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for de seneste 2 år forud for
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse. I forbindelse med frem-
sættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse må ansøgeren herudover i de
seneste 5 år ikke have modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integra-
tionsloven i en periode på sammenlagt mere end 4 måneder, jf. § 23 i cirkulære-
skrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. De ydelser, som er til hinder
for erhvervelse af dansk statsborgerskab i de omtalte perioder, er bl.a. kontant-
hjælp, uddannelseshjælp, revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse, ledigheds-
ydelse og integrationsydelse.
Modtagelse af førtidspension er ikke omfattet af § 23 i cirkulæreskrivelse nr. 9461
af 17. juni 2021 om naturalisation og er derfor ikke til hinder for erhvervelse af
dansk statsborgerskab.
Det er som udgangspunkt herudover en betingelse for erhvervelse af dansk stats-
borgerskab, at udlændingen har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm., om 138 syrere fik tilkendt dansk førtidspension alene i 2020 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4
år. Det er endvidere en betingelse, at udlændingen er tilknyttet arbejdsmarkedet
på tidspunktet for fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse, jf. § 23
A i cirkulæreskrivelse om naturalisation.
Visse persongrupper er dog undtaget fra kravene om beskæftigelse, blandt andre
personer, der har nået folkepensionsalderen eller har fået tildelt førtidspension el-
ler seniorpension.
Jeg kan afslutningsvist henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 149 (alm. del) fra
Indfødsretsudvalget, hvoraf det fremgår bl.a., at syrere, der opholder sig i Danmark
som flygtninge, ligesom andre flygtninge skal vende hjem igen, når forholdene i
hjemlandet eller det tidligere opholdsland tillader det, og at det er et helt grund-
læggende vilkår i de danske asylregler.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Gencay Akar
Side
3/3