Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2286095_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 28. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 13
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 13:
Vil i istere redegøre for, o pro le et ed ”forsvu d e” a søg i ger i Bra-
ins system er løst, jf. svar på IFU alm. del
spørgsmål 128?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i besvarelsen af spørgsmål nr. 128-
131 (alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg oplyst udvalget om processen for
indgivelse af digitale ansøgninger og om en udfordring med bortkomne digitale
ansøgninger om dansk indfødsret. I denne besvarelse redegøres der for ministeri-
ets opfølgning og håndtering af de berørte konkrete sager.
Det bemærkes i den forbindelse, at systemet, der anvendes ved indgivelse af digi-
tale ansøgninger om dansk indfødsret, består af integrerede komponenter fra
flere leverandører.
2.
Indledningsvis skal Udlændinge- og Integrationsministeriet korrigere ministeri-
ets besvarelse af spørgsmål nr. 130 (alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
I besvarelsen af spørgsmål nr. 130 (alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg
oplyste ministeriet, at en ansøger i den digitale ansøgningsløsning ikke kan betale
gebyr uden at indgive ansøgningen. Det har efterfølgende vist sig ikke at være
korrekt. Ministeriet blev således i starten af oktober 2020 af Netcompany gjort
opmærksom på, at det alligevel er muligt at gennemføre betalingen, uden at an-
søger afsender sin ansøgning. På den baggrund iværksatte ministeriet en nærme-
re undersøgelse af samspillet mellem ansøgningsløsningen og betalingsløsningen
fra DIBS. Ministeriet blev primo november bekendt med, at ansøger i betalings-
løsningen
efter betalingen er godkendt
skal klikke sig videre tilbage til ansøg-
ningsløsningen, for at ansøgningen bliver afsendt. Ministeriet er på den baggrund
gået tilbage til det tidligere udgangspunkt om, at det forhold, at ansøgeren har
20. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Opholdsafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 20068
1436971
Side
1/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om problemet med forsvundne ansøgninger i cBrains system er løst, til udlændinge- og integrationsministeren
indbetalt gebyr, ikke i sig selv anses som ensbetydende med, at ansøgeren har
indgivet ansøgningen til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Netcompany har supplerende oplyst følgende omkring processen ved indgivelse
af en digital ansøgning:
”Når e a søger har udfyldt alle de ø skede i for atio er i a søg i ge , har
personen mulighed for at afslutte og indsende sin ansøgning. I denne sidste del
af processen for ansøgningen er der overordnet tre hovedskridt: 1) Signering,
2) Betaling, 3) Afsendelse og kvittering.
Efter ansøgningen er blevet signeret med NemID, sendes ansøgeren videre til
betaling. Ved betalingen undersøges, om ansøgeren har oplyst, at vedkom-
mende tidligere har indgivet en ansøgning eller tidligere har indgivet betaling i
forbindelse med den konkrete ansøgning, uden at ansøgningen er indgivet. I så
fald sendes ansøgeren videre til afsendelse af ansøgningen. Hvis dette ikke er
tilfældet, bliver ansøgeren sendt til betalingssystemet (DIBS) for at udføre be-
talingen. Når ansøgeren har udført sine handlinger i DIBS, og Nets har verifice-
ret, at betalingen er gennemført, skal ansøgeren klikke sig tilbage til ansøg-
ningsløsningen
ved at trykke på k appe ”videre”.
Herefter vil systemet auto-
matisk forsøge at indsende ansøgningen til F2. Det kan altså potentielt være, at
ansøgere ikke har trykket videre i processen her, hvorved betaling vil være ud-
ført, men ansøgningen ikke vil være afsendt.
Når ansøger har indsendt ansøgning, og F2 svarer, at denne er modtaget med
succes, så præsenteres ansøgeren for et skærmbillede om, at ansøgningen er
sendt til F2.
Det er sikret, at ansøgere fremadrettet modtager kvittering med kopi af an-
søgningen via e-boks, efter at ansøgningen er afsendt til Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet. Og såfremt afsendelse af kvittering samt kopi til e-boks fej-
ler, så bliver ansøgeren gjort opmærksom på dette i skærmbilledet. Ansøgeren
har herefter mulighed for at tage et skærmbilledeprint af selve brugergrænse-
billedet som dokumentation for, at der er indgivet en ansøgning.
