Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2414691_0001.png
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
14. juni 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2021-0032/10-0014
Dok.:
1992154
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 115 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsrets-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 115 (Alm. del), som Folketin-
gets Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter
Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om ministeriet i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om dansk indfødsret udover det danske kriminalregister også tjekker ansøgeren i kriminalregisteret i EU/EØS-landene, Europol, Interpol, USA og andre lande, da det kan have betydning for muligheden for at blive dansk statsborger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 115 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeriet i forbindelse med
behandlingen af en ansøgning om dansk indfødsret udover det
danske kriminalregister også tjekker ansøgeren i kriminalregi-
steret i EU/EØS-landene, Europol, Interpol, USA og andre
lande, da det kan have betydning for muligheden for at blive
dansk statsborger, og i afkræftende fald bedes ministeren rede-
gøre for ministeriet mulighed for dette, om ministeren vil under-
søge mulighederne herfor nærmere samt om regeringen indføre
eller udvide en sådan praksis?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Det er bl.a. en betingelse for optagelse på lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, at en ansøger opfylder et vandelskrav, jf.
kapitel 5 i cirkulæreskrivelse nr. 9298 af 6. maj 2021 om natu-
ralisation. Hvis en ansøger har begået visse former for strafbare
forhold, kan det føre til udelukkelse fra optagelse på et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse. Andre former for strafbare
forhold kan udløse en karensperiode, hvor ansøger ikke kan op-
tages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Det er ikke til
hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse,
at man i øvrigt er kendt af politiet uden at være sigtet eller have
modtaget en strafferetlig sanktion.
Ved indgivelse af ansøgning om statsborgerskab skal ansøgeren
oplyse om alle begåede strafbare forhold i Danmark og i udlan-
det, ligesom ansøgeren på tro og love og under strafansvar skal
erklære, at alle oplysninger i ansøgningsskemaet er korrekte.
Når Udlændinge- og Integrationsministeriet modtager en ansøg-
ning om statsborgerskab, undersøges det ved opslag i Kriminal-
registeret og på baggrund af ansøgers egne oplysninger om
strafbare forhold angivet i ansøgningen, om ansøgeren opfylder
vandelskravet. Medmindre der i sagen er oplysninger, der kon-
kret giver anledning til det, indhentes der ikke oplysninger fra
andre landes kriminalregistre. Det skyldes, at en rutinemæssig
indhentning af oplysninger fra andre landes kriminalregistre
ville medføre væsentligt forøgede sagsbehandlingstider, lige-
som det for visse lande ikke vil være muligt at indhente de øn-
skede oplysninger.
Side 2/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om ministeriet i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om dansk indfødsret udover det danske kriminalregister også tjekker ansøgeren i kriminalregisteret i EU/EØS-landene, Europol, Interpol, USA og andre lande, da det kan have betydning for muligheden for at blive dansk statsborger, til justitsministeren
Endvidere anmoder ministeriet, inden fremsættelsen af et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, PET om at vurdere, hvorvidt
ansøgere, der påtænkes optaget på lovforslaget, kan være til fare
for statens sikkerhed. Hvis justitsministeren på den baggrund
meddeler, at det af PET vurderes, at en ansøger kan være en fare
for statens sikkerhed, forelægges sagen for Folketingets Ind-
fødsretsudvalg med indstilling om udelukkelse af den pågæl-
dende fra optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse
i en nærmere angiven periode.
Endelig anmoder ministeriet, inden fremsættelsen af et lov-
forslag om indfødsrets meddelelse, Rigspolitiet om underret-
ning om, hvorvidt ansøgere, der påtænkes optaget på lovforsla-
get, er registreret i bl.a. SIS og Interpol.
Det bemærkes, at såfremt ansøgeren i forbindelse med sin er-
hvervelse af dansk statsborgerskab har udvist svigagtigt forhold,
herunder ved forsætligt at afgive urigtige eller vildledende op-
lysninger eller fortie relevante oplysninger om begåede straf-
bare forhold, kan ansøgeren ved dom frakendes indfødsretten,
hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervel-
sen.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiets videregi-
velse af oplysninger fra Kriminalregisteret til brug for sager om
indfødsret er reguleret i § 25 i kriminalregisterbekendtgørelsen.
Bestemmelsen fastslår, at politiet i sager om indfødsret efter be-
gæring vedlægger en fuld udskrift af Kriminalregisteret.
En fuldstændig udskrift af Kriminalregisteret omfatter alle op-
lysninger om strafbare forhold, f.eks. domme der er optaget i
registeret.
Afgørelser truffet i nordiske lande og i lande, der er medlem af
Europarådet, vedrørende udenlandske statsborgere, der på ger-
ningstidspunktet har haft fast bopæl i Danmark, bliver optaget i
Kriminalregisteret, hvis Kriminalregisteret modtager underret-
ning herom og en tilsvarende dansk afgørelse er registrerings-
pligtig efter bekendtgørelsen.
