Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 23. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(alm. del) efter ønske fra Mette Thiesen (NB) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren redegøre for indsatsen mod brug af falsk eller anden persons iden-
titet til opnåelse af opholdsret og indfødsret i Danmark og vil ministeren oplyse,
på hvilken måde det sikres, at en person ikke på et senere tidspunkt kan anvende
en ny identitet, f.eks. et andet EU-lands pas til at søge om opholdsgrundlag på en
måde, hvorpå vedkommende fremstår som en anden personer overfor myndig-
hederne?
Svar:
1.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Udlændinge- og Integrationsministe-
riet indhentet bidrag fra Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:
”Det
fremgår af udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. pkt., at en udlænding skal
meddele de oplysninger, som er nødvendige til bedømmelse af, om en tilla-
delse i henhold til denne lov kan gives, inddrages eller bortfalde, eller om
udlændingen opholder sig eller arbejder lovligt her i landet (oplysningsplig-
ten).
Det er en helt grundlæggende forudsætning for at opnå opholdstilladelse i
Danmark, at ansøgerens identitet kan fastlægges.
1.
På området for familiesammenføring kan Udlændingestyrelsen således
meddele afslag på familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
eller § 9 c, stk. 1, hvis det ikke er muligt at fastslå ansøgerens sande identi-
tet (ID-afslag). Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der er divergerende oplys-
ninger vedrørende ansøgerens identitet, eller hvis der til sagen er fremlagt
ID-dokumenter, der vurderes at være falske eller forfalskede.
20. november 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2020 - 19765
1433009
Side
1/5