Taleseddel til brug for besvarelsen af
samrådsspørgsmål P om samarbejdsrelationen til forsvarschefen
Tak for indkaldelsen til samrådet i dag. Jeg værdsætter altid muligheden for
at komme her i Forsvarsudvalget. Det giver et interessant indblik i, hvilke
forsvarspolitiske temaer spørgerne finder væsentlige.
Spørgerne har bedt mig redegøre for, hvorvidt der er et godt samarbejde
med den nye forsvarschef. Det kan jeg bekræfte, at der er. Da jeg udpegede
forsvarschefen, var det netop fordi, jeg mener, at han er den rette styrelses-
chef for Forsvaret. Spørgerne sidder selv med til såvel forligskredsmøder
som forhandlingsmøder om Arktis-kapacitetspakke. Og jeg tror, det er ret
klart, at den nye styrelseschef for Forsvaret passer godt ind ledelsesteamet i
Forsvarsministeriet.
Det er ingen hemmelighed, at Forsvarsministeriets område har været ramt af
en række sager
–
det er sager omhandlende svindel, nepotisme og anklager
om manglende overholdelse af almene forvaltningsprincipper. Sagerne ligger
alle forud min tid som minister. Men det ændrer ikke ved, at det er mit an-
svar at få taget hånd om dem. Det har både jeg og ledelsen på Forsvarsmini-
steriets område sat os for. Det er en opgave, vi ser på med stor alvor og ar-
bejder tæt og godt sammen om. Ikke mindst fordi vi skylder de tusindvis af
dygtige chefer og ansatte på Forsvarsministeriets område, at der er fokus på
den høje faglighed
–
og ikke på svindelsager. Dette arbejde pågår samtidig
med, at vi er i fuld gang med at ruste det danske forsvar og beredskab til
fremtidens udfordringer.
Forsvarsministeriet er en stor driftsorganisation, med syv underlagte styrel-
ser og ca. 20.000 ansatte. Det stiller store krav til ledelsen, fordi rigtig man-
ge sager hurtigt bliver politiske. Dette uanset om det handler om maden på
kasernerne eller coronatest på uddannelsessteder. Derfor har det fra min
side været et klart ønske, at sikre, at vi står sammen om opgaven på For-
svarsministeriets område. At vi har et fælles billede af udfordringerne
–
og
løfter ansvaret i fællesskab. Det betyder også, at jeg har et ønske om, at
cheferne for de respektive styrelser i højere grad er kommunikerende om-
kring sager på deres områder.
På den måde ligner Forsvarsministeriet fuldstændig alle andre ministerområ-
der. Når der er faglige spørgsmål til eksempelvis styrelser på sundhedsmini-
steriets område - så stiller styrelsescheferne op. Omvendt
–
når det handler
om den politiske linje, de politiske beslutninger og prioriteringer, så er det
politiske valg
–
og dermed politikerne, der stiller op.
Side 1 af 3