For så vidt angår afgørelser truffet uden for nordiske lande og
lande, der er medlem af Europarådet
i praksis EU-medlems-
landene samt Norge og Schweiz
skal procesmåden og strafud-
målingen tillige kunne sidestilles med danske afgørelser for at
Side 3/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om ministeriet i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om dansk indfødsret udover det danske kriminalregister også tjekker ansøgeren i kriminalregisteret i EU/EØS-landene, Europol, Interpol, USA og andre lande, da det kan have betydning for muligheden for at blive dansk statsborger, til justitsministeren
blive optaget i Kriminalregisteret. Er det tilfældet, vil disse af-
gørelser fremgå af en fuld udskrift udstedt i medfør af § 25 i
bekendtgørelsen.
Oplysninger om en udenlandsk afgørelse kan tilgå Rigspolitiet
via Europarådssamarbejdet eller via EU-samarbejdet gennem
det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre
(ECRIS).
ECRIS er et elektronisk system til udveksling af oplysninger om
straffedomme afsagt i EU-medlemsstaterne til brug for straffe-
sager og
hvis det er tilladt efter national ret
til brug for andre
formål. ECRIS er baseret på, at der kan opnås fuldstændige op-
lysninger om en EU-borgers tidligere straffedomme i den med-
lemsstat, hvori den pågældende person er statsborger. Hvis en
EU-borger dømmes for et strafbart forhold i en anden medlems-
stat, skal denne medlemsstat (domsstaten) efter artikel 4, stk. 2,
fremsende oplysninger og ajourføringer vedrørende straffe-
domme til den medlemsstat, hvori den pågældende er statsbor-
ger.
Systemet er reguleret i Rådets rammeafgørelse nr. 315 af 26.
februar 2009 om tilrettelæggelsen og indholdet af udvekslinger
af oplysninger fra strafferegistre mellem medlemsstaterne og i
Rådets afgørelse nr. 316 af 6. april 2009 om indførelse af det
europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre i
henhold til artikel 11 i rammeafgørelsen som ændret ved direk-
tiv nr. 884 af 17. april 2019.
Kriminalregisterets modtagelse af oplysninger om afgørelser
truffet i andre lande vil typisk alene ske, hvis der er tale om dan-
ske statsborgere, hvis der er tale om EU-borgere eller borgere
fra Norge og Schweiz, der har bopæl i Danmark på gernings-
tidspunktet eller efter forudgående forespørgsel fra Kriminalre-
gisteret.
Artikel 6, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse nr. 315 af 26. februar
2009 giver politiet mulighed for at anmode et andet EU-land om
en udskrift fra medlemslandets strafferegister til brug for en
straffesag mod en person eller med andet formål end en straffe-
sag. Efter artikel 7, stk. 2, i rammeafgørelsen afhænger mulig-
heden for videregivelse af oplysningerne bl.a. af det enkelte EU-
lands regler for videregivelse af oplysninger om straffedomme
til brug for andre formål end en straffesag.
Politiet indhenter ikke oplysninger om strafbare forhold fra an-
dre lande i forbindelse med Udlændinge- og Integrationsmini-
steriets begæring om en fuldstændig udskrift af Kriminalregiste-
ret til brug for behandlingen af sager om indfødsrets meddelelse,
men videregiver i overensstemmelse med begæringen og § 25 i
Side 4/5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 115: MFU spm. om ministeriet i forbindelse med behandlingen af en ansøgning om dansk indfødsret udover det danske kriminalregister også tjekker ansøgeren i kriminalregisteret i EU/EØS-landene, Europol, Interpol, USA og andre lande, da det kan have betydning for muligheden for at blive dansk statsborger, til justitsministeren
kriminalregisterbekendtgørelsen oplysninger, der allerede er
optaget i registeret.
Hvis politiet i forbindelse med videregivelse af oplysninger ef-
ter kriminalregisterbekendtgørelsens § 25 skal indhente oplys-
ninger fra andre lande om ansøgere om indfødsrets meddelelse,
vil dette skulle ske manuelt, hvilket vil medføre et øget ressour-
ceforbrug samt en længere
og i flere tilfælde en væsentlig læn-
gere
sagsbehandlingstid.
Det bemærkes i den forbindelse, at selv i tilfælde af, at det EU-
land, som den pågældende person er statsborger i, svarer i regi
af ECRIS, er det ikke nødvendigvis sikkert, at svaret kan bruges
direkte. Det kan således vise sig nødvendigt efterfølgende at re-
kvirere den underliggende retsakt for at skabe den nødvendige
klarhed over det strafbare forhold og de bestemmelser, der har
ligget til grund for afgørelsen.
For så vidt angår tredjelandsborgere vil Rigspolitiet skulle fore-
spørge bilateralt, hvis der ønskes oplysninger fra et land, hvor
den pågældende er statsborger. Hvis attesten skal være komplet,
vil der tillige skulle indhentes oplysninger fra lande, hvor den
pågældende har haft ophold. Er der tvivl om, hvorvidt den på-
gældende tredjelandsborger er straffet for et forhold inden for
EU, vil det ikke være muligt for Danmark i medfør af ECRIS-
samarbejdet at indhente oplysninger herom. Forespørgsel vil så-
ledes skulle ske bilateralt til relevante EU-lande eller som en
generel henvendelse til alle medlemsstater.
Det er generelt forbundet med betydelig usikkerhed, om de en-
kelte lande vil besvare en forespørgsel fra Kriminalregistret, idet
oplysningerne ikke indhentes til brug for en konkret straffesag.”
Side 5/5