Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del
Offentligt
2451766_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Grønlandsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-32003
ANA
28. sepetmber 2021
GRU alm. del
svar på spørgsmål 117 fra Aaja Chemnitz Larsen
(IA) stillet den 9. september 2021.
Spørgsmål
Ser ministeren det som en juridisk og/eller moralsk forpligtelse, at
Danmark fortsat bidrager økonomisk til Grønland i et omfang, der minder
om bloktilskuddet, også efter en eventuel løsrivelse fra Danmark, i f.eks.
en free association-model?
Svar
Danmarks forhold til og samarbejde med Grønland er baseret på gensidig
tillid og respekt.
Det fremgår af selvstyrelovens § 21, stk. 1, at beslutning om Grønlands
selvstændighed træffes af det grønlandske folk. Hvis der træffes en sådan
beslutning, indledes der forhandlinger mellem regeringen og
Naalakkersuisut med henblik på gennemførelse af selvstændighed for
Grønland. Af lovbemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at sådanne
forhandlinger skal føres på en meningsfuld måde med henblik på faktisk
opnåelse af en aftale, og at partnerne må bestræbe sig på gensidigt at
imødekomme hinanden. Af lovbemærkningerne fremgår også, at der i en
aftale mellem regeringen og Naalakkersuisut vil skulle træffes bestemmelse
om en række spørgsmål, som må afklares i forbindelse med grønlandsk
selvstændighed, og at der i en aftale vil kunne indgå bestemmelser fx om
økonomisk støtte og om danske myndigheders evt. administrative bistand
til de grønlandske myndigheder. Resultatet af sådanne forhandlinger kan i
sagens natur ikke gives på forhånd.
I selvstyrelovens forarbejder, herunder konkret grønlandsk-dansk
selvstyrekommissions betænkning om selvstyre i Grønland, indgår der
endvidere et notat fra Udenrigsministeriet af 24. februar 2005, der
GRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren ser det som en juridisk og/eller moralsk forpligtelse, at Danmark fortsat bidrager økonomisk til Grønland i et omfang, der minder om bloktilskuddet, også efter en eventuel løsrivelse fra Danmark, i f.eks. en free association-model, til udenrigsministeren
2
forholder sig til spørgsmålet om, hvilke rettigheder og forpligtelser der
efter folkeretten vil gælde mellem Grønland og Danmark, såfremt den
grønlandske befolkning måtte beslutte sig for selvstændighed. I notatet
behandles bl.a. forskellige emner, der kan tænkes at indgå i forhandlinger
om selvstændighed, hvis Grønland fremsætter ønske om det, og hvor det
gælder, at begge parter står frit, og hvor folkeretten ikke indeholder krav
om faste fremtidige samarbejder. Økonomisk støtte er ét af disse emner,
der berøres i notatet:
”Der er efter folkeretten intet krav på, at økonomisk støtte –
heller ikke i
form af bloktilskud
helt eller delvist bevares (eller nedtrappes efter en
særlig model) efter opnåelse af selvstændighed. Dette gælder også selvom
tilskuddet måtte udgøre en væsentlig del af det pågældende områdes
økonomiske grundlag. Hvis der ikke aftales en særskilt ordning om
opretholdelse eller afvikling af bloktilskud, vil Grønland ikke efter
ikrafttrædelse af en selvstændighedstraktat have et folkeretligt krav på
sådanne tilskud.”
Et andet emne, som behandles i føromtalte notat fra 2005, og som kan
indgå i forhandlinger om selvstændighed, hvis Grønland fremsætter ønske
herom, er associering med Danmark. I forhandlinger om dette emne står
parterne også frit, og der er ikke efter folkeretten krav om fremtidigt
samarbejde. For så vidt angår spørgsmålet om fri associering, som er et
begreb, der næppe i folkeretten har en helt fast betydning, konkluderes
det: ”Folkeretten indebærer således ikke nogen ret for
Grønland til at opnå
fri associering med Danmark.”
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod