Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2436273_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Medlem af Folketinget Peter Juel-Jensen (V) har den 5. august 2021
stillet følgende spørgsmål nr. 245, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 245:
Er personalet i beredskabet uddannet til at håndtere brand i hybrid-
eller elbil?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Beredskabssty-
relsen, der oplyser:
”I
Danmark er det de kommunale redningsberedskaber, der står for
den hurtige førsteindsats, bl.a. ved brand i biler. I henhold til bered-
skabslovgivningen skal det kommunale redningsberedskab identificere
og analysere lokale risici, som skal lægges til grund for en dimensione-
ring af det kommunale redningsberedskab (risikoprofil). Dette udgør
grundlaget for det kommunale redningsberedskabs opgavevaretagelse.
Beredskabsstyrelsen skal ikke godkende dimensioneringen af det
kommunale redningsberedskab, men afgiver en faglig og teknisk udta-
lelse, der skal indgå i sagsgrundlaget ved den politiske godkendelse af
planen i kommunalbestyrelsen eller den fælles beredskabskommission.
Af de planudkast Beredskabsstyrelsen har udtalt sig over i 2021, er der
i langt de fleste planer peget på den risiko, som brande i el- og hybrid-
biler udgør.
Beredskabsloven bygger herudover på det princip, at den tekniske le-
der fra det kommunale redningsberedskab skal tilkalde assistance, hvis
det skønnes påkrævet på grund af ulykkens karakter og omfang. Andre
kommunale redningsberedskaber og Beredskabsstyrelsen er i sådanne
situationer forpligtiget til at yde assistance.
I begyndelsen af april 2020 blev der udpeget repræsentanter fra stats-
lige myndigheder, de kommunale redningsberedskaber, samt relevante
interesseorganisationer til en fælles arbejdsgruppe med fokus på red-
ningsberedskabets indsats ved brand i el- og hybridbiler. Arbejdsgrup-
pens formål er blandt andet at drøfte eventuelle udfordringer ved lithi-
um-ion batterier inden for forskellige myndigheders ressortområder.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
24. august 2021
SBH
2021/005174
270517
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm., om personalet i beredskabet er uddannet til at håndtere brand i hybrid- eller elbil, til forsvarsministeren
Beredskabsstyrelsen har endvidere i marts 2021 udgivet et temahæfte
med information til indsatspersonel vedrørende indsats ved brand i el-
og hybridbiler. Temahæftet er udarbejdet i tæt samarbejde med de
kommunale redningsberedskaber og er offentligt tilgængeligt.
I forhold til brand i el- og hybridbiler er det på nuværende tidspunkt
Beredskabsstyrelsens vurdering, at risikoen for brande i el- og hybrid-
biler statistisk set er mindre end ved konventionelle biler. Dette viser
erfaringer fra de nordiske lande, særligt Norge.
De brande, der opstår i el- og hybridbiler håndteres generelt med al-
mindeligt brandslukningsmateriel, selvom de kan være kendetegnet
ved at være mere komplekse end brande i biler med fossilt brændstof,
hvis bilens batteri antændes. Det skyldes bl.a. risikoen for genopblus-
ning ved antændelse af bilernes batteri i op til flere døgn efter hændel-
sen. For at styrke sikkerheden og informationen om brand i el- eller
hybridbil har Beredskabsstyrelsen udgivet det ovennævnte temahæfte.
I temahæftet indgår bl.a. en oversigt over mulige værktøjer, som de
kommunale redningsberedskaber og andre kan anvende ved sluknings-
indsatsen, herunder indgår anvendelse af en container til borttransport
af bilen, såfremt batteriet har været antændt, som en af flere mulighe-
der ifm. slukning af el- og hybridbiler.
Det kan oplyses, at der på nuværende tidspunkt er én container i
Danmark. Denne er tilknyttet Beredskab Øst og er placeret på Gentofte
Brandstation.
For så vidt angår uddannelse kan det oplyses, at indsats ved brand i el-
og hybridbiler siden 2011 har indgået i Funktionsuddannelse Indsats
(brandmandsuddannelsen), der er den grundlæggende uddannelse for
alle brandfolk, og som gennemføres ved de kommunale og private
brandskoler samt ved de statslige beredskabscentre.
Temahæftet om indsats ved brand i el- og hybridbiler indgår bl.a. som
en del af undervisningsmaterialet på indsatsleder- og holdlederuddan-
nelserne, der gennemføres ved Beredskabsstyrelsen.
De kommunale redningsberedskaber kan lokalt beslutte, at en del af
deres obligatoriske vedligeholdelsesuddannelse kan anvendes til øvel-
ser eller anden undervisning i håndtering af brand i el- og hybridbiler.
Det kan slutteligt oplyses, at der tillige har været fokus på brand i el-
og hybridbiler i forbindelse med den seneste gennemgang af grund- og
funktionsuddannelse indsats, som blev gennemført af Beredskabssty-
relsen i samarbejde med bl.a. de kommunale redningsberedskaber i
efteråret 2020. Det blev på den baggrund besluttet at opdatere form
Sagsnr.: 2021/005174
Dok.nr.: 270517
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm., om personalet i beredskabet er uddannet til at håndtere brand i hybrid- eller elbil, til forsvarsministeren
og indhold på branduddannelsen. Den opdaterede uddannelse skal af-
spejle redningsberedskabets nuværende og fremtidige behov, herunder
indsats ved brand i el- og hybridbiler. Arbejdet med opdatering af ud-
dannelsen er fortsat i gang.”
Jeg henholder mig til dette.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2021/005174
Dok.nr.: 270517
Side 3 af 3