Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2279822_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål A, B og C om
den aktuelle FE-sag den 12. november 2020 klokken 13.15-15.15
***
Tak for indkaldelsen til samrådet. Jeg sætter altid pris på at komme her i ud-
valget. Som jeg nævnte i det første samråd om samme sag den 23. septem-
ber, kan jeg godt forstå interessen. Det er en meget alvorlig kritik, det uaf-
hængige tilsyn har rejst.
Som bekendt har justitsministeren fremsat et lovforslag om den uafhængige
og uvildige undersøgelse. Det er positivt, at undersøgelsen er blevet ramme-
sat med bred politisk tilslutning.
Inden jeg går videre til selve samrådsspørgsmålene, vil jeg understrege nog-
le generelle forhold. Det er forhold, jeg også nævnte i det åbne samråd den
23. september, og det er helt centralt for sagen.
For det første vil jeg ikke have mulighed for at kommentere på fortrolige for-
hold vedrørende Forsvarets Efterretningstjeneste (FE). Fortrolige forhold på
efterretningsområdet hører til i det relevante folketingsudvalg. Det er de spil-
leregler, vi har aftalt i vores demokrati.
Den fortrolighed gør, at det også i dag er yderst begrænset, hvad jeg kan
sige. Det gælder også mine svar på jeres efterfølgende spørgsmål.
For det andet vil jeg også i dag gentage, at hverken jeg eller regeringen har
kommenteret eller kommer til at kommentere på fortrolige oplysninger. Vi
har at gøre med efterretningsmæssige forhold, der har stor sensitivitet.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at det ikke er det samme som, at
jeg eller regeringen fortier oplysninger. Sådan er der nogen, der har udlagt
det. Nej, der er tale om, at visse oplysninger og drøftelser hører hjemme i
det relevante udvalg
sådan som vi er enige om for netop at beskytte for-
trolige forhold.
Jeg vil samtidig appellere til, at vi alle holder danskernes sikkerhed for øje,
når vi taler om efterretningsmæssige forhold. Jeg skal derfor for en god or-
dens skyld minde om, at det er strafbart efter straffeloven uberettiget at vi-
deregive fortrolige oplysninger. Det gælder for alle, der er kommet i besid-
delse af sådanne fortrolige oplysninger. Og tavshedspligten gælder også,
selvom man ikke længere har den stilling eller post, man havde, da man
modtog oplysningerne.
Side 1 af 4
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Talepapir fra samrådet 12/11-20 vedrørende Tilsynet med Efterretningstjenesternes kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste, fra forsvarsministeren
2279822_0002.png
Det håber jeg, at ingen kan være i tvivl om.
For det tredje vil jeg og regeringen ikke
hverken her eller andre steder
gå ind i spekulationer fra pressen og andre.
***
Jeg vil tillade mig at starte med samrådsspørgsmål C. Her vil jeg redegøre
for min dialog med formanden for tilsynet siden december 2019.
Processen for tilsynets særlige undersøgelse af FE fra december sidste år til
august i år har fulgt en almindelig praksis for dialogen mellem tilsynet og FE.
Mere konkret har tilsynet i perioden december 2019 til juni 2020 af tre om-
gange sendt FE en række spørgsmål til det materiale, som tilsynet var kom-
met i besiddelse af. FE har på den baggrund udarbejdet svar på tilsynets
spørgsmål. Svarene har FE sendt til tilsynet i to omgange i henholdsvis janu-
ar og juli 2020.
Det konkrete indhold af
tilsynets spørgsmål og FE’s svar er klassificeret.
Det
kan jeg derfor ikke komme nærmere ind på her. Men jeg kan sige, at det ik-
ke ændrer ved, at jeg og Forsvarsministeriets departement først blev be-
kendt med tilsynets konkrete kritik den 21. august 2020, hvor tilsynet over-
leverede sin undersøgelsesrapport.
Formanden for det uafhængige tilsyn orienterede mig første gang i et brev
den 6. december 2019 om, at tilsynet havde modtaget materiale, der gav
tilsynet anledning til at indlede en særlig undersøgelse af FE. Konkret anførte
tilsynet blandt andet, at materialet gav
– og jeg citerer: ”bestyrket
mistanke
om, at FE har tilbageholdt relevante oplysninger for tilsynet, og
som resul-
tat heraf
– har vildledt tilsynet i dets kontrol af tjenesten.”
Derfor
og på
baggrund af andre forhold, der er fortrolige
ville tilsynet fokusere sin kon-
trol af FE ved at foretage en tilbundsgående undersøgelse af materialet.
På den baggrund udtrykte jeg i december 2019 over for tilsynet min støtte
til, at tilsynet gennemførte en grundig undersøgelse af materialet. Konkret
skete det på et møde med tilsynets formand den 19. december og i et efter-
følgende brev den 20. december til tilsynets formand.
