Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2356922_0001.png
Taleseddel til brug for besvarelsen af
samrådsspørgsmål Q og R om soldaterkritik og fælles interview
Tak for indkaldelsen til samrådet i dag. Jeg sætter som altid pris på at kom-
me her i Forsvarsudvalget for at drøfte små som store sager.
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til kritik fremsat i en Berlingske-artikel
den 5. februar 2021. Ligesom jeg endnu engang blevet bedt om at forholde
mig til det interview, jeg sammen med forsvarschefen gennemførte den 1.
december 2020
altså for 3,5 måned siden.
Der vil være mange gentagelser fra samrådet den 4. februar, hvor der blev
spurgt til selvsamme. Jeg har ikke noget nyt at tilføje, som ikke fremkom på
samrådet den 4. februar.
Som jeg også sagde på samrådet den 4. februar, så er Forsvaret en helt af-
gørende samfundsinstitution, hvor tusindvis af dedikerede mænd og kvinder
hver dag går på arbejde for Danmarks og danskernes tryghed og sikkerhed.
På Forsvarsministeriets område arbejder alle soldater, civile og frivillige op
mod et trusselsbillede, som bliver stadig mere komplekst og hvor truslerne
er stigende. Det gælder både herhjemme og i verden.
Det er derfor også helt afgørende, at der er fuld sammenhæng mellem de
beslutninger vi træffer her i Folketinget og Forsvarets virke. Det gælder i for-
hold til, hvilke bidrag der skal sendes ud i verden. Hvor mange skattekroner
vi skal bruge på forsvar og beredskab. Hvad ressourcerne bruges på. At der
er sikkerhed for, at de afsatte midler bruges på det, vi har besluttet politisk.
Og at der er ordentlighed i forvaltningen.
De seneste år har der været for mange sager om uregelmæssigheder på For-
svarsministeriets område. Lad mig understrege at det er sager, som jeg ab-
solut gerne var foruden. Dette ikke mindst fordi sagerne går ud over de tu-
sindvis af dedikerede soldater, civile og frivillige, der yder en stor indsats for
trygheden i vores land. Derfor er vi på Forsvarsministeriets område i fuld
gang med at hanke op i de processer, som bl.a. Rigsrevisionen har udtalt kri-
tik af. Det arbejde sker i tæt samarbejde mellem Forsvarsministeriets depar-
tement og de respektive chefer i organisationen. Der er i det arbejde ikke
modsatrettede ønsker, hvor nogle ønsker at efterleve god forvaltning
og
andre ikke gør. Det er og bliver et fælles ledelsesansvar at sikre, at For-
svarsministeriet som helhed styres efter de principper som gælder i den of-
fentlige forvaltning.
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/3-21 om ministerens samarbejdsrelationer med Forsvaret og dets ledelse, til forsvarsministeren
Som jeg også sagde flere gange på samrådet den 4. februar var det i det lys
Forsvarschefen og jeg sammen ønskede at stille op til interview tilbage for
3,5 måned siden
den 1. december 2020. Ikke mindst fordi der på det tids-
punkt var en stor interesse for de sager, der har været på Forsvarsministeri-
ets område. Jeg har godt noteret mig, at nogen har ønsket at udlægge dette
som, at jeg tvang mig adgang til at deltage i interviewet. Dette afviste jeg på
samrådet den 4. februar, hvilket er understøttet af de aktindsigter, der er
givet adgang til, som beskriver sagens forløb. Og af Forsvarschefens egen
beskrivelse af forløbet. Jeg har derfor ikke yderligere at tilføje til dette.
Ingen med indsigt i det arbejde der pågår på Forsvarsministeriets område
kan være i tvivl om den vægt, jeg tillægger den stærke forsvarsfaglige råd-
givning, jeg får som landets forsvarsminister. Både fra Forsvarschefen og fra
andre chefer i Forsvaret. Jer der sidder med i forligskredsen oplever ved
selvsyn, hvor meget den militærfaglige rådgivning fylder. Det oplevede I se-
nest ved forhandlingerne om Arktis-kapacitetspakke. Og det gælder også i
forbindelse med alle beslutninger om udsendelse af danske styrkebidrag til
internationale operationer. Der er en daglig tæt og god kontakt mellem det
politiske arbejde og den militærfaglige rådgivning. Sådan skal det også være,
hvis i spørger mig. For det giver til alle tider de bedste forudsætninger for at
træffe politiske beslutninger. For mig er et tæt og godt samarbejde og ærlig,
militærfaglig rådgivning ikke noget dårligt. Tværtimod. Det er en styrke.
Som jeg også understregede på samrådet den 4. februar ønsker jeg, at che-
ferne på Forsvarsministeriets område i højere grad er kommunikerende om
de sager, som de har ansvaret for. Det er det signal, der er sendt klart og
tydeligt til cheferne.
Forsvarsministeriets område er stort. Det et af de absolut største ministerier
vi har. Derfor er der behov for at alle løfter hver deres ansvar
selvfølgelig
ud fra de rammer, som demokratiet stiller op. Et flertal i Folketinget har be-
sluttet den organisering, som der er af Forsvarsministeriets område. Det ar-
bejdes der under respekt for. Ligesom de øvrige politiske beslutninger.
Slutteligt vil jeg gentage den store ros til alle ansatte
civile som militære
og frivillige
som jeg også fremhævede på sidste samråd. Vi skylder de
mennesker, der stiller op for trygheden og sikkerheden i Danmark en stor
tak og respekt.
Tak for ordet.
Side 2 af 2