Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2298825_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
j
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
2. december 2020
Samråd i FIU den 3. december 2020
Spørgsmål A stillet efter ønske
fra Troels Lund Poulsen (V)
Ad spørgsmål [A]:
Vil ministeren redegøre for håndteringen af udbetaling af løn-
kompensation til virksomheder, herunder også for parternes ud-
lægning af den konkrete sag som blev drøftet under besvarelse
af samrådsspørgsmål U 27. august 2020, og oplyse, hvorfor an-
søgninger om lønkompensation fra virksomheder under faglig
konflikt ikke blev sagsbehandlet frem til den 22. maj 2020, og
hvorfor Folketinget ikke blev underrettet herom?
Tak for det. Og tak også for fleksibiliteten den anden vej,
der kan jo komme sager af den karakter, som gør at vi må
rykke lidt. Og tak også til spørgeren (Troels Lund Poul-
sen) for at give mulighed for at svare på de spørgsmål, der
er rejst.
Hvis vi starter med at spole tiden en lille smule tilbage.
Da Danmark stod i foråret over for en kæmpe krise indgik
regeringen og arbejdsmarkedets parter i fællesskab en tre-
partsaftale om en midlertidig lønkompensationsordning
for de fyringstruede medarbejdere.
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
Aftalen har været et stort bidrag til, at vi i fællesskab har
sikret, at COVID-19 i mindst muligt omgang rammer
danskernes arbejde og levebrød.
Lønkompensationsordning har været med til at bevare tu-
sindvis af jobs og holdt hånden under danske virksomhe-
der. Den har haft afgørende betydning for flere end
280.000 danske lønmodtagere. Og situationen havde
uden tvivl været endnu værre, hvis vi ikke havde haft løn-
kompensation.
Samtidig har den været en vigtig forudsætning for, at vo-
res samfund nu er godt rustet til næste skridt i form af
genopretningen af dansk økonomi.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter gik ind i krisen i
fællesskab. Vi vidste godt på forhånd, at vi ikke kendte
alle spørgsmål, som ville dukke op, eller svarene på de
spørgsmål. Det gælder bl.a. forhold om praktikanter og
fleksjobbere, klageadgang og straf som det gælder neu-
tralitetsprincippet i relation her til emnet i dag nemlig fag-
lig konflikt. Flere af spørgsmålene har taget os tid at af-
klare. Samtidig med at afklaringen pågik, og sagsbehand-
lingen blev stillet i bero for enkelte virksomheder, er hjæl-
pen forsat til tusindvis af andre lønmodtagere og virksom-
heder.
2
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
2298825_0003.png
Det her er, så vidt jeg kunne tælle, fjerde samråd som
handler om lønkompensation. Og samrådet er en opfølg-
ning på samråd i både Beskæftigelses- samt Finansudval-
get den 18. maj (BEU), siden i Finansudvalget den 18 juni
og senest i Finansudvalget den 27. august.
Tidligere samråd har bl.a. fokuseret på hjemmelsspørgs-
målet. Til det forhold er at bemærke, at Folketingets lov-
sekretariat den 17. juni på baggrund af en forespørgsel fra
Eva Kjer Hansen fra Venstre udtalte, at der ikke er grund-
lag for at fastslå, at der ikke var hjemmel til at indføre
neutralitetsprincippet (BEU alm.del bilag 291).
Der har også tidligere været et fokus Erhvervsstyrelsens
håndtering af ansøgninger fra virksomheder omfattet af
konflikt. Og til det er der at bemærke, at styrelsen i den
forbindelse har lavet en redegørelse om håndtering af ud-
betaling af lønkompensation i faglig konflikt.
I dagens samråd ønskes der så belyst yderligere om hånd-
teringen af udbetaling af lønkompensation til virksomhe-
der omfattet af faglig konflikt samt sagsbehandlingstiden
for ansøgninger. Spørgsmålet indeholder fire dele, som
jeg vil forsøge at besvare enkeltvis.
[1. Udbetaling af lønkompensation til virksomheder omfattet af
faglig konflikt?]
3
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
Det første punkt vedrører håndtering af udbetaling af løn-
kompensation.
På sidste samråd gennemgik jeg, hvordan den overord-
nede ramme for lønkompensationsordningen udgøres af
trepartsaftalen indgået mellem regeringen og arbejdsmar-
kedets parter. Trepartsaftalen med tillægsaftaler er så im-
plementeret i aktstykker og bekendtgørelser, som tilsam-
men skaber grundlaget for administrationen af lønkom-
pensationsordningen.
Jeg gennemgik ligeledes, hvordan parterne løbende har
taget stilling til fortolkningen af og tilpasning af ordnin-
gen i forhold til ønsker, der er opstået. Vi har endvidere
haft et fælles politisk ønske blandt folketingets partier
om, at kompensationen skulle hurtigt ud til virksomhe-
derne. Begge dele medførte, at der opstod behov for at
foretage justeringer af ordningen undervejs.
Endelig gennemgik jeg, hvordan Erhvervsstyrelsen har
sagsbehandlet ansøgninger fra virksomheder omfattet af
faglig konflikt. Jeg vil kort ridse hovedpointerne fra den
gennemgang op.
I forbindelse med åbningen af lønkompensationsordnin-
gen den 25. marts, der opstod der i Erhvervsstyrelsen tvivl
4
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
om, hvordan ansøgninger fra virksomheder omfattet af
faglig konflikt skulle håndteres.
Samme dag, som ordningen åbnede, henvendte Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation (FH) sig for første gang til Er-
hvervsstyrelsen for at gøre opmærksom på, at en række
virksomheder var i arbejdskonflikt. FH anførte, at der
ikke kan udbetales lønkompensation til virksomheder, der
er i arbejdskonflikt.
Erhvervsstyrelsen bliver ved behandling af ansøgninger
fra de første virksomheder på FHs liste opmærksom på,
at styrelsen ikke modtager konkrete oplysninger i ansøg-
ningerne, som muliggør en behandling af ansøgningen fra
konfliktramte virksomheder.
Styrelsen besluttede derfor at indstille sagsbehandlingen,
indtil det blev afklaret, hvordan faglig konflikt skal hånd-
teres.
Som jeg ligeledes redegjorde for under sidste samråd,
fremgår det af Erhvervsstyrelsens redegørelse, at Beskæf-
tigelsesministeriet, Erhvervsministeriets departement og
Erhvervsstyrelsen i den efterfølgende dialog blev op-
mærksomme på, at det fulde neutralitetsprincip ikke var
blevet udmøntet efter hensigten i den første udstedte be-
kendtgørelse om lønkompensationsordningen.
5
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
2298825_0006.png
Da regelgrundlaget om faglig konflikt i forbindelse med
lønkompensation er afdækket i maj, så genoptager Er-
hvervsstyrelsen sagsbehandling af ansøgninger vedrø-
rende faglig konflikt, og den 29. maj udsteder Erhvervs-
ministeriet en opdateret bekendtgørelse.
Som det fremgår af tidligere svar oversendt til udvalget
på spørgsmål 277, så fik 12 virksomheder sat deres an-
søgninger i bero, da Erhvervsstyrelsen var blevet oplyst,
at de var omfattet af en faglig konflikt. Som det også
fremgår af svaret fik alle 12 virksomheder i maj genopta-
get deres sager og har fået udbetalt lønkompensation.
[2.
Parternes udlægning af sagen]
Så i forhold til punkt 2 vedrørende, hvordan ansøgnings-
forløbet har været for en konkret virksomhed benævnt un-
der sidste samråd, skal jeg bemærke, at der fortsat foregår
sagsbehandling i Erhvervsstyrelsen vedrørende den på-
gældende virksomhed. Derfor kan jeg ikke kommentere
på den konkrete sag.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at styrelsen er i dialog med
den konkrete virksomhed om virksomhedens ansøgninger
og om sagsbehandlingen af ansøgningen fra virksomhe-
den.
6
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
Hvis dialogen afdækker, at det er muligt at yde yderligere
lønkompensation efter de gældende regler, så vil ansøg-
ningen selvfølgelig blive godkendt.
Jeg vil i øvrigt henvise til Erhvervsstyrelsens redegørelse,
som var oversendt til udvalget den 26. august, der beskri-
ver forløbet i vejledningen vedr. faglig konflikt, og som
beskriver, hvordan der først blev truffet afgørelse i ansøg-
ninger fra virksomheder omfattet af faglig konflikt, da
reglerne var endeligt afdækket.
Som det fremgår af Erhvervsstyrelsens redegørelse har
styrelsen ikke afvist ansøgninger om lønkompensation
med henvisning til, at en virksomhed har været omfattet
af en faglig konflikt.
Som det også fremgår af redegørelsen har Erhvervsstyrel-
sen indskærpet over for sagsbehandlerne, at de ved tele-
foniske henvendelser ikke må afvise afsøgninger og ge-
nerelt skal de opfordre virksomheder til at søge, hvis de
er i tvivl, om de er berettiget til lønkompensation eller ej.
Jeg hæfter mig ved, at de 12 virksomheder, som Er-
hvervsstyrelsen var blevet oplyst om, var omfattet af fag-
lig konflikt, alle har søgt lønkompensation. De fik sat de-
res ansøgninger i bero, fordi Erhvervsstyrelsen var blevet
oplyst om, at de var omfattet af en faglig konflikt, men fik
7
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
2298825_0008.png
i maj genoptaget deres sager og har fået udbetalt lønkom-
pensation.
Det er selvfølgelig beklageligt, hvis en mundtlig vejled-
ning har ført til at virksomheder har afholdt sig fra at søge
for nogle medarbejdere. Erhvervsstyrelsen har oplyst
mig, at de generelt er indstillet på at afdække og gå i dia-
log med virksomheder, om de kan få yderligere kompen-
sation inden for de gældende regler.
