STATSMINISTERIET
CHRISTIANSBORG
Prins Jørgens Gård 11, 1218 København K
Telefon 33 92 33 00 - Telefax 33 11 16 65
CVR-NR. 10-10-39-40
EAN-lokationsnummer 5798000000032
Dato:
Sagsnr.:
14. december 2020
2020 - 17927
Folketingets Grønlandsudvalg
Christiansborg
Statsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 30 (GRU alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen, (IA).
Spørgsmål nr. 30:
”Vil statsministeren fremsende en oversigt, der viser udviklingen år for år i de sidste 10
år på retsområdet i Grønland for så vidt angår sagsbehandlingstider i sager, der behand-
les af Rigsombudsmanden i Grønland? I det omfang det er muligt, bedes de samme tal
angivet for Danmarks og Færøernes vedkommende med kommentarer til de forskelle,
der måtte være mellem rigsdelene?”
Svar:
Statsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigsombudsmanden
i Grønland, der har oplyst følgende:
”Rigsombudsmanden i Grønland behandler
bl.a. sager inden for person- og familieretten
og den civile procesret. Rigsombudsmanden i Grønland har siden 2016 haft elektronisk
sagsbehandling og har fra 2018 logget sagsbehandlingstider elektronisk. Oplysninger
om sagsbehandlingstider før 2018 vil kræve en manuel gennemgang af en betydelig da-
tamængde. En sådan gennemgang er ikke foretaget i anledning af dette spørgsmål, under
hensyn til at det vil være særdeles tids- og ressourcekrævende.
For sagsbehandlingen ved Rigsombudsmanden gælder generelt, at den også er afhængig
af oplysninger, bidrag mv. fra andre myndigheder
–
det gælder både danske og grøn-
landske
–
som fx Grønlands Politi, Retten i Grønland, de grønlandske kommuner og
Skattestyrelsen i Grønland. Rigsombudsmanden søger løbende at optimere samarbejdet
med disse myndigheder, herunder med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne.