Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2267239_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
21. oktober 2020
2020-0035-0164
1626450
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål D og E fra
Folketingets Forsvarsudvalg stillet den 12. oktober 2020
Samrådsspørgsmål D:
”Hvad kan ministeren oplyse om, at tre medlemmer af
Tilsynet trak sig i 2017, og at det ifølge Politiken skyldes
frustration over, at det politiske niveau ikke reagerede på
deres advarsler. Hvilken begrundelse gav medlemmerne
for at udtræde, og blev Kontroludvalget orienteret om
begrundelsen?”
Samrådsspørgsmål E:
Hvad kan ministeren oplyse om undersøgelsen af FE og
hvilke dele af tilsynets kritik der vil blive undersøgt? Vil
ministeren garantere, at det bliver undersøgt om Folke-
tingets Udvalgs vedr. Efterretningstjenesterne i lighed
med TET har fået forkerte oplysninger?
1
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål D har tidligere været stillet i folke-
tingsåret 2019-20, jf. FOU alm. del
samrådsspørgsmål
Q
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL).
Svar:
[Indledning]
1.
Tak for ordet.
Jeg indleder med at besvare samrådsspørgsmål D, der
handler om, hvorfor tre medlemmer af Tilsynet med Ef-
terretningstjenesterne (TET) trak sig i 2017.
Derefter besvarer jeg samrådsspørgsmål E om undersø-
gelsen af FE.
[Samrådsspørgsmål D]
2.
Det er nyttigt, at vi har en fælles forståelsesramme for
så vidt angår Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
2
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
Lad mig derfor først kort opridse de retlige rammer for
tilsynet og processen for udpegningen af tilsynets med-
lemmer.
Tilsynet blev etableret i forbindelse med PET-loven, som
trådte i kraft den 1. januar 2014.
Tilsynet består af fem medlemmer, der udpeges af justits-
ministeren efter forhandling med forsvarsministeren.
Spørgsmålet om udpegning af tilsynets medlemmer be-
handles desuden i Regeringens Ansættelsesudvalg, der
som bekendt behandler sager om bl.a. udpegninger til be-
styrelser, råd, udvalg og nævn.
Formanden, der skal være landsdommer, udpeges dog ef-
ter indstilling fra præsidenterne for Østre og Vestre
Landsret.
Udpegning af tilsynets øvrige medlemmer skal ske efter
drøftelse med Folketingets Udvalg vedrørende Efterret-
ningstjenesterne
også kaldet Kontroludvalget.
Kontroludvalget har i forbindelse med drøftelserne mu-
lighed for at komme med indsigelser i forhold til de fo-
3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
reslåede kandidater og har også mulighed for at frem-
sætte alternative forslag til medlemmer. Muligheden for
at fremsætte indsigelser og alternative
forslag omfatter
dog ikke formanden for tilsynet.
Medlemmerne af tilsynet beskikkes for en periode på fire
år og har ret til genbeskikkelse for yderligere fire år. Her-
udover kan genbeskikkelse ikke finde sted.
Justitsministeren kan ikke tilbagekalde et medlems be-
skikkelse, medmindre medlemmet selv anmoder om det,
eller forudsætningerne for medlemmets beskikkelse
bortfalder.
3.
Så vidt de formelle rammer for tilsynet og processen
for udpegningen af tilsynets medlemmer.
Hvis jeg så vender mig mod de tre medlemmer, som
spørgsmålet omhandler, så kan jeg oplyse følgende:
I oktober 2017 udløb beskikkelserne for tre medlemmer
af tilsynet, heriblandt også den daværende formand. I
forbindelse med udløbet ønskede ingen af de tre medlem-
mer at blive genbeskikket.
4
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
2267239_0005.png
Der var altså ikke tale om, at de tre medlemmer trak sig
før tid. Medlemmernes beskikkelse udløb, og de ønskede
ikke genbeskikkelse.
I den artikel fra Politiken, som spørgeren henviser til i
samrådsspørgsmål D, fremgår det, at årsagen til, at de tre
tilsynsmedlemmer ikke ønskede at fortsætte som med-
lemmer af tilsynet, angiveligt var den ændring af PET-
loven, som trådte i kraft 1. marts samme år [lov nr. 1727
af 27. december 2016 om ændring af PET-loven, som
trådte i kraft den 1. marts 2017].
