Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del
Offentligt
2436062_0001.png
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Den 24. august 2021
Hermed følger endelig besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 98
(Alm. del) fra Grønlandsudvalget. Spørgsmålet er stillet den 18. juni 2021 efter ønske fra Aaja Chemnitz
Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 98
”Vil
ministeren oplyse, om Regeringen er villig til at arbejde for en delvis eller løbende hjemtagelse af
fødevareområdet til Grønland, ud fra de prioriteter, som Naalakkersuisut måtte have? Der henvises til,
at udvikling af erhvervslivet er nødvendigt for Grønland for at sikre en bred og mere bæredygtig
økonomi. I den sammenhæng bliver små virksomheder og start ups budt velkommen. Dog er start ups
inden for fødevareområdet særligt udfordret i forhold til eksport, på hjemmemarkedsområdet m.h.t.
krav til faciliteter og udstyr samt hygiejnekrav, idet fødevarelovgivningen ikke passer til forholdene i
Grønland. Fødevarelovgivningen skal leve op til EU-lovgivning og EU-retningslinjer, hvilket rammer
fødevareindustrien i Grønland, som ikke er medlem af EU. En delvis hjemtagelse eller løbende
hjemtagelse, vil sikre Grønland den smidighed og kompetence, som er nødvendig for at kunne agere på
området.”
Svar
Regeringen er positivt indstillet i forhold til, at Grønland helt hjemtager fødevareområdet, og bidrager
derfor gerne til en hensigtsmæssig løsning for en delvis eller løbende hjemtagelse af fødevareområdet til
Grønland ud fra de prioriteringer, som Naalakkersuisuts måtte have, samt med afsæt i
Fødevarestyrelsens erfaring og rådgivning.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser:
”Ifølge
§ 2 i lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands Selvstyre (selvstyreloven) kan Selvstyret
bestemme, at fødevare- og veterinærområdet helt eller delvist skal overgå til Selvstyret. Sagsområdet
kan overgå helt eller delvist til Selvstyret på tidspunkter, der fastsættes efter forhandling med
rigsmyndighederne, jf. selvstyrelovens § 3, stk. 2.
Om fødevare- og veterinærområdet fremgår det af punkt 4.4.20 i bemærkningerne til selvstyreloven, at
sagsområdet kan overtages samlet eller i dele. Delområdet, der omfatter regulering og kontrol med
fiskevirksomheder, der producerer med henblik på eksport, herunder fabriksfartøjer, fiskefartøjer og
akvakulturbrug, samt overvågning af muslingeområdet og kontrol med ind- og udførsel af fisk kan
overtages alene. Den resterende del af det animalske område, dvs. området vedrørende kød, mælk og
æg, bør overtages samlet med hele det veterinære område dvs. smitsomme husdyrsygdomme og
dyrlægegerning, idet disse delområder er tæt forbundne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
CVR 41956011
EAN 5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om regeringen er villig til at arbejde for en delvis eller løbende hjemtagelse af fødevareområdet til Grønland, ud fra de prioriteter, som Naalakkersuisut måtte have, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Grønland har siden den 5. april 2014 haft EU samhandelsstatus for området fisk og fiskevarer (fødevarer
og biprodukter heraf) i henhold til Rådets afgørelse af 28. juni 2011. Derfor betragtes Grønland ikke som
et tredjeland på dette område, og fisk og fiskevarer kan frit omsættes på EU’s
marked. I kraft af denne
samhandelsstatus er Grønland forpligtet til at implementere relevante EU-regler på dette område,
såfremt der ikke er tale om fødevareproduktion til det grønlandske hjemmemarked.
Hvis fødevareområdet overtages af Grønland, vil Grønland miste landets samhandelsstatus, indtil det
grønlandske myndighedskontrolsystem kan godkendes af EU-Kommissionen. Grønland vil derfor på
området fisk og fiskevarer igen blive betegnet som et tredjeland, der eksporterer til EU (tilsvarende
Storbritannien efter Brexit). Ligeledes i forhold til tredjelande vil Grønlands hele eller delvise
overtagelse af fødevare- og veterinærområdet medføre, at grønlandske produkter, dyrearter,
myndighedskontrolsystem og regulering skal godkendes på ny og individuelt af de enkelte tredjelande,
hvortil eksport ønskes. Fornyede godkendelser er ofte en økonomisk tung og tidskrævende proces over
flere måneder eller år.
Fødevarestyrelsen vurderer, at eksport af fødevarer til tredjelande som minimum kræver, at lovgivning
og kontrol omhandlende fødevarehygiejne er ækvivalent med EU's regler. Mange tredjelande har
skærpede krav sammenlignet med EU-regler.
Grønlands Selvstyre skal således ved hel eller delvis overtagelse af fødevare- og veterinærområdet forsat
leve op til eksisterende krav for eksport og samhandel for at bevare markedsadgangen til EU og
tredjelande.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2