Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2435479_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 29. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 155 (alm.
del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 155:
Vil ministeren i forlængelse af svar på IFU alm. del - spørgsmål 127 oplyse, om re-
geringen vil sætte sig imod, at Folketingets Indfødsretsudvalg generelt får sager fo-
relagt, hvis udlændinge under 15 år, der har haft en sag behandlet i Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet, står til at blive optaget på et lovforslag om indfødsret enten som
ansøger eller biperson?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at behandlingen af ansøgninger om naturalisation
sker efter de retningslinjer, som et flertal i Folketinget er blevet enige om. Senest
indgik Socialdemokratiet den 20. april 2021 sammen med Venstre, Det Konserva-
tive Folkeparti og Liberal Alliance en ny aftale om indfødsret, som er udmøntet i
cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Det fremgår af cirkulæreskrivelsens § 31, stk. 1, at Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om naturalisation under-
søger, om ansøgeren opfylder de fastsatte betingelser for erhvervelse af dansk
statsborgerskab, og at ansøgeren i givet fald optages på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse. Som det fremgår af cirkulæreskrivelsens § 31, stk. 2, baseres sags-
behandlingen bl.a. på oplysninger fra Det Centrale Kriminalregister, hvor ministe-
riet undersøger, om ansøgere og bipersoner over den kriminelle lavalder er regi-
streret med sigtelser eller afgørelser, som medfører, at de ikke opfylder vandelsk-
ravet i cirkulæreskrivelsens § 19 og bilag 2.
Udlændinge- og Integrationsministeriets behandling af ansøgninger om naturalisa-
tion sker inden for rammerne af cirkulæreskrivelsen. I den forbindelse indhenter
ministeriet alene de oplysninger til brug for behandlingen af en sag, som er nød-
vendige for at vurdere, om ansøgeren opfylder betingelserne i cirkulæreskrivelsen.
Dette gælder også i forhold til sager, der skal forelægges for Folketingets Indføds-
retsudvalg.
Side
1/2
20. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 11644
1703146
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 152: MFU spm. om kommentere artiklen "Bandefigurer anholdt i sag om våben bragt på ekstrabladet.dk den 16/6-2021 og om at sænke den kriminelle lavalder samt om indfødsret, til udlændinge- og integrationsministeren
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 127 (alm. del) fra Folketingets Ind-
fødsretsudvalg, er Ungdomskriminalitetsnævnet et uafhængigt nævn, som sikrer
en hurtig konsekvens af kriminelle handlinger begået af børn og unge i alderen 10-
17 år. Nævnet medvirker til at forebygge ungdomskriminalitet med et målrettet
fokus på at bringe den unge ud af kriminalitet og tilbage i fællesskabet. Nævnet
fastsætter bl.a. foranstaltninger, der bedst muligt kan få barnet eller den unge ud
af en kriminel løbebane. Formålet med Ungdomskriminalitetsnævnet er således
ikke at placere et strafferetligt ansvar.
Jeg finder på den baggrund ikke, at der inden for rammerne af den nuværende ind-
fødsretsaftale er grundlag for generelt at forelægge sager for udvalget, hvor en an-
søger eller biperson under 15 år har haft en sag behandlet i Ungdomskriminalitets-
nævnet.
Hvis aftalekredsen bag indfødsretsaftalen finder, at der fremadrettet skal ske en
generel forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalget af en bestemt type sa-
ger, vil jeg naturligvis være indstillet på at drøfte dette, når indfødsretsaftalen næ-
ste gang skal justeres.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2