Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Folketingets Forsvarsudvalg har den 21. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 19, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 19:
I forlængelse af svarene på FOU alm. del spm. 185, 186 og 187 (Folke-
tingsåret 2019-20) bedes ministeren redegøre for, hvordan det kan
lade sig gøre, at den udenlandske underleverandør, som Scania benyt-
ter sig af, ikke er ISO-14001 certificeret, som påkrævet i udbuddet, og
at de har lagt ekstra køretøjstyper ind, som ikke var en del af produk-
ter nævnt i udbuddet for rammeaftalen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Forsvarsministeriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse (FMI), som oplyser følgende, hvilket jeg henholder mig til:
”I
udbudsmaterialet blev der stillet krav til opfyldelse af NATO-krav til
kvalitetsstyringssystemer (NATO Quality Assurance Requirements for
Production (AQAP) 2120 og 2130). Kravet kan opfyldes ved at bruge et
certificeret kvalitetsstyringssystem, hvor ISO er ét kvalitetsstyringssy-
stem, men der er også andre.
Scania bød ind med ISO 9001 og ISO 14001. Da kontrakten blev ind-
gået med Scania, blev ISO 9001 og ISO 14001 derfor gældende for
hele kontraktperioden. I det omfang Scania bruger underleverandører,
skal disses produkter og ydelser derfor også være omfattet af tilsva-
rende dokumenterede kvalitetsprocesser.
Hverken Scania eller Scanias underleverandører har mulighed for selv-
stændigt at indlægge ”ekstra køretøjstyper” i kontrakten. Behovet for
køretøjstyper bestemmes alene af FMI, i samråd med Forsvaret og øv-
rige brugere af lastbiler i koncernen, i forhold til operative behov og
rammerne i den indgåede kontrakt.”
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
18. november 2020
PMK
2020/007308
156757
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Side 1 af 1