Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del
Offentligt
2396994_0001.png
Tale til temamøde i Folketingets Grønlandsudvalg onsdag den 28. april 2021
Mange tak Justitsminister og mange tak til Grønlandsudvalget. Jeg vil forsøge at give
udvalget en status over Grønlands Politis indsats vedrørende seksuelle overgreb og i
den forbindelse vil jeg bl.a. komme med en række uddybende kommentarer til nogle
af de emner justitsministeren har gennemgået.
Der er en risiko for, at jeg kommer til at springe emner over som I gerne vil høre om
eller der er emner I gerne vil have mere detaljeret belyst. Spørg derfor meget gerne
indtil dette. Af praktiske grunde vil jeg dog foreslå, at vi venter med spørgsmålene til
efter mit indlæg.
…………..
Grønlands Politi arbejder med udgangspunkt i vores strategi for 19-22 med navnet
”Sa
e skaber vi tryghed”. Strategie har hovedi dsatso råder:
1. Fokus på børn og unge
2. Forebyggelse
3. Personfarlig kriminalitet, og
4. Den gode arbejdsplads
Når vi i strategien taler om at skabe tryghed SAMMEN, så er det både for at
understrege, at det kun er et arbejde, der kan lykkes i samarbejde med andre
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0002.png
myndigheder, NGO-organisationer, virksomheder og private borgere
og i et internt
samarbejde på tværs af afdelinger og uddannelsesretninger.
…………….
Der er ingen tvivl om, at
seksuelle overgreb mod børn
er Grønlands Politis absolutte
topprioritet. Hvis man ser på vores strategiske fokusområder, så kan man konstatere,
at emnet passer ind i samtlige 4 områder
– heru der ”de gode arbejdsplads”, hvor
vi bl.a. skal have særligt fokus på medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø, idet
overgrebssagerne virkeligt tærer på de involverede kolleger.
Anmeldelser om overgreb mod børn har vi navnlig set de sidste 20 år.
Anmeldelsestallet har været stigende siden det første gang kom grundigt på
dagsordenen for ca. 22 år siden. Inden da har jeg oplevet emnet som kraftigt
tabuiseret. Dette tabu er lige så stille ved at blive nedbrudt uden at vi er i mål endnu.
……………..
Politimæssigt har vi gennem mange år savnet fakta om overgrebene, hvilket førte til
den såkaldte
Tasiilaq-rapport,
hvor Grønlands Politi i slutningen af 2019 udgav den
første større rapport med en tilbundsgående analyse af karakteristika af seksuelle
overgreb mod børn og unge. Rapporten, der fik titlen
’Tasiilaq
- En kortlægning af
seksualforbrydelser mod børn og unge i Tasiilaq i perioden 2014
2018 samt
anbefalinger til forebyggende indsatser’,
blev udarbejdet af blandt andet politiets
kriminalpræventive medarbejder i Tasiilaq, og den satte særligt fokus på de
problemer, der var i den østgrønlandske by. Rapporten var med til at skabe omtale og
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0003.png
dermed stor politisk fokus på området. Selvom rapporten er udfærdiget med
udgangspunkt i sager fra Tasiilaq distriktet, så er der efter min opfattelse ingen grund
til at antage, at mønsteret skulle være væsentligt forskelligt andre steder i landet.
………………..
Vi har længe været bekymrede over, at vi ikke oplever at anmeldelsestallet
vedrørende seksuelle overgreb mod børn modsvarer omfanget af det antal overgreb
som
ekse
pelvis
befolk i gsu dersøgelser
og
Bør etals a de
MIO’s
rejserapporter beskriver. Vi har endvidere undret os over, at anmeldelsestallene i
nogle områder af landet er meget mindre pr. indbygger end i andre. Vi frygtede at
dette bl.a. kunne skyldes at tabuet på ingen måde var brudt alle steder, ligesom der
måske kunne være andre årsager til at man ikke anmelder seksuelle overgreb til
myndighederne.
Rapport om barrierer for anmeldelser
udkom på den baggrund i starten af i år som
Grønlands Politis anden større rapport om overgreb. Rapporten er en tilbundsgående
analyse af karakteristika ved særligt barrierer for anmeldelser af seksuelle overgreb
mod børn og unge. Nogle af rapportens hovedkonklusioner er:
- Der er en manglende viden i befolkningen om seksualitet og sund grænsesætning.
- Der mangler viden blandt fagpersoner om håndteringen af sager om seksuelle
overgreb
herunder procedurer for underretning af socialforvaltningen og
anmeldelse til politiet.
