Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2445016_0001.png
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
14. september 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2021-0032/08-0035
Dok.:
2100248
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 256 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 256 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende en juridisk vurdering af, hvor vidt det ville være grundlovsstridigt at omfatte kvinder af Grundlovens bestemmelse om værnepligt, til justitsministeren
2445016_0002.png
Spørgsmål nr. 256 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Ministeren
bedes oversende en juridisk vurdering af, hvor vidt
det ville være grundlovsstridigt at omfatte kvinder af Grundlo-
vens bestemmelse om værnepligt.”
Svar
:
Grundlovens bestemmelse om værnepligt har følgende ordlyd:
Ȥ
81.
Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at
bidrage til fædrelandets forsvar efter de nærmere bestemmelser,
som loven foreskriver.«
Det følger af bestemmelsens ordlyd, at den alene omfatter våbenføre mænd.
Det er imidlertid almindeligt antaget i den statsretlige teori, at grundlovens
§ 81 ikke er til hinder for ved lov at pålægge andre at udføre værnepligt.
Der kan bl.a. henvises til Henrik Zahle (red.), Danmarks Riges Grundlov
med kommentarer (2006), s. 592:
”Den Grundlovsgivende Rigsforsamlings ønske om at undgå
kongens eller regeringens forskelsbehandling gav sig endvidere
udtryk i, at forpligtelsen til at bidrage til forsvaret skal fastsættes
nærmere i lovgivningen. På den baggrund antages det alminde-
ligt, at bestemmelsen ikke er til hinder for, at en lignende for-
pligtelse ved lov pålægges kvinder
” [understregning foretaget].
I Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), s. 539,
anføres det, at formålet med grundlovens § 81 ikke er at skabe udtrykkelig
hjemmel for at indføre værnepligt, idet en sådan hjemmel kunne gennemfø-
res ved almindelig lov uden grundlovens § 81. Det anføres herefter:
”På den baggrund antages det almindeligt, at bestemmelsen ikke
er til hinder for, at en lignende forpligtelse ved lov pålægges
kvinder […] ”
Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriet ved skrivelse af 6. november
1975 til besvarelse af værnepligtsudvalgets skrivelse af 17. februar 1975 har
udtalt, at der ikke er tilstrækkelige holdepunkter for at antage, at bestem-
melsen i grundlovens § 81 skulle stille sig hindrende i vejen for ved lov at
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende en juridisk vurdering af, hvor vidt det ville være grundlovsstridigt at omfatte kvinder af Grundlovens bestemmelse om værnepligt, til justitsministeren
udstrække den almindelige værnepligt til også at omfatte andre end den per-
sonkreds, der umiddelbart omfattes af bestemmelsens ordlyd. Der henvises
til betænkning nr. 762/1976 vedrørende lighed i værnepligtsbyrden, s. 107ff.
På den anførte baggrund er det Justitsministeriets vurdering, at grundlovens
§ 81 ikke er til hinder for ved lov at udvide værnepligten til også at omfatte
andre end våbenføre mænd.
Side 3/3