Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del
Offentligt
2337393_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-01-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 2101221
Dok. nr.: 1576319
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 22 (L 152) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Andersen (V), Martin Geertsen (V) og Torsten Schack Petersen (V).
Spørgsmål nr. 22:
”Ift.
§ 16 a: Vil ministeren bekræfte, at de foreslåede regler kun vil gælde for nye tilrej-
sende, og ikke for personer, der har bopæl i udlandet, men som allerede opholder sig
i Danmark på det tidspunkt, hvor reglerne tages i anvendelse?
- Vil ministeren bekræfte, at de foreslåede regler ikke vil gælde for tilrejsende fra Fæ-
røerne eller Grønland, men at de foreslåede regler samtidig ikke gælder for tilrejsende
til Færøerne eller Grønland?
- Vil ministeren oplyse, hvilket typer sygdomme, man i medfør af de foreslåede regler
kan bede tilrejsende om at påvise, at de ikke har? Gælder det både alment farlige syg-
domme på liste A og B?
-
Vil i istere oplyse, hvilke ”særlige
grunde”, der undtagelsesvist vil kunne give de
foreslåede regler, i medfør af § 16 a, stk. 1, en længere gyldighedsperiode?”
Svar:
Det kan oplyses, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i epidemilovens § 16 a
vil give mulighed for, at sundhedsministeren efter forhandling med vedkommende mi-
nister kan fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller har bopæl
i udlandet, skal fremvise dokumentation for, at de ikke har en nærmere bestemt al-
ment farlig sygdom, skal lade sig undersøge for, om de har en alment farlig sygdom, at
de skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation
på et sygehus.
Jeg kan bekræfte, at de regler, der vil blive fastsat i medfør af bemyndigelsesbestem-
melsen, vil gælde for personer, der indrejser fra udlandet efter det tidspunkt, hvor be-
kendtgørelsen træder i kraft
Såfremt en person, der har bopæl i udlandet allerede er indrejst i Danmark på tids-
punktet for bekendtgørelsens ikrafttræden, vil den pågældende således ikke blive om-
fattet af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 16 a.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at forslaget ikke indeholder mulighed for at fast-
sætte krav til personer, der ankommer til landet fra Færøerne og Grønland.
Det kan endvidere oplyses, at Grønland har overtaget størstedelen af sundhedsområ-
det, herunder epidemiområdet, og epidemiloven gælder derfor ikke for Grønland, jf.
epidemilovens § 32.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om de forskellige muligheder for at begrænse smitte af covid-19 i Danmark, til sunhedsministeren
Færøerne har ikke overtaget epidemiområdet. Epidemiloven gælder ikke for Færø-
erne, men indeholder hjemmel til, at loven kan sættes i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning, jf. epidemilovens § 32. Dele af epidemiloven er sat i kraft for Færøerne.
I overensstemmelse med kompetencefordelingen mellem Danmark og Grønland hhv.
Færøerne følger det af lovforslagets § 6, stk. 1, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Efter § 6, stk. 2, kan lovforslagets § 1, som vedrører ændringer til epidemi-
loven, ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de æn-
dringer, som de færøske forhold tilsiger.
For så vidt angår spørgsmålet, om den foreslåede bestemmelse i § 16 a gælder både
for sygdomme omfattet af både liste A og B, kan ministeriet oplyse, at den foreslåede
bestemmelse som udgangspunkt kun gælder for sygdomme omfattet af epidemilovens
liste A. Det følger imidlertid af epidemilovens § 10, at sundhedsministeren efter råd-
givning fra Sundhedsstyrelsen kan bestemme, at de foranstaltninger, der alene kan
iværksættes mod alment farlige sygdomme, jf. §§ 5-9 og 12 a-12 f, også kan iværksæt-
tes over for øvrige smitsomme og andre overførbare sygdomme, når disse optræder
på en ondartet måde eller med stor udbredelse, eller når andre forhold indebærer en
særlig stor risiko for smittespredning.
Bestemmelsen i epidemilovens § 10 er senest anvendt i forbindelse med håndtering af
Coronavirussygdom 2019 (covid-19). På baggrund af Sundhedsstyrelsens rådgivning
herom bestemte sundhedsministeren den 17. marts 2020 således, at epidemilovens
§§ 5-7 og §§ 12 a-12 f også omfatter Coronavirussygdom 2019 (covid-19), jf. bekendt-
gørelse nr. 213 af 17. marts 2020 om udvidelse af §§ 5-7 og §§ 12 a-12 f i lov om for-
anstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme til at omfatte Coron-
avirussygdom 2019 (covid-19).
Med lovforslaget foreslås det, at epidemilovens § 10 udvides således, at sundhedsmi-
nisteren også skal kunne iværksætte foranstaltninger mod alment farlige sygdomme i
henhold til den foreslåede bestemmelse til § 16 a. Det betyder, at den foreslåede be-
stemmelse i § 16 a også vil kunne anvendes i forhold til Coronavirussygdom 2019 (co-
vid-19), såfremt sundhedsministeren - på baggrund af Sundhedsstyrelsens rådgivning
herom
fastsætter dette.
For så vidt a går spørgs ålet o , hvilke ”særlige
grunde”, der undtagelsesvist vil
kunne give de foreslåede regler, i medfør af § 16 a, stk. 1, en længere gyldighedsperi-
ode?”,
ka he vises til lovforslagets be ærk i ger, hvoraf det fre går, at der ekse -
pelvis vil kunne være tale om hensynet til forudsigeligheden for erhvervslivet.
Det kan desuden oplyses, at udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen vil forud-
sætte, at sundhedsministeren forelægger indholdet, herunder bekendtgørelsens gyl-
dighedsperiode, for Sundheds- og Ældreudvalget sammen med en indstilling fra Ind-
satsgruppen om, hvorvidt reglerne bør udstedes.
Med venlig hilsen
Side 2
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om de forskellige muligheder for at begrænse smitte af covid-19 i Danmark, til sunhedsministeren
Magnus Heunicke
/
Annette Baun Knudsen
Side 3