- Ofre savner viden om, hvad der sker når man anmelder en sag
- Seksuelle overgreb er stadig tabuiseret i store dele af befolkningen
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0004.png
Rapporten fremkommer endvidere med en række anbefalinger. Bl.a.:
- Oplysning til børn og unge om seksualitet og seksuelle overgreb i form af
undervisning.
- Der bør udarbejdes tværfaglige beredskabsplaner
- Politiet bør fokusere på uddannelse af medarbejderne til at tage hånd om ofrene i
enig højere grad
dette er iværksat
- Der skal skabes en styret offentlig debat om seksuelle overgreb
…………….
Mere operativt kan jeg nævne, at den
særlige enhed i Grønlands Politi, der skal
arbejde med overgrebssager,
som Justitsministeriet og Grønlands Politi fremsatte
forslag om i forbindelse med flerårsaftaleforhandlingerne om politiets og
anklagemyndighedens økonomi, er i fuld gang med at blive etableret.
Overgrebssektionen er en dedikeret sektion i Grønlands Politi for sager om seksuelle
overgreb mod børn. Sektionen skal sikre en hurtig, korrekt og effektiv sagsbehandling
i politiet samt en bedre håndtering af de børn og unge, som har været udsat for
seksuelle overgreb.
Sektionens primære opgaver vil være:
-
Sikre rettidig gennemførelse af videoafhøringer
-
Efterforske og sagsbehandle overgrebssager
-
Håndtere de anklagerfaglige og andre juridiske aspekter af sager og generelle
problemstillinger
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0005.png
-
Rådgive politikredsens øvrige sagsbehandlere, videoafhørere og anklagere og
assistere dem i nødvendigt omfang
-
Koordinere samarbejde med eksterne partnere på overgrebsområdet
Overgrebssektionen består lige nu af en politikommissær, en fagkoordinator og tre
politiuddannede medarbejdere. Der er et jobopslag på en administrativ medarbejder,
som skal besættes snarest muligt. Pr. 1. juli skal sektionen desuden tilføres en
politiuddannet medarbejder mere og en juridisk anklager.
Pr. 1. januar 2022 skal overgrebssektionen være fuldt bemandet og bestå af en
politikommissær,
en
politiuddannet
fagkoordinator,
otte
politiuddannede
medarbejdere, en administrativ medarbejder, en juridisk anklager og en akademisk
medarbejder.
Oprettelse af sektionen er
i overe sste
a
eldelser” sa t a befali g
else
ed a befali g
i ”Barrierer for
fra det ”Grø la dsk-dansk
tværgående arbejde for
e styrket i dsats for udsatte bør og u ge i Grø la d”.
……………..
Efterforskningen i sager om seksuelle overgreb følger i princippet de helt almindelige
procedurer og standarder for efterforskning, hvor man naturligvis tager et særligt
hensyn til forurettedes alder. Efterforskningen skiller sig dog ud på mindst et
væsentligt punkt
der anvendes videoafhøring af barnet.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0006.png
Hvis Grønlands Politi, efter den indledende efterforskning, stadig mener, at der er
hold i anmeldelsen, vurderer vi, om der skal foretages
videoafhøring
af barnet. Dette
er en mulighed for børn under 15 år, således at man undgår, at barnet senere skal
møde op i retten. Videoafhøring foretages inden for 7 dage, så vidt det er muligt.
1. Forud for videoafhøringen foretager den politiassistent, der skal foretage
videoafhøringen, et hjemmebesøg hos familien, oftest dagen før afhøringen.
Dette gøres med henblik på at få skabt kontakt med barnet, så han eller hun
kan føle sig trygge ved videoafhøreren den efterfølgende dag. Her tales der ikke
om selve sagen.
2. Det
er
politiet,
som
indkalder
til
videoafhøring,
og
orienterer
forældremyndighedsindehaveren.
Hvis
forældremyndighedsindehaveren
modsætter sig afhøringen, kan den gennemføres ved rettens beslutning herom.
Hvis en eller begge forældre er mistænkte i sagen, kan afhøringen gennemføres
ved rettens beslutning og en dommers tilstedeværelse.
3. Under videoafhøringen bestræber man sig på at skabe trygge rammer for
barnet. Den mistænktes beskikkede forsvarer er til stede under
videoafhøringen. Den mistænkte er ikke tilstede. Ved videoafhøring er der to
lokaler i brug
afhøringslokalet og et monitorrum. I afhøringslokalet er kun
videoafhøreren, en eventuel tolk og eventuel neutral tryghedsperson til stede
sammen med barnet. I monitorrummet er forsvareren, en sagsbehandler fra
politiet, en repræsentant fra socialforvaltningen samt eventuelt en bisidder til
stede.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0007.png
4. Efter videoafhøringen har den mistænkte mulighed for at se videoen sammen
med sin forsvarer. Forsvareren kan, på vegne af den sigtede, begære
genafhøring.
