Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2418662_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 27. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 124 (alm.
del) efter ønske fra Susan Kronborg (RV) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 124:
Aftalen om en ny cirkulæreskrivelse af 2018 indeholdt en forhøjelse af ansøgnings-
gebyret fra 1.200 kr. til 3.800 kr. Argumentet herfor var, at denne forhøjelse på
2.400 kr. skulle dække udgifterne til (1) indførsel og afholdelse af de nye grundlovs-
ceremonier samt (2) en dybdeboende gennemgang af tildelte statsborgerskab i pe-
rioden 2014-2018. Ad. 1, det er offentligt fremkommet, at kommunerne får tildelt
600 kr. pr. deltagende ansøger i en grundlovsceremoni, samt Ad. 2, så har ministe-
riet for længst afsluttet sin gennemgang af flere tusinde tidligere tildelte statsbor-
gerskaber. Ministeren bedes derfor redegøre for, hvad de resterende 2.000 kr. af
ansøgningsgebyret (3800-1200-600), benyttes til? Yderligere bedes dette spørgs-
mål ses i sammenhæng med den nyligt varslede forhøjelse af ansøgningsgebyret jf.
cirkulæreskrivelsen af 2021. Vil ministeren overveje at foretage et mere retfærdigt
og differentieret ansøgningsgebyr for især målgrupperne unge studerende og an-
søgere fra lavindkomstfamilier, idet flere frustrerede unge har ytret store besvær-
ligheder med at fremskaffe først flere tusinde til en ansøgning om permanet op-
holdstilladelse, dernæst gebyr til alle de mange krævede danskkundskabs- og med-
borger/indfødsretsprøver. Mange unge benytter sig af deres børneopsparing. Det
er her værd at gør ministeren opmærksom på, at der netop i øjeblikke er differen-
tieret ansøgningsgebyr alt efter om et barn som hovedperson indgiver en ansøg-
ning, er bosiddende i Grønland/Færøerne samt sydslesviger m.fl.
Svar:
1.
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at der ved indgivelse af ansøg-
ning om dansk indfødsret ved naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år, skal
betales et gebyr på 3.800 kr.
Forhøjelsen af gebyret fra 1.200 kr. til 3.800 kr. blev indført ved lov nr. 1735 af 27.
december 2018. Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. Folke-
tingstidende 2018-19, tillæg A, side 5 og 6, bl.a. at:
21. juni 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 9490
1654470
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ansøgningsgebyr og cirkulæreskrivelser, til udlændinge- og integrationsministeren
”Det fre går af de ye i dfødsretsaftale bl.a., at tildeli g af da sk
statsborgerskab fremover skal betinges af deltagelse i en ceremoni i
som udgangspunkt ansøgerens bopælskommune. Det fremgår endvi-
dere af aftalen, at aftaleparterne ønsker at styrke de lægefaglige diag-
noser, hvorfor der oprettes en enhed i Styrelsen for Patientklager, som
i forbindelse med behandlingen af en indfødsretssag kan anmodes om
en vurdering af de lægelige oplysninger, hvis der måtte være behov
herfor. Endvidere indebærer den nye indfødsretsaftale øget fokus på
muligheden for at indlede sager om frakendelse af dansk indfødsret på
grund af svig, jf. indfødsretslovens § 8 A, og skærpede dokumentati-
onskrav i sager, hvor ansøgere med henvisning til sygdom ønsker di-
spensation fra kravet om dokumentation for sprogkundskaber og
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved be-
vis for at have bestået Indfødsretsprøven af 2015.
Disse nye elementer vil medføre øget administration i forbindelse med
behandlingen af ansøgninger om indfødsret ved naturalisation.
Aftaleparterne er enige om, at finansieringen af udgifterne forbundet
med disse nye elementer bør ske ved en generel forhøjelse af det lov-
hjemlede gebyr for indgivelse af ansøgning om indfødsret ved natura-
lisation.
Ordningen med en yderligere lægefaglig vurdering vil medføre øget
administration i Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Sund-
heds- og Ældreministeriet (Styrelsen for Patientklager) i forbindelse
med gennemgang af de konkrete sager. Rammerne for udvekslingen
af de lægefaglige oplysninger mellem Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet og Styrelsen for Patientklager forventes afklaret og beskrevet
i forbindelse med oprettelsen af kontrolenheden i løbet af 1. halvår
2019.
Ordningen med deltagelse i ceremoniel underskrivning af at ville over-
holde grundloven m.v. vil medføre øget administration i forbindelse
med afholdelse af underskrivelsesceremonierne og sagsbehandlingen
forbundet hermed i kommunerne og Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet.
Det øgede fokus på muligheden for at indlede sager om frakendelse af
dansk indfødsret på grund af svig indebærer, at Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet fremadrettet to år efter vedtagelsen af et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse foretager opslag i Kriminalregiste-
ret med henblik på at afdække, om ansøgeren efter erhvervelsen af
det danske statsborgerskab er blevet dømt for kriminalitet begået
forud for ansøgningen herom. Det vil på den baggrund kunne vurde-
res, om der er grundlag for at indlede en frakendelsessag på grund af
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ansøgningsgebyr og cirkulæreskrivelser, til udlændinge- og integrationsministeren
svig, jf. indfødsretslovens § 8 A. Initiativet vil medføre øget administra-
tion i Udlændinge- og Integrationsministeriet i forbindelse med syste-
matiske opslag i Kriminalregisteret samt gennemgang af sagerne efter,
at personerne har fået tildelt dansk indfødsret.
Endelig vil det skærpede dokumentationskrav i sager, hvor ansøgere
med henvisning til sygdom ønsker dispensation fra kravet om doku-
mentation for sprogkundskaber og kendskab til danske samfundsfor-
hold, dansk kultur og historie ved bevis for at have bestået Indføds-
retsprøven af 2015, medføre øget administration i Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet i forbindelse med gennemgangen af den frem-
sendte dokumentation.
En gebyrfinansiering af ovenstående elementer vil medføre en generel
gebyrstigning på i alt 2.600 kr. pr. ansøgning. På den baggrund foreslås
det at forhøje ansøgningsgebyret for ansøgning om dansk indfødsret
ved aturalisatio til 3.800 kr. pr. a søg i g.”
2.
Der er således tale om, at der er indført flere administrative opgaver i forbindelse
med sagsbehandlingen af indfødsretsansøgninger som opfølgning på indfødsrets-
aftalen af 29. juni 2018.
En kommende gebyrforhøjelse som følge af indfødsretsaftalen af 20. april 2021 vil
ligeledes tage udgangspunk i de forventede merudgifter, der følger af aftalen. Ge-
byrforhøjelsen er endnu ikke fastsat.
Gebyrerne skal bidrage til delvist at dække de udgifter, der er til sagsbehandling
m.v.
Såfremt gebyrerne skal nedsættes for nogle grupper, skal de forhøjes for andre. Det
ligger uden for formålet med en sådan gebyrfinansiering at bidrage til indkomstfor-
deling, og det vil medføre en betydelig ekstra administration, hvis gebyrerne skulle
afhænge af f.eks. ansøgerens indkomst, alder og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Jeg finder derfor ikke grundlag for at overveje en sådan graduering af gebyrerne.
3.
Forskellen i gebyrstørrelserne for ansøgere bosat i Grønland og på Færøerne
sammenlignet med øvrige ansøgere over 18 år er begrundet i, at der gælder anden
lovgivning om gebyret for ansøgning om statsborgerskab for ansøgere bosat i Grøn-
land og på Færøerne.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3