Taleseddel til brug for besvarelsen af
samrådsspørgsmål Q og R om soldaterkritik og fælles interview
Tak for indkaldelsen til samrådet i dag. Jeg sætter som altid pris på at kom-
me her i Forsvarsudvalget for at drøfte små som store sager.
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til kritik fremsat i en Berlingske-artikel
den 5. februar 2021. Ligesom jeg endnu engang blevet bedt om at forholde
mig til det interview, jeg sammen med forsvarschefen gennemførte den 1.
december 2020
–
altså for 3,5 måned siden.
Der vil være mange gentagelser fra samrådet den 4. februar, hvor der blev
spurgt til selvsamme. Jeg har ikke noget nyt at tilføje, som ikke fremkom på
samrådet den 4. februar.
Som jeg også sagde på samrådet den 4. februar, så er Forsvaret en helt af-
gørende samfundsinstitution, hvor tusindvis af dedikerede mænd og kvinder
hver dag går på arbejde for Danmarks og danskernes tryghed og sikkerhed.
På Forsvarsministeriets område arbejder alle soldater, civile og frivillige op
mod et trusselsbillede, som bliver stadig mere komplekst og hvor truslerne
er stigende. Det gælder både herhjemme og i verden.
Det er derfor også helt afgørende, at der er fuld sammenhæng mellem de
beslutninger vi træffer her i Folketinget og Forsvarets virke. Det gælder i for-
hold til, hvilke bidrag der skal sendes ud i verden. Hvor mange skattekroner
vi skal bruge på forsvar og beredskab. Hvad ressourcerne bruges på. At der
er sikkerhed for, at de afsatte midler bruges på det, vi har besluttet politisk.
Og at der er ordentlighed i forvaltningen.
De seneste år har der været for mange sager om uregelmæssigheder på For-
svarsministeriets område. Lad mig understrege at det er sager, som jeg ab-
solut gerne var foruden. Dette ikke mindst fordi sagerne går ud over de tu-
sindvis af dedikerede soldater, civile og frivillige, der yder en stor indsats for
trygheden i vores land. Derfor er vi på Forsvarsministeriets område i fuld
gang med at hanke op i de processer, som bl.a. Rigsrevisionen har udtalt kri-
tik af. Det arbejde sker i tæt samarbejde mellem Forsvarsministeriets depar-
tement og de respektive chefer i organisationen. Der er i det arbejde ikke
modsatrettede ønsker, hvor nogle ønsker at efterleve god forvaltning
–
og
andre ikke gør. Det er og bliver et fælles ledelsesansvar at sikre, at For-
svarsministeriet som helhed styres efter de principper som gælder i den of-
fentlige forvaltning.
Side 1 af 2