Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del
Offentligt
2400072_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 28. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 105 (alm.
del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 105:
Vil ministeren redegøre for Vestre Landsrets dom af 11. december 2012 (S-1872-
12), hvor en syrisk kvinde slap for frakendelse af dansk indfødsret, selvom hun
havde opnået dansk indfødsret ved falsk at oplyse, at hun oprindeligt var fra Liba-
non, selvom hun var fra Syrien for derved nemmere at opnå opholdstilladelse og
derefter indfødsret, og vil ministeren redegøre for, om der i forarbejderne til ind-
fødsretslove s § 8a er lagt op til e proportio alitetsafvej i g , og o de e
havde indflydelse på domstolenes resultat i den konkrete sag, og om regeringen på
den baggrund vil fremsætte et nyt lovforslag, sådan at udlændinge, der giver falske
oplysninger til myndighederne, som udgangspunkt altid skal frakendes dansk ind-
fødsret i fremtiden?
Svar:
1.
Indledningsvist kan jeg oplyse, at indfødsretsloven § 8 A om frakendelse af dansk
indfødsret opnået ved svig blev indført ved lov nr. 193 af 5. april 2002.
Det følger af indfødsretslovens § 8 A, at den, der i forbindelse med sin erhvervelse
af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at afgive
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger, ved dom
kan frakendes indfødsretten, hvis det udviste forhold har været bestemmende for
erhvervelsen.
Der kan henvises til pkt. 3.1.6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor
der i forhold til proportionalitetsvurdering anføres følgende:
De ovenfor under pkt. 3.1.3-3.1.5 nævnte betingelser skal være op-
fyldt, for at en persons indfødsret kan frakendes i medfør af den fore-
slåede bestemmelse. Er betingelserne opfyldt, vil den pågældendes
indfødsret som hovedregel skulle frakendes. Bestemmelsen giver
Side
1/3
21. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 7854
1611519
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 105: MFU spm. om at opnået dansk indfødsret ved brug af falske oplysninger, til udlændinge- og integrationsministeren
imidlertid mulighed for, at domstolene kan vurdere alle omstændighe-
der i den enkelte sag og i forbindelse hermed foretage en proportio-
nalitetsvurdering, som kan føre til et andet resultat, jf. formuleringen
"kan ... frakendes". I den samlede vurdering vil der kunne indgå en
række forskellige momenter. Der bør navnlig lægges vægt på en afvej-
ning af forholdets grovhed over for en eventuel frakendelses indgri-
bende betydning for den pågældende. Det bør herved generelt holdes
for øje, at frakendelse af dansk indfødsret ikke automatisk medfører,
at den pågældende skal forlade landet, jf. også lovforslagets § 2 (æn-
dring af udlændingeloven) om generhvervelse af en opholdstilladelse,
som tidligere er bortfaldet som følge af, at den pågældende fik dansk
indfødsret.
Det forudsættes således i bemærkningerne, at der som hovedregel vil skulle ske
frakendelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt, men at bestemmelsen giver mu-
lighed for, at domstolene kan foretage en proportionalitetsvurdering i den enkelte
sag.
2.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt proportionalitetsvurderingen havde betyd-
ning i Vestre Landsrets dom af 11. december 2012, kan det oplyses, at følgende
bl.a. fremgår af landsrettens begrundelse, som trykt i TfK 2013.289:
Efter forholdets karakter og o stæ digheder e i forbi delse her ed
finder landsretten, at indfødsretten som det klare udgangspunkt skal
frakendes efter indfødsretslovens § 8 a i en situation som den forelig-
gende. I det konkrete tilfælde finder landsretten imidlertid, at den pro-
portionalitetsafvejning, der ifølge forarbejderne til § 8 a skal foretages
ved en afgørelse efter denne bestemmelse, fører til, at det anførte ud-
gangspunkt bør fraviges. Landsretten har herved lagt afgørende vægt
på tiltaltes meget langvarige ophold i Danmark, på tiltaltes personlige
forhold, herunder navnlig at tiltaltes 6 børn har dansk statsborgerskab,
og at de 3 mindreårige børn bor hos tiltalte, samt endelig på, at tiltalte
kun har meget begrænset kontakt
til Syrie .
3.
Endelig kan jeg oplyse, at der den 20. april 2021 blev indgået en aftale om ind-
fødsret mellem regeringspartiet Socialdemokratiet samt Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at der er enighed mellem aftaleparterne om, at det skal
undersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for frakendelse ved en
ændring af formuleringen i indfødsretslovens § 8 A og § 8 B, stk. 1-3
fra ka til
skal , således at der fre adrettet skal ske frakendelse
efter indfødsretslovens § 8
A og § 8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Hvis undersøgelsen viser, at det er muligt, forventer regeringen på den baggrund
at fremsætte et lovforslag herom i næste folketingssamling.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 105: MFU spm. om at opnået dansk indfødsret ved brug af falske oplysninger, til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
3/3