Lovændringen vedrørte bl.a. PET’s forpligtelse til lø-
bende at slette lovligt tilvejebragte oplysninger, dvs. så-
kaldt dynamisk sletning.
Med lovændringen blev det præciseret, at hvis PET i for-
bindelse med sine aktiviteter bliver opmærksom på, at
sager eller dokumenter mv. ikke længere opfylder lovens
behandlingskriterier, så skal tjenesten slette disse, uanset
om de relevante slettefrister er udløbet.
Det blev også præciseret, at PET ikke herudover er for-
pligtet til løbende og af egen drift at gennemgå tjenestens
sager og dokumenter mv. med henblik på at overveje
sletning, før slettefristerne udløber.
5
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
Forud for lovændringen kritiserede tilsynet i sin årsrede-
gørelse vedrørende PET for 2015, at PET ikke løbende
af egen drift havde foretaget en sådan dynamisk sletning
af oplysninger.
Det udlægges i artiklen som om, at man fra den davæ-
rende VLAK-regerings side gennemførte en lovændring,
som gjorde den ulovlige praksis lovlig
i stedet for at
lytte til kritikken fra tilsynet.
Den fremstilling af sagen vil jeg gerne have lov til at nu-
ancere en smule. Det forholder sig nemlig sådan, at PET
ikke var enig i tilsynets fortolkning af PET-loven i for-
hold til forpligtelsen til at foretage dynamisk sletning.
Den daværende regering besluttede derfor at gøre op med
uklarheden ved at bede Folketinget om at tage stilling til,
hvordan reglerne skulle indrettes.
Omfanget
af PET’s forpligtelser til at slette oplysninger
er jo et politisk valg, som det tilkommer Folketinget at
lovgive om.
Man kan være politisk uenig i den lovændring, der den-
gang blev gennemført af et flertal i Folketinget
herun-
der med støtte fra mit eget parti
men jeg mener ikke, at
6
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
man kan påstå, at tilsynets kritik i den sag ikke blev taget
alvorligt.
Faktisk kan man vel næppe tage kritikken mere alvorligt
end ved at gå i Folketinget med den.
4.
Hvorfor de tre medlemmer af tilsynet i 2017 ikke øn-
skede genbeskikkelse, kan jeg ganske enkelt ikke svare
på. Det er jo sidste ende kun de pågældende selv, der kan
svare på dét.
Jeg kan dog oplyse, at Justitsministeriet til brug for be-
svarelsen af samrådsspørgsmålet har gennemgået rele-
vante sager og dokumenter. Det ses ikke at fremgå af
dette materiale, at de pågældende over for Justitsministe-
riet tilkendegav, hvorfor de ikke ønskede at blive genbe-
skikket.
[Samrådsspørgsmål E]
5.
Lad mig så vende mig mod samrådsspørgsmål E, der
drejer sig om den kommende undersøgelse af visse for-
hold vedrørende FE.
Som jeg tidligere har sagt, er der fire grundpræmisser,
der er bærende for regeringens tilgang til undersøgelsen
7
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
2267239_0008.png
og dermed til det lovforslag, som regeringen har fremsat
den 8. oktober, og som er blevet 1. behandlet tidligere i
dag [lovforslag nr. L 53 om undersøgelse af visse forhold
vedrørende Forsvarets Efterretningstjeneste]:
For det første
er det afgørende, at der er tillid til, at efter-
retningstjenesterne agerer inden for deres beføjelser og
samarbejder med det tilsyn, der skal kontrollere dem.
For det andet
tager vi udgangspunkt i en grundlæggende
præmis om, at Danmark historisk har været og fortsat
skal være en fuldt integreret del af den vestlige sikker-
hedspolitiske alliance.
For det tredje
er det en grundpræmis, at undersøgelsen
ikke må føre til, at der udbredes meget følsomme oplys-
ninger ud over det absolut nødvendige.
Endelig og
for det fjerde
bør undersøgelsen afsluttes hur-
tigst muligt
både af hensyn til de involverede personer
og af hensyn til hurtigst muligt at skabe ro om FE og give
tjenesten de bedst mulige arbejdsbetingelser.
Den undersøgelse, vi har foreslået, er derfor udtryk for
en afvejning mellem på den ene side hensynet til, at FE
fortsat skal kunne varetage sin opgave så effektivt som
8
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
2267239_0009.png
muligt af hensyn til Danmarks sikkerhed, og på den an-
den side at få belyst sagens centrale forhold, drage læring
og skabe grundlag for at vurdere, om der foreligger an-
svarspådragende forhold.
6.
Med det udgangspunkt er der lagt op til i første om-
gang at fokusere undersøgelsen på de mest centrale og
konkrete punkter i tilsynets kritik, herunder på
-
spørgsmål om FE’s eventuelle tilbageholdelse af
oplysninger og afgivelse af urigtige oplysninger til
tilsynet,
- spørgsmål om mulig indhentning og videregivelse
af oplysninger vedrørende danske statsborgere,
- orientering af skiftende forsvarsministre og
-
spørgsmål om FE’s uberettigede behandling af op-
lysninger om en ansat i tilsynet.
Når undersøgelsen er afgrænset, som den er, hænger det
grundlæggende sammen med, at det er afgørende, at un-
dersøgelsen gennemføres relativt hurtigt, og at kendska-
bet til meget sensitive oplysninger ikke udbredes unø-
digt.
Desuden lægges der med lovforslaget op til, at kommis-
sionen skal have mulighed for at henvende sig til mig
som justitsminister, hvis kommissionen anser det for at
9
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
være af væsentlig betydning, at der gennemføres en un-
dersøgelse af andre forhold. Det gælder både i forhold til
bredden i de temaer, der undersøges, og den tidsmæssige
afgrænsning. Jeg træffer i givet fald i samråd med for-
svarsministeren og Folketingets Udvalg vedrørende Ef-
terretningstjenesterne beslutning om, hvorvidt disse for-
hold skal omfattes af undersøgelsen.
Samlet set er det efter regeringens opfattelse den rigtige
afvejning.
Det nærmere indhold af undersøgelsen fastlægges i et
kommissorium, som fastsættes af mig som justitsmini-
ster. Kommissoriet vil nødvendigvis indeholde klassifi-
cerede oplysninger. Derfor ligger den parlamentariske
forankring også i Udvalget vedrørende Efterretningstje-
nesterne.
Det hænger også sammen med, at en nærmere drøftelse
af, hvordan undersøgelsen skal afgrænses, kræver ind-
dragelse af det klassificerede materiale, som lå til grund
for Tilsynets særlige undersøgelse af FE.
Og det er jo som bekendt sådan, at efterretningsmæssige
forhold drøftes i det Udvalget vedrørende Efterretnings-
tjenesterne. Det er de spilleregler, vi har aftalt
og som
10
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
vi også har en særlig lov om [lov om etablering af et ud-
valg om forsvarets og politiets efterretningstjenester].
Derfor kommer jeg heller ikke til at sige yderligere om
afgrænsningen.
Ud over den undersøgelse, der foreslås med lovforslaget,
vil der blive igangsat et arbejde med henblik på bl.a. at
revidere FE-loven. Evalueringsarbejdet vil omfatte både
FE og PET.
Som led i det arbejde vil der også blive set på rammerne
for tilsynet. Og der vil blive set på forholdet mellem Kon-
troludvalget og forsvarsministeren og justitsministeren,
herunder i forhold til tilsynet.
[Afslutning]
7.
Lad mig afslutningsvist slå fast:
Det er i et demokratisk samfund helt afgørende, at der er
den fornødne tillid til vores efterretningstjenester. At der
er tillid til, at efterretningstjenesterne agerer inden for de-
res beføjelser og samarbejder med det tilsyn, der skal
kontrollere dem.
11
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/10-20 vedrørende undersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste, til justitsministeren
Det er derfor helt centralt, at der føres et effektivt tilsyn
med efterretningstjenesterne, og at der er åbenhed om re-
sultaterne af tilsynets arbejde.
Det er afgørende, at der bliver fulgt op på den kritik og
de anbefalinger, som tilsynet måtte komme med.
Det er også derfor, at regeringen nu har fremsat et lov-
forslag, der skal skabe den retlige ramme for nedsættel-
sen af en særlig undersøgelseskommission vedrørende
FE-sagen, og at regeringen som nævnt tager øvrige initi-
ativer som opfølgning på tilsynets kritikpunkter.
8.
Tak for ordet.
12