………………
I forbindelse med et møde i Rådet for Grønlands Retsvæsen i september 2017 blev
det besluttet, at der skulle sikres
bedre rammer for videoafhøring af børn,
hvorfor
der i 2018 blev anskaffet 17 mobile enheder
såkaldte børneafhøringskufferter - til
videoafhøring af børn.
Vi har gennem en årrække været i dialog med kommunerne om muligheden for at
låne lokaler til afhøringsbrug, da vi ikke selv råder over egnede lokaler. Det er primært
lykkedes at indgå aftaler om at benytte lokaler i regi af familiecentre o. lign. i enkelte
byer.
Grønlands Politi er derefter i samarbejde med de lokale myndigheder gået i gang med
at indrette lokalerne. Lokalerne vil typisk skulle bruges til andre formål end alene
videoafhøringer. Dette arbejde sker i Nuuk, Ilulissat, Aasiaat og Tasiilaq.
I de resterende byer har det været svært at finde lokaler, da de lokale myndigheder
ikke har kunne stille egnede lokaler til rådighed. Der er både generelt et problem med
at finde frem til ledige lokaler man kan tilbyde Grønlands Politi, og så er flere af de
mulige lokaler i meget dårlig stand og dermed ikke egnede til afhøringer.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0008.png
De steder, hvor Grønlands Politi ikke har en permanent aftale, vil afhøringer foregå i
de bedste lokaler vi kan finde på tidspunktet.
Vi fortsætter dialogen med de lokale myndigheder om at få stillet egnede lokaler til
rådighed. Jeg skal samtidig understrege, at manglen på faste egnede lokaler IKKE er
et forsinkende led i sagsbehandlingen.
……………….
Grønlands Politi er i samarbejde med Rigspolitiets Kommunikationsafdeling i gang
med en kampagne, der skal oplyse befolkningen om forskellige emner vedrørende
seksuelle overgreb med særligt fokus på ofrene. I mangel af et bedre ord kalder vi det
for e ”anmeldelseskampagne”. De første del,
der startede op i februar 2020,
handlede særligt om vigtigheden af at anmelde et seksuelt overgreb. Denne del
bestod af en animationsfilm på de tre grønlandske dialekter, som blev suppleret af
besøg på skoler i hele Grønland, hvor politiet viste film og talte med skolebørnene i
samarbejde med kommunerne. Denne del af kampagnen var en stor succes, og vi ser
det som en af de primære grunde til, at anmeldelsestallene i 2020 vedrørende
seksualforbrydelser er steget markant. I 2016 modtog vi således 381 anmeldelser, i
2019 559 og i 2020 748.
I år er vi fortsat med kampagnen, hvor der i marts er lanceret to nye animationsfilm.
Den ene har fokus på, hvad der sker, når man anmelder et seksuelt overgreb til
politiet, mens den anden har et specifikt fokus på processen, når der skal foretages
videoafhøring af et barn. De to nye animationsfilm tager dermed fat i og oplyser om
politiets interne processer i sager om seksuelle overgreb mod børn og unge. Både
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0009.png
børn og voksnes manglende viden om, hvad der sker, når man anmelder et seksuelt
overgreb til politiet, var en af de barrierer, der stod tydeligt frem i vores rapport om
barrierer for anmeldelser af seksuelle overgreb mod børn og unge.
Planlægningen af næste del af kampagnen er allerede i gang, og her vil fokus være på
fagpersoner samt tryghedspersoner omkring barnet. De konkrete tiltag i denne del af
kampagnen er dog ikke fastlagt endnu.
…………………..
Jeg har nævnt de to rapporter om hhv. seksuelle overgreb og anmeldelsesbarrierer.
