Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2306230_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Dato:
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
15. december 2020
PMK
FMN-JLT
2020/008635
176764
Ingen
Folketingets Forsvarsudvalg har den 1. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 91, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 91:
I forlængelse af besvarelsen af FOU alm. del
spm. 19 bedes ministe-
ren uddybe, hvorfor der undervejs er blevet ændret på den oprindelige
kontrakt, således der er tilføjet ekstra køretøjstyper, og hvor stor en
andel de ekstra køretøjstyper udgør af kontrakten.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Forsvarsministeriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse (FMI), som oplyser følgende, hvilket jeg henholder mig til:
”Jævnfør Forsvarsforlig 2013 –
2017 skal der ske en effektivisering af
indkøb generelt i alle dele af Forsvaret ved at gennemføre såkaldte
kategoriprogrammer. I 2014 etablerede FMI derfor et kategoriprojekt
på Forsvarets flåde af hjulkøretøjer med henblik på at realisere det
potentiale implementering af et kategoriprogram forventeligt kunne
give. På baggrund af et samlet overblik over koncernens behov for
lastvogne og tilhørende serviceydelser og systemhusaftale, gennemfør-
te FMI efterfølgende en konkurrenceudsættelse for at identificere den
mest velegnede leverandør af den samlede flåde af lastbiler. En væ-
sentlig forudsætning for kategoriprogrammet var at skabe aftalefun-
damentet for transformation af lastvognsflåden til modulbaserede
standardlastvogne.
I erkendelse af omfanget af lastbilflåden og de mange opbygninger
samt konfigurationer der er behov for, fik indkøbsstrategien fokus på
fleksibilitet, under hensyntagen til udbudsreglerne.
Et væsentligt princip er derfor, at en del af lastbilernes endelige konfi-
guration og opbygning først kan defineres endeligt efter kontraktunder-
skrift. Dette er henset til leverandørernes tekniske løsninger og de
konkrete behov hos soldaterne og øvrige brugere.
Den heraf forventede økonomiske risiko blev inddækket ved en pro-
jektreserve på ca. 8 % af den samlede forventede indkøbsvolumen.
Det skal bemærkes, at kategoriprojektet i væsentlig grad bidrog til rea-
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 0129
E-mail: [email protected]
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om, hvorfor der undervejs er blevet ændret på den oprindelige kontrakt, således der er tilføjet ekstra køretøjstyper, og hvor stor en andel de ekstra køretøjstyper udgør af kontrakten, til forsvarsministeren
lisering af de besparelser, der blev sat som målsætning i Forsvarsforlig
2013
2017.
Kontrakten indeholder 10 grundvarianter af terrængående lastbiler og
10 varianter af vejlastbiler. Udover disse grundvarianter, kan lastbiler-
ne leveres med pansret eller upansret førerhus. Endelig kan de leveres
med træk på 4, 6 eller 8 hjul (4x4, 6x6 eller 8x8), hvor en lastbil med
8 hjul er meget mobil i terræn og kan have en høj nyttelast.
I prislisten prissættes dels en række konkrete varianter, dels de enkel-
te elementer som chassis og de funktionelle dele som lad med side,
containerlåse, kran, tank, tippelad mm.
Dermed giver kontrakten FMI mulighed for at sammensætte endnu
flere varianter end de prissatte, da priserne på de grundlæggende en-
kelte elementer er kendte
en art LEGO-model om man vil. Der tilføjes
derfor ikke flere typer til kontrakten; det er kontraktens muligheder,
der tages i brug, i det omfang operative behov kræver det.”
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/008635
Dok.nr.: 176764
Side 2 af 2