[3. Indstilling af sagsbehandlingen]
Og nu vil jeg så redegøre for tredje del af spørgsmålet,
som handler om, hvorfor ansøgninger om lønkompensa-
tion fra virksomheder under faglig konflikt ikke blev
sagsbehandlet frem til den 22. maj 2020.
Overordnet behandles ansøgninger modtaget på lønkom-
pensationsordningen efter et almindeligt ligebehand-
lingsprincip
dvs. at ansøgningerne behandles generelt i
den rækkefølge de modtages, så de ældste ansøgninger
behandles først.
Da Erhvervsstyrelsen i slutningen af marts bliver op-
mærksom på, at der er uklarhed i forhold til grundlaget
for udbetaling af lønkompensation til virksomheder om-
fattet af faglig konflikt, indstilles sagsbehandlingen af
8
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
ansøgningerne fra virksomheder, som styrelsen var ble-
vet gjort opmærksom på kunne være omfattet af en fag-
lig konflikt.
Hermed sikrer Erhvervsstyrelsen sig, at der ikke bliver
truffet afgørelser på et utilstrækkeligt eller mangelfuldt
grundlag i de tilfælde, hvor styrelsen er blevet opmærk-
som på, at en virksomhed er omfattet af en faglig kon-
flikt.
Jeg kan oplyse, at det er normal praksis at sætte sagsbe-
handlingen midlertidigt i bero, hvis der er behov for at
afklare forhold, der er relevante i forhold til tolkningen
af regelgrundlaget eller i forhold til ansøgningen, inden
der træffes en afgørelse. Igen er det vigtigt at under-
strege, at alle disse ansøgninger blev behandlet ens.
Da regelgrundlaget var blevet afdækket, genoptog sty-
relsen behandlingen af sagerne.
Erhvervsstyrelsen har således fulgt normal administrativ
praksis ved at stoppe behandlingen af sager, da der op-
stod usikkerhed om fortolkningerne vedr. faglig konflikt
- og styrelsen har afventet afklaring og regelfortolkning,
før sagerne blev afgjort.
Indstillingen af sagsbehandlingen i tilfældet med kon-
fliktramte virksomheder er således sket på et sagligt
9
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
2298825_0010.png
grundlag og i overensstemmelser med lighedsgrundsæt-
ningen, ligesom det er sket for andre virksomheders an-
søgninger, hvor der ligeledes har været tvivl om gæl-
dende regler og fortolkning af ordningen.
[4. Orientering af Folketinget]
Og det fører mig så til sidste punkt i samrådsspørgsmå-
let om orientering af folketinget.
Håndtering af faglig konflikt var ét af flere spørgsmål,
som opstod i forbindelse med lønkompensationsordnin-
gen. Håndtering af ejere, praktikanter, fleksjobbere, pen-
sionister, indhold af lønbegrebet, opgørelse af medarbej-
derstaben, afregning af indefrosne feriemidler samt mu-
lighederne for efteruddannelse det er bare nogle af de
andre eksempler på spørgsmål, som løbende er blevet af-
klaret, efter lønkompensationsordningen åbnede for an-
søgninger.
Spørgsmål som i nogle tilfælde også har ført til et op-
hold i sagsbehandlingen, så styrelsen på den baggrund
har kunnet danne sig et overblik over reglerne på områ-
det, og dermed hvordan disse sager skulle håndteres.
I sådanne situationer er det væsentligt, at myndighederne
nøje afdækker de eksisterende regler, inden der træffes
en afgørelse.
10
FIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 3. december 2020 om udbetaling af lønkompensation, til erhvervsministeren
Som jeg nævnte før, bliver Erhvervsstyrelsen i slutnin-
gen af marts opmærksom på, at der er uklarhed i forhold
til grundlaget for udbetaling lønkompensation til virk-
somheder omfattet af faglig konflikt. Herefter pågår der,
som redegørelsen fra Erhvervsstyrelsen også viser, et af-
klaringsforløb om regelgrundlaget vedrørende faglig
konflikt.
Da denne afklaring er tilendebragt, havde Beskæftigelses-
udvalget allerede den 4. maj indkaldt til samråd V-X, af-
holdt den 18. maj, om arbejdskonflikter og lønkompensa-
tion ifm. Corona-krisen.
Desuden indeholder svar på Beskæftigelsesudvalgets
spørgsmål 258 fra 20. maj en længere redegørelse af pro-
blemstillingen og de
desværre
uklare regler, da ord-
ningen åbnede.
Da afdækningen var tilendebragt, blev sagsbehandlingen
genoptaget og sagerne afgjort. Ligeledes blev ordningens
regler opdateret, så de afspejlede de tidligere politiske ud-
meldinger angående afgrænsninger af virksomhedernes
muligheder for at modtage lønkompensation, når den var
omfattet af en faglig konflikt.
11