Et
tredje
større
analysearbejde
er
en
kortlægning
og
evaluering
af
forebyggelsesindsatsen i Grønlands Politi,
hvor vi i 2017 foretog en intern
kortlægning og evaluering af den forebyggende indsats i politiet. Kortlægningen og
evalueringen blev igangsat ud fra et ønske hos os selv om at opprioritere det
forebyggende arbejde. Arbejdet førte til en intern rapport, der pegede på, at vi godt
kunne få et mere strategisk fokus på vores forebyggelsesarbejde, samtidig med at vi
burde skærpe bemandingen og ledelsen på det forebyggende område. På denne
måde skulle det forebyggende arbejde forankres dybere i organisationen og være
baseret på en helhedsorienteret indsats, hvor der var sammenhæng mellem det
strategiske fokus, den ledelsesmæssige prioritering og de metoder og værktøjer, der
blev benyttet i det forbyggende arbejde. Dette har bl.a. ført til en særlig
forebyggelsesafdeling ledet af en vicepolitiinspektør. Denne afdeling har bl.a. stået
for de nævnte rapporter og arbejder ihærdigt med at skabe et effektivt samarbejde
mellem alle parter på forebyggelsesområdet.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0010.png
……………….
Grønlands Politi satte fra starten af 2019 skub i
opprioriteringen af den forebyggende
indsats
med ansættelse af kriminalpræventive medarbejdere. Først i Tasiilaq og
senere i Ilulissat og Qaqortoq. I 2020 fulgte ansættelsen af en sektionsleder og en
kriminalpræventiv medarbejder i Aasiaat.
Opprioriteringen blev gjort mulig med puljemidler fra Finansloven for 2019 og egne
midler tilført området.
…………………….
Grønlands Politi har et
tæt samarbejde med de øvrige myndigheder i Grønland.
Særligt kan det fremhæves, at vi i Tasiilaq og Nuuk er i gang med at lave
tværsektorielle
overe sste
handlevejledninger
til
fagpersonale.
Dette
arbejde
er
i
8-
else a befali g
i ”Barrierer for a
eldelser” sa t
ålet o
’Tværfagligt sa arbejde’ i Naalakkersuisuts strategi
od seksuelle overgreb
2022, Killiliisa. Grønlands Politi vil meget gerne være med til at sikre, at lignende
handlevejledninger udarbejdes i hele landet og så ensartet som muligt.
I forlængelse heraf er vi i tæt dialog med Socialstyrelsen om et generelt samarbejde i
forhold til at forebygge og bekæmpe seksuelle overgreb mod børn og unge. Der er
startet en dialog op, hvor der blandt andet udveksles viden om den nye
overgrebssektion og det forebyggende arbejde i Grønlands Politi, sagsbehandlingen i
kommunernes socialforvaltninger, Socialstyrelsens forebyggelsesafdeling Paarisa og
Socialstyrelsens rejsehold af psykologer. I dette forum, samt i øvrigt i andre relevante
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0011.png
fora, tales der også om en mulig model for en lokalt tilpasset version af Børnehusene.
Arbejdet sker i overensstemmelse med anbefaling
i ”Barrierer for a
…………………
eldelser”.
En grønlandsk model for
Børnehuse
er et stort ønske i Grønlands Politi. Dette hænger
sammen de store udfordringer for socialt udsatte børn generelt og med
problematikken om overgreb og videoafhøringslokaler specifikt. Desuden ville en
Børnehus-model give mulighed for at sikre en mere koordineret indsats
myndighederne imellem, hvor man sikrer sig, at barnet er i fokus, og at der med de
rette kompetencer og rammer tages hensyn til barnets behov.
………………
Videre er Grønlands Politi ved at starte et samarbejde op med Foreningen
Grønlandske Børn om en
bisidder-ordning for forurettede i kriminalsager under 15
år.
Foreningen Grønlandske Børn har i dag en ordning med bisiddere i sociale sager,
kaldet Najorti. Det er denne ordning, som Grønlands Politi og Foreningen Grønlandske
Børn har dialog om at kunne udvide til også at omfatte videoafhøringer. En
samarbejdsaftale om en pilotperiode er ved at blive udarbejdet, og vi og foreningen
håber at kunne have aftalen på plads i løbet af en måneds tid. Udover at sikre
børnenes tarv i forbindelse med kriminalsagen og videoafhøringen endnu bedre, så
er et sekundært mål med ordningen, at man på sigt skaber et bedre forløb for
børnene, når sagen overgår fra kriminalsagssystemet til det sociale system. Her er
tanken, at en gennemgående bisidder vil være med til at skabe kontinuitet for barnet,
og risikoen for at barnets sag falder mellem to stole mindskes.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at oversende talepapirer fra temamødet i Grønlandsudvalget den 28. april 2021 om Grønlands Politis indsats i forbindelse med overgreb mod børn og unge, til justitsministeren
2396994_0012.png
………………..
Mange tak for ordet. Jeg svarer meget gerne på spørgsmål vedrørende de emner jeg
lige har talt om eller helt andre emner som Grønlandsudvalgets medlemmer kan have
interesse i.