Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2334322_0001.png
Taleseddel til brug for besvarelsen af
samrådsspørgsmål P om samarbejdsrelationen til forsvarschefen
Tak for indkaldelsen til samrådet i dag. Jeg værdsætter altid muligheden for
at komme her i Forsvarsudvalget. Det giver et interessant indblik i, hvilke
forsvarspolitiske temaer spørgerne finder væsentlige.
Spørgerne har bedt mig redegøre for, hvorvidt der er et godt samarbejde
med den nye forsvarschef. Det kan jeg bekræfte, at der er. Da jeg udpegede
forsvarschefen, var det netop fordi, jeg mener, at han er den rette styrelses-
chef for Forsvaret. Spørgerne sidder selv med til såvel forligskredsmøder
som forhandlingsmøder om Arktis-kapacitetspakke. Og jeg tror, det er ret
klart, at den nye styrelseschef for Forsvaret passer godt ind ledelsesteamet i
Forsvarsministeriet.
Det er ingen hemmelighed, at Forsvarsministeriets område har været ramt af
en række sager
det er sager omhandlende svindel, nepotisme og anklager
om manglende overholdelse af almene forvaltningsprincipper. Sagerne ligger
alle forud min tid som minister. Men det ændrer ikke ved, at det er mit an-
svar at få taget hånd om dem. Det har både jeg og ledelsen på Forsvarsmini-
steriets område sat os for. Det er en opgave, vi ser på med stor alvor og ar-
bejder tæt og godt sammen om. Ikke mindst fordi vi skylder de tusindvis af
dygtige chefer og ansatte på Forsvarsministeriets område, at der er fokus på
den høje faglighed
og ikke på svindelsager. Dette arbejde pågår samtidig
med, at vi er i fuld gang med at ruste det danske forsvar og beredskab til
fremtidens udfordringer.
Forsvarsministeriet er en stor driftsorganisation, med syv underlagte styrel-
ser og ca. 20.000 ansatte. Det stiller store krav til ledelsen, fordi rigtig man-
ge sager hurtigt bliver politiske. Dette uanset om det handler om maden på
kasernerne eller coronatest på uddannelsessteder. Derfor har det fra min
side været et klart ønske, at sikre, at vi står sammen om opgaven på For-
svarsministeriets område. At vi har et fælles billede af udfordringerne
og
løfter ansvaret i fællesskab. Det betyder også, at jeg har et ønske om, at
cheferne for de respektive styrelser i højere grad er kommunikerende om-
kring sager på deres områder.
På den måde ligner Forsvarsministeriet fuldstændig alle andre ministerområ-
der. Når der er faglige spørgsmål til eksempelvis styrelser på sundhedsmini-
steriets område - så stiller styrelsescheferne op. Omvendt
når det handler
om den politiske linje, de politiske beslutninger og prioriteringer, så er det
politiske valg
og dermed politikerne, der stiller op.
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. februar 2021 om ministerens samarbejdsrelation med forsvarschefen og den øvrige øverste ledelse i Forsvarskommandoen, jf. FOU alm. del - samrådsspørgsmål P, til forsvarsministeren
Mange spørgsmål på Forsvarsministeriets område er politiske. Derfor er det
helt naturligt, at både styrelseschefer og minister stiller op. Jeg mener, dette
direkte afspejler det gode samarbejde vi har
og også den arbejdsdeling
som må være i et demokrati. Det var også baggrunden for det interview med
Ritzau, som spørgerne henviser til. I øvrigt et interview, som jeg ikke kan
genkende udlægningen af. Men jeg står gerne på mål for, at spørgsmål om
eksempelvis kommende forlig er politiske prioriteter. Derfor er det også poli-
tiske spørgsmål. Jeg står også gerne på mål for, at hvis gæster opfører sig
direkte ubehøvlet på mit kontor, overfor ansatte eller mig selv, så bliver det
påpeget. Uanset hvem man er. Og som spørgerne ved, så har jeg det klare
princip, at en aftale er en aftale. Dette gælder også, når ministeriets ansatte
laver aftaler med journalister.
Danmarks sikkerhed er først og sidst et politisk ansvar. Det er os folkevalgte,
der træffer de politiske beslutninger, om hvor mange af skatteborgernes
penge, der skal gå til det danske forsvar. Og hvad pengene skal bruges på.
Derfor er debatter om retningen for det kommende forsvarsforlig også en
politisk debat. Det skal vi politikere kunne stille op til og svare på. Det er vo-
res ansvar. Det samme gælder cybersikkerhed, forsvarets tilstedeværelse i
Arktis. Internationale indsatser, som den i Guineabugten. Eller om vores sol-
dater skal stå ved grænsen eller ej. Der pågår en faglig sparing. Den er vig-
tig. Men beslutninger er politiske og bygger på 90 mandater. Det gælder for-
svarspolitik
ligesom det gælder for skattepolitik, transportpolitik, klimapoli-
tik, uddannelsespolitik og alle andre områder.
Som jeg fremhævede på et tidligere samråd om NATOs kapaciteter
hvor
spørgerne stillede sig uforstående overfor, at forsvarsforliget bygger på an-
befalinger fra Forsvarskommandoen og ikke NATOs tjekliste - så vil jeg ikke
undvære den danske forsvarsfaglige sparing. Den er stærk. Den er vigtig. Og
den er afgørende. Men det politiske ansvar ligger hos politikere
og i sidste
ende en minister. Det er kernen i et demokrati.
Lad mig afslutningsvis understrege, at Forsvarsministeriet med tilhørende
styrelser er en helt igennem fantastisk organisation. Det engagement, som
de ansatte udviser, har jeg den største respekt for. Jeg har også et klart øn-
ske, om at vi i den danske forsvarspolitiske debat får mere fokus på de op-
gaver Forsvaret løser. De stærke kompetencer som der er indeholdt
og de
dygtige ledere vi har. Ikke på skandaler og forsøg på splittelse, som jeg ikke
kan genkende.
Når der i samrådsspørgsmålet refereres til Arktis-kapacitetspakke og de
igangværende forhandlinger, vil jeg gerne takke spørgerne for netop dette.
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra samrådet den 4. februar 2021 om ministerens samarbejdsrelation med forsvarschefen og den øvrige øverste ledelse i Forsvarskommandoen, jf. FOU alm. del - samrådsspørgsmål P, til forsvarsministeren
For at have fokus på substans. For at lytte til de militærfaglige anbefalinger.
For at have fokus på sikkerhedspolitik.
Med en forhåbning om at dette også bliver afspejlet i offentligheden. Tak for
ordet.
Side 3 af 3