Vi kan se, at der i integrationen med e-boks bliver gjort brug af et certifikat,
som lader til at være udløbet i 2019. Der er derfor en risiko for, at ansøgere ik-
ke har modtaget kvittering på e-boks med kopi af ansøgningen siden marts
2019. Der er nu rettet op på denne fejl. Dog vil sådan fejl ikke være relateret
til, om der skulle være forsvundet ansøgninger. Og systemet er designet og la-
vet sådan, at ansøgeren får tydelig besked om, at afsendelse til e-boks fejlede,
men at ansøgningen er blevet afsendt til Udlændinge- og Integrationsministe-
riet. Sådan ansøgeren kan tage stilling til eventuelt at tage et skærmbillede af
beskeden om, at ansøgningen er afsendt til Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet.
Det er vigtigt at pointere, at systemet er lavet sådan, at ansøgningen først kan
anses som afsendt, når ansøgeren får en besked om at ansøgningen er afsendt,
Side
2/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om problemet med forsvundne ansøgninger i cBrains system er løst, til udlændinge- og integrationsministeren
hvilket altid kan ses i skærmbilledet. Og ansøgningen er ikke afsendt, bare fordi
betalingen er gennemført.
Ansøgningsløsningen indeholder en automatisk oprydning, som dagligt sletter
alle ansøgninger, der er oprettet for mere end 30 dage siden. Ansøgeren kan
se en dato for, hvornår ansøgningen automatisk bliver slettet i skærmbilledet.
Det betyder, at det er muligt, at en ansøger udfylder ansøgningen, signerer sin
ansøgning og udfører betaling, men ikke får den afsendt til det bagvedliggende
de sagshåndteringssystem F2. Hvis de 30 dage udløber, inden ansøgeren ind-
sender sin ansøgning, bliver ansøgningen slettet. Desuden slettes ansøgningen
i den digitale ansøgningsløsning, når F2 bekræfter modtagelse af ansøgnin-
gen.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at der den 19. oktober
2020 er installeret et nyt eBoks-certifikat på ansøgningsløsningen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere taget initiativ til en supple-
rende vejledning på ministeriets hjemmeside, således at det præciseres, at en
ansøgning ikke er indgivet korrekt, medmindre man efter indgivelsen enten mod-
tager en kvittering i e-boks eller på skærmen får meddelelse om, at ansøgningen
er afsendt, men at det ikke er lykkedes at sende en kopi af ansøgningen til den
digitale postkasse. Der er endvidere taget initiativ til en supplerende vejledning i
den digitale ansøgningsløsning, som skal sikre, at ansøgerne efter betaling husker
at klikke sig tilbage til ansøgningsløsningen.
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 129 og 130 (alm. del) fra Folketingets
Indfødsretsudvalg.
3.
I besvarelsen af spørgsmål nr. 128 (alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg
oplyste ministeriet, at der i perioden 2017 til 2020 var modtaget 31 ansøgninger,
som ikke var blevet sagsbehandlet på baggrund af en indlæsningsfejl, som forhin-
drede automatisk klargøring af sagerne til sagsbehandling, og at ministeriet var i
dialog med cBrain om, hvordan den konkrete fejlsituation kunne undgås.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at cBrain efter en nærmere
gennemgang har fundet, at det retteligt drejer sig om 41 sager, hvor fejl i inddata
eller midlertidige driftsproblemer har resulteret i en sags manglende eller forsin-
kede oprettelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at de 41 sager, der ikke er
blevet fuldt oprettet, vedrører 25 ansøgere. Dette skyldes, at der for 9 af ansøger-
ne ses flere sager.
For så vidt angår de 9 ansøgere, som ses med flere ansøgninger, er de alle lykke-
des med efterfølgende at indgive en ansøgning, som enten er færdigbehandlet
eller fortsat er under behandling. I de tilfælde, hvor der ses en verserende ansøg-
ning, har ministeriet rettet indgivelsesdatoen til den dato, hvor ansøgeren indgav
ansøgningen, som ikke blev fuldt oprettet i F2.
Side
3/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om problemet med forsvundne ansøgninger i cBrains system er løst, til udlændinge- og integrationsministeren
For 3 ansøgere gælder, at deres ansøgning ikke er oprettet på grund af fejl i data,
og at de ikke ses at have indgivet andre ansøgninger. Disse er nu oprettet og er
under behandling, ligesom indgivelsesdatoen er korrigeret.
For 2 ansøgere gælder, at deres sag er blevet forsinket på vej ind i systemet, og
den derefter aldrig er blevet oprettet i F2. Imidlertid har ansøgerne indsendt en
anden ansøgning, der har resulteret i sagsbehandling. Indgivelsesdatoen er for
disse også blevet korrigeret, og sagerne er under behandling i ministeriet.
For 11 ansøgere gælder, at deres indgivelse af ansøgning har resulteret i oprettel-
se af sager, som ikke blev fuldt oprettede. Alle sagerne er nu fuldt oprettet og
under behandling, ligesom indgivelsesdatoen er korrigeret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at ministeriet for så
vidt angår de 36 sager, som oprindeligt var fuldt oprettet i F2, men hvor importen
til F2 var forsinket, ligeledes har rettet indgivelsesdatoen til den dato, hvor ansøg-
ningen reelt blev indgivet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er i dialog med cBrain og Netcompany
om, hvordan der generelt sikres en tilstrækkelig overvågning af fejlsituationer og
driftsforstyrrelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er derudover blevet opmærksom på, at
der eksisterer nogle fejllister i ministeriet om sager, der måtte være forsøgt af-
sendt, men som ikke er modtaget korrekt i F2. Ministeriet vil fremadrettet løben-
de gennemgå disse fejllister med henblik på at sikre, at sagerne oprettes korrekt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er herudover i gang med at undersøge,
hvordan det sikres, at personer, der indbetaler gebyr for en ansøgning, men som
ikke samtidigt eller i umiddelbart forlængelse af indbetalingen indgiver en ansøg-
ning, bliver gjort opmærksomme herpå og får deres penge retur.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan afslutningsvis oplyse, at ministeriet
på baggrund af besvarelsen af spørgsmål nr. 128-131 (alm. del) fra Folketingets
Indfødsretsudvalg har modtaget en del henvendelser fra ansøgere, som oplyser at
have indgivet en ansøgning og betalt gebyr, men hvor ansøgningen ikke ses mod-
taget i ministeriet. Ministeriet har i den forbindelse bedt cBrain undersøge, hvor-
vidt disse ansøgninger er indgivet, men på grund af fejl ikke er korrekt oprettet i
F2.
Ministeriet har i forbindelse med eftersøgningen anmodet de pågældende ansø-
gere om at indsende dokumentation for betaling, samt evt. anden dokumentation
for indgivelse af ansøgningen i form af en kvittering fra e-boks eller et skærmbille-
de fra ansøgningsløsningen, hvoraf det fremgår, at ansøgningen er indgivet til
ministeriet.
Resultatet af cBrains undersøgelse har vist en overvægt af ansøgere, der ikke kun-
ne fremfindes i systemet (F2), og at de, der fandtes, var oprettet på andre tids-
Side
4/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om problemet med forsvundne ansøgninger i cBrains system er løst, til udlændinge- og integrationsministeren
punkter end angivet. Eftersøgningen tyder således på, at ansøger har forladt an-
søgningsløsningen umiddelbart efter betaling af gebyret.
På baggrund af de seneste oplysninger fra Netcompany om, at det er muligt at
foretage en indbetaling af gebyr uden samtidigt at indsende ansøgningen, vil mi-
nisteriet fremadrettet i sager, hvor ansøgeren ikke kan dokumentere, at ansøg-
ningen er indgivet, og hvor der heller ikke på ministeriets fejllister konstateres fejl
ved oprettelse i F2, lægge til grund, at der ikke er indsendt en ansøgning. Denne
praksis svarer til den praksis, ministeriet har haft forud for besvarelsen af spørgs-
mål nr. 128-131 (alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
Mattias Tesfaye
/
Birgitte Buchwald Jørgensen
Side
5/5