Jeg mødtes herefter med formanden for tilsynet den 16. januar 2020, og jeg
gentog i et brev af 4. februar 2020 til tilsynets formand min støtte til en
grundig undersøgelse af materialet.
Formanden for tilsynet oplyste i et brev til mig af den 4. juni 2020, at tilsynet
forventede at ville fremsende tilsynets analyse af det indleverede materiale
til mig og FE primo september 2020. Formanden tilkendegav samtidig, at til-
Sagsnr.: 2020/006439
Dok.nr.: 142741
Side 2 af 4
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Talepapir fra samrådet 12/11-20 vedrørende Tilsynet med Efterretningstjenesternes kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste, fra forsvarsministeren
synet
havde forståelse for, at FE’s svar på tilsynets spørgsmål var forsinket
som følge af COVID-19.
Tilsynet havde i løbet af juli en dialog med FE om en pressemeddelelse, som
tilsynet ønskede at offentliggøre i begyndelsen af august. Pressemeddelesen
ville fokusere på tilsynets årsredegørelser for 2019 vedrørende PET, FE og
Center for Cybersikkerhed. Det var tilsynets hensigt, at det skulle fremgå af
pressemeddelelsen, at årsredegørelsen for FE afventede en særlig undersø-
gelse af FE, og at tilsynet var kommet i besiddelse af materiale fra ӎn eller
flere whistleblowere”.
Jeg havde i forlængelse heraf en telefonsamtale med formanden for tilsynet
den 3. august 2020. Som opfølgning på telefonsamtalen sendte formanden
for tilsynet et brev til mig den 4. august. I brevet orienterede formanden for
tilsynet mig om en justeret tekst til tilsynets pressemeddelelse, herunder at
en formulering om whistleblowere ikke ville indgå. Tilsynet udsendte den om-
talte pressemeddelelse den 4. august. Formanden for tilsynet oplyste samti-
digt, at han fortsat havde til hensigt på et senere tidspunkt at offentliggøre,
at materialet var indleveret af én eller flere whistleblowere.
Jeg vil samtidig nævne, at jeg til orientering for udvalget har oversendt det
omtalte brev af 4. august 2020 fra formanden i forbindelse med mit svar på
forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 172 i den form, der er givet aktindsigt i det. I
den forbindelse anfører formanden i brevet, at
og jeg citerer:
”tilsynet
har
imidlertid behov for på et fyldestgørende grundlag at kunne rammesætte sin
særlige undersøgelse af FE over for offentligheden, herunder benævne, at
materialet er indleveret af én eller flere whistleblowere.”
Som jeg efterhånden har nævnt mange gange, bl.a. på samrådet den 23.
september og i svar på et antal udvalgsspørgsmål, modtog Forsvarsministe-
riet den 21. august 2020 det uafhængige tilsyns klassificerede undersøgel-
sesrapport i fire bind. Hertil fulgte et følgebrev fra formanden for tilsynet og
en kopi af en pressemeddelelse. En pressemeddelelse, som tilsynet efterføl-
gende offentliggjorde den 24. august. Jeg har ligeledes til orientering for ud-
valget oversendt følgebrevet af 21. august 2020 fra formanden for tilsynet i
forbindelse med mit svar på forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 172.
***
Hvad angår samrådsspørgsmål A fremgår det af tilsynets pressemeddelelse
fra den 24. august 2020, at tilsynet
– og jeg citerer: ”har
haft grundige
overvejelser omkring offentliggørelsen af konklusioner og anbefalinger på
baggrund af undersøgelsen. Det er afgørende for tilsynet, at offentligheden
får et så fyldestgørende indblik heri som overhovedet muligt.”
Sagsnr.: 2020/006439
Dok.nr.: 142741
Side 3 af 4
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Talepapir fra samrådet 12/11-20 vedrørende Tilsynet med Efterretningstjenesternes kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste, fra forsvarsministeren
Jeg vil i den forbindelse gentage, at tilsynet efter FE-loven er uafhængigt.
Som formanden for tilsynet har tilkendegivet i et interview med Politiken den
18. september, traf tilsynet selv afgørelse om udsendelse og indhold af pres-
semeddelelsen.
***
Hvad angår samrådsspørgsmål B vil jeg og regeringen som nævnt ikke gå
ind i spekulationer fra pressen og andre. Jeg skal understrege, at efterret-
ningsmæssige forhold drøftes i det relevante udvalg. Jeg kan i øvrigt heller
ikke kommentere på, hvilke møder der er afholdt i det udvalg.
Tak for ordet.
Sagsnr.: 2020/006439
Dok.nr.: 142741
